Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Tips och råd
12 september 2018

Därför kan ditt företag vinna på coworking

Coworking är ett växande fenomen. Det slår Fastighetsägarna fast i en ny rapport. Här är tre tips på hur ditt företag kan haka på trenden.


I sommar kom Fastighetsägarna ut med rapporten Coworking – en exponentiell trend där Christoffer Börjesson, chief digital officer för Fastighetsägarna Stockholm, ser att enkla arbetsplatser på små ytor kräver nytänkande inom fastighetsbranschen.

En lösning är coworking – den affärsmodell där medlemskap ersätter hyreskontrakt och erbjuder flexibla lösningar. Och det passar dagens företagare. För de flesta tjänsteföretagare är arbetet inte längre knutet till en specifik arbetsplats – i dag är vi mer beroende av en dator, wifi och vår telefon. Sedan kan vi sitta och utföra vårt arbete var som helst.

 

Helio Grev Ture, Stockholm. Fotograf: Mattias Hamrén:

 

Konceptet växer starkt. Globalt fanns det exempelvis 14 coworking-arbetsplatser 2007, tio år senare hade de vuxit till 17 725 stycken.

I dag är de attraktiva framför allt för större företag som efterfrågar kreativa miljöer, flexibla kontor och möjlighet att rekrytera kvalificerade medarbetare. Ett exempel är Microsoft som 2016 gav 30 procent av sina anställda i New York, tillgång till WeWork-kontor.

 

Så här kan du som företagare vinna på trenden:

 
1.      Satsa vidare i Sverige

I Sverige finns flest aktörer i Stockholm, men även i Göteborg och Malmö finns coworking-arbetsplatser.

Helio i Stockholm var tidