Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
11 april 2018

Storyn bakom Anna-Karin Karlssons spektakulära solglasögon

Anna-Karin Karlsson fick rådgivning av Almi.

Anna-Karin Karlsson såg en lucka på marknaden för solglasögon och behövde på samma gång få utlopp för sin kreativitet. Vilken kombo! För sju år sedan gav hon sin idé en chans och flyttade till en stuga på landet för att kunna fokusera. Ett år senare kom hon ut och slog världen med häpnad.

Historien om Anna-Karin Karlssons omåttligt populära solglasögon börjar när hon som 19-åring flyttar till London efter studenten. Hon jobbade till en början som servitris och receptionist, samtidigt som hon pluggade teater och sjöng i band på kvällarna.

 

– En stamgäst jag lärde känna tyckte verkligen att jag borde börja jobba med hans fru, och morgonen därpå stod jag lite nervös utanför porten till en väldigt fin optiker och undrade om jag var rätt klädd i min hippieklänning. ”Som jag har väntat på dig!” utbrast frun när hon såg mig, och dagen efter började jag jobba.

 

Och så fick du jobb hos Londons äldsta optiker?
– Ja! Den var väldigt liten men otroligt känd och hade massvis av celebra kunder som kungafamiljer, sultaner och kända fashionistas. Jag trivdes otroligt bra och fick snabbt mycket ansvar.

 

20 år gammal började hon åka runt helt ensam till många internationella modemässor, mingla bland modefolk, sköta inköp och gå på fina fester.

 

– Jag jobbade inom optikervärlden i London under nästan 15 år och fick såklart mycket kött på benen, och med tiden blev jag också alltmer inspirerad till att designa egna solglasögon.

 
Att bli bäst på något har jag alltid lockats av men frågan hade varit vad. Nu började det klarna.

Hon identifierade så småningom ett glapp på marknaden: spektakulära solglasögon i bra kvalitet. Och sedan började idéerna poppa upp.

 

Hur kom det sig att du tog steget?
– 2009 flyttade jag hem till Sverige med min ganska nyfödda son. Jag ville landa och skapa ett bo för oss två, och sökte jobb. Men det gick trögt. Ingen var speciellt intresserad av mig, mitt CV var kasst och jag hade inga kontakter. Tillslut hade jag inget annat val än att ta saken i egna händer.

 

Utan varken speciellt mycket pengar eller någon tydlig plan flyttade hon in i sin mormor och morfars gamla stuga på landet utanför Avesta, i sydöstra Dalarna.

 

– Jag gav mig själv ett år, avskärmade mig från omvärlden och fokuserade på mitt jobb: att bli bäst på att göra solglasögon.

 

Hon satte upp en kalender och började pricka av de 365 fullmatade dagarna, och berättar att sömnen låg på minimum.

 

– Jag jobbade konstant i det året, vardagar och helger, jämt och ständigt.

 

Vad fokuserade du på?
– Parallellt med att jag designade mina första prototyper gjorde jag research. Under min anställning hade jag sett ett acetat-material som jag ville använda mig av, det hade ett speciellt skimmer som jag gillade. Men jag ville också komplettera det med flera olika detaljer vilket visade sig vara lättare sagt än gjort.

 

Hon fick leta länge, ringa och mejla med olika producenter över hela världen innan hon tillslut fick tag på en i Hongkong. Sedan började en övertalningsfas.

 

– Jag hade ju inte tillräckligt med pengar för att köpa in speciellt stora kvantiteter, men han gick med på det ändå. Nu i efterhand säger han att han aldrig har träffat någon som var så driven som jag. Han kunde helt enkelt inte stå emot haha!

 

Hur stor var din första beställning?
– Jag köpte 10 solglasögon av varje modell, och det var nog 6 eller 8 modeller om jag minns rätt.

