Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

"Varje kunduppdrag är en ganska stor risk"

Som 27-åring fick Ruth Westberg pris som Årets Unga vd för sitt innovativa och resultatinriktade ledningssätt. Tre år tidigare hade hon – helt utan någon teknisk bakgrund – varit med och startat Concept Sweden som tillverkar produktionsutrustning för industrin.

Sedan hon klev på som vd har hon tagit företaget från tre till dagens 20 anställda. Tiden före bolagets grundade var däremot inte helt odramatisk.

 

– Concept Sweden skapades ur en rad jobbiga händelser som slutade i en konkurs för företaget som tre av mina medgrundare arbetade på. Men de kände starkt att de ville ge affärsidén en chans till – göra om och göra rätt liksom, berättar Ruth Westberg.

Det gick inte många dagar efter konkursen innan de tre före detta kollegorna – Ruts pappa Lars-Erik Westberg samt Mats Blomén och Mathias Ytreeide – började prata om att starta eget. De kände kunder och leverantörer, hade kompetensen som behövdes och en massa idéer på hur de skulle göra saker annorlunda.

– Lite förenklat kan man säga att det inte blev någon större förändring för de flesta kunderna, utan mest ett nytt företagsnamn på fakturan. Men internt förändrade vi på saker och ting.

Vad ändrade ni på för att lyckas bättre?
– En viktig sak var att vi tog in två kapitalstarka delägare. I denna bransch är varje kunduppdrag en ganska stor risk, allt vi bygger åt kunderna är i stort sett specialanpassat vilket gör att det kan räcka med att ett uppdrag strular för att hela företaget ska riskera konkurs. Men med dessa två delägare samt krediter från banken och Almi säkrade vi upp så gott det gick.

Ruth förklarar att de drivit Concept som ett större företag sedan dag ett, vilket har varit en framgångsfaktor.

– Vi har till exempel haft ett välintegrerat affärssystem från start så vi kunnat hålla noggrann koll på intäkter och kostnader i alla projekt. Sen har vi försökt tillsätta alla funktioner man behöver, även om vissa personer hamnat på flera stolar. Och så har vi skapat rutiner utifrån ett större tänk och det har gynnat oss i mycket, inte minst vår ISO-certifiering som vi genomförde tidigt.

Ofta blir experten på företaget VD, fast de kanske egentligen inte är de bästa på ledning och strategi. Jag tror vi kanske är i ett skifte där framtida VD:ar inte alltid kommer kunna mest.

Vi visas runt på kontoret och i verkstan där det är full fart så här veckan innan semester.

– Vår verksamhet bygger på att hjälpa industriaktörer inom alltifrån livsmedel till bilar med att automatisera och utveckla produktionen. Ett typiskt projekt är att vi identifierar kundens behov, konstruerar en lösning som vi sedan bygger i vår verkstad här och till sist installerar och funktionskontrollerar hos kunden.

Du har ju ingen teknisk bakgrund, så hur kände du när du fick frågan om att bli VD?
– Jag tvekade inte för jag har alltid drömt om att vara VD någon gång. Men det blev en större utmaning än jag nog hade trott. Roligt men svårt och jag har verkligen fått jobba häcken av mig haha!

Vad har varit mest utmanande?
– Att vara tydlig som ledare, förklara och förankra beslut. Det har tagit tid för mig att förstå att alla lever i olika verkligheter och att det som är självklart för mig inte är det för någon annan. Ibland har jag sprungit på för fort, glömt av mina anställdas behov eller tyckt att deras problem inte varit lika viktiga som mina. Såna misstag kämpar jag fortfarande med.

 

Ruth har en entreprenöriell bakgrund. Efter gymnasiet jobbade hon som projektledare i några år, sedan startade hon Fotkäls Kraft som sålde hästfoder. Och så drev hon ett klädprojekt inom andrahandssortering för Sätila of Sweden. Därefter kom frågan om att bli VD på Concept.


Hur utnyttjade du din icke-tekniska bakgrund?
– Jag tror att jag skapade ett engagemang internt på företaget som kanske inte finns på andra. Eftersom jag inte kan detaljerna i de olika kunduppdragen behöver jag alltid involvera många medarbetare. Sen kan jag också ställa frågor och ifrågasätta processer och lösningar på ett annat sätt, just för att jag tänker lite annorlunda.