 

Hon berättar att hon också ägnade mycket tid åt att skapa ett intresse kring sina glasögon. Hon köpte modetidningar från alla möjliga länder och skrev brev till alla i redaktionerna där hon berättade hon sin story, bifogade foton, beskrev detaljer och sin vision. Även hundratals stylister, inköpare och modebloggare fick post.

På tusen brev fick jag väl ungefär ett svar där i början.

– Ganska tidigt återkopplade Martina Bonnier som är modechef på Damernas Värld och älskar haute couture. Hon ville låna ett par glasögon till en fotografering, redan innan de ens hade tillverkats, och det var ju såklart fantastiskt.

 

När kände du att ”det här kan bli något”?
– Det var nog där någon gång, när Martina nappade så snabbt. Ungefär samtidigt kom vi också med i svenska Elle. Två stora magasin på kort tid, det stärkte självförtroendet!

 

januari 2011 kom Anna-Karin ut i offentligheten för första gången. Hon hade fått sin första leverans och köpte en plats i ett avskilt hörn av Paris modemässa, där nystartade märken fick stå billigare.

 

– Jag hade ju erfarenhet från den globala marknaden och kände tidigt att det var dit jag ville rikta mig, så att ställa ut i Paris kändes rätt och stort. Där på mina två, små kvadratmeter blev jag faktiskt upptäckt av en försäljare från Gregory’s, som förser många amerikanska kändisar med accessoarer. Han har betytt mycket för mig och min tillväxt.

 

Mässan blev öppningen till alla hennes första kunder. De kom från USA, Dubai, Hongkong, Thailand och Ryssland. Ganska snabbt ökade beställningarna och möjliggjorde att hon själv kunde köpa in större kvantiteter.

 

– Parallellt med detta fick jag också alltmer uppmärksamhet i modepressen. Mina tusentals brev började ge resultat, och det var ju härligt. När man syns i media får kunderna upp ögonen för en, och så är bollen i rullning.

 

Hur såg dagarna ut efter mässan?
– Jag hade jättemycket att göra eftersom jag fortfarande var ensam, men med mångdubbel efterfrågan. Jag designade, packade ordrar, strök varenda cleaning cloth, hanterade förfrågningar, fakturerade och skötte press. Ibland fick jag packa in ungen i bilen och köra till Arlanda mitt i natten för att akutleverera till en modefotning i New York. Allting fixade jag själv!

 

Numer ser det lite annorlunda ut. Efter knappt två år flyttade hon från stugan i Dalarna till hemmakontor på Älgö och anställde sin första kollega Fanny. Sedan dess är all distribution outsourcad till Hongkong, där ägaren av fabriken som tillverkade de första små kvantiteterna nu har breddat sin business.

Entreprenörstips

  • ”Lägg in alla de där timmarna, det är oerhört viktigt. Sluta inte vid fem och ta inte helg, 6-juni-ledigt eller påsklov. När man inte har kapital kan tiden man investerar väga upp.”
  • ”Var inte stolt och tro inte att du är viktigast, för om du har svårt att ta ett nej kommer du inte våga ringa runt och sälja in dig. När någon tackar nej ska det kännas okej, och du ska bara ta nya tag och inte gräva ner dig.”

Om Anna-Karin Karlsson Exclusive

Startade: 2011.
Gör: Designar och säljer extravaganta solglasögon som burits av bland andra Madonna, Nicki Minaj, Lady Gaga och Beyonce.
Var: Kontor på Älgö, tillverkning i HongKong och återförsäljare över hela världen.
Grundare och ägare: Anna-Karin Karlsson.
Omsättning: 5,3 Mkr under 2015.
Marknader: Säljer i dagsläget mycket till Asien, USA och Mellanöstern.
Antal medarbetare: 3.
Målgrupp: ”Vi har ingen påtänkt målgrupp eller åldersgrupp, utan det som förenar våra kunder är deras sätt att se på livet. De har mycket självkänsla och tycker inte att livet ska vara så hårt. Sedan kan de vara alltifrån en tonårig japansk tjej till en 90-årig amerikansk dam, väldigt blandat klientel.”