Vilka är dina ansvarsområden?
– Marknad, organisation och varumärke kan man säga. Om man bryter ner det i arbetsuppgifter handlar mycket om långsiktiga kundrelationer, personalfrågor och rekrytering, inte minst nu när vi är närmare 20 personer. Sen är jag ofta med på kundmöten och projektplaneringsträffar för att kunna planera vår bemanning och beläggning.

Det är verkligen en utmaning att rekrytera. Kompetensen finns men de behöver få upp ögonen för oss. Allt handlar om att bygga ett starkt varumärke.

Tillväxtplanerna är digra. I maj 2016 tog företaget in en ny majoritetsägare, Sevab Teknik AB, en nästan dubbelt så stor produktionsaktör som är specialiserad på styr, reglage och elektronik. Bara den senaste månaden har Sevab och Concept rekryterat fyra nya medarbetare.


– Tillsammans får vi ett mer komplett erbjudande och förhoppningsvis kan vi också ha ett stort kompetensmässigt utbyte av varann. Än så länge sitter vi inte tillsammans, men planen är att flytta ihop så snart som möjligt. Vi har hittat en lokal i Sisjön och härom dagen träffade vi arkitekten som ska anpassa den åt oss.

Hur gick det till när ni slogs ihop?
– Egentligen var det nog mest en slump, mer tur än skicklighet haha! Vi hade börjat fundera på hur vi skulle kunna ta nästa steg, vilket de också hade gjort. En av ledamöterna i vår styrelse kände en person som satt i deras styrelse och så började vi prata om detta och om möjligheterna det kunde skapa. Så här i efterhand tror jag inte någon ens kunnat hoppas på att det skulle bli så bra som det blivit!

Ruth berättar att de två ledningsgrupperna gjorde sin första gemensamma affärs- och marknadsplan häromveckan.

– Det var en stor dag, full av framtidstro och spänning. Det ska bli roligt att se vad vi kan skapa tillsammans!

Vad blir den största utmaningen för er fortsatta tillväxt?
– Det absolut svåraste är att hitta konstant och kompetent personal. I nuläget har vi jättemycket att göra och har tyvärr tvingats tacka nej till jobb där vi inte kunde lösa leverans i rätt tid. Det är supertråkigt, men ingen gynnas av att vi tar på oss för mycket och sen inte hinner med. Bland annat Volvo dammsuger stan på duktiga tekniker, men ju mer vi växer desto mer attraktiva blir vi som arbetsgivare. Då kan vi till exempel erbjuda ännu mer karriärutveckling och det ser jag verkligen fram emot!

Framgångsfaktorer

  • "Att vi har gjort saker traditionellt men samtidigt lite annorlunda. Så som valet av mig som ledare trots en teknisk okunskap, som har lett till att de som faktiskt kan saker har fått ta mycket större roller och ansvar. Att experten har gjort jobbet och inte tvärtom. Det tror jag har skapat vår tillväxt."
  • "Att vi inledningsvis tog in delägare med kapital som gjorde vår verksamhet tryggare. Med en rejäl buffert har vi aldrig riskerat att behöva säga upp massa personal om ett projekt skulle gå dåligt."
  • "Att vi har drivit bolaget lite mer på storbolagsvis från starten, med tydliga funktioner och ansvarsområden. Strukturen har varit tydlig från början och det har varit viktigt för att kunna växa snabbt.
  • "Och avslutningsvis, att vi ISO-certifierade oss både inom miljö och kvalitet under våren 2013. Det gjorde att vi kunde få ett par stora kunder till som hade det som krav, bland annat Volvo."

Om Concept Sweden

Startade: 2011.

Gör: Designar, bygger och installerar automatiserade produktionslösningar för större industriaktörer inom de flesta branscher.
Var: Kontor och verkstad i Mölnlycke utanför Göteborg.
Grundare: Ruth och hennes pappa Lars-Erik Westberg tillsammans med Mats Blomén och Mathias Ytreeide samt två externa ägare, Gramtech Business Partner och Sätila SSBI.
Ägare: Sevab är majoritetsägare sedan maj 2016. Utöver det äger Ruth och Lars-Erik aktier.
Kunder: Stora producerande företag i framför allt Västsverige.
Antal medarbetare: Ett 20-tal. Drygt 50 tillsammans med Sevab.
Omsättning: Beräknar omsätta runt 30 miljoner under 2017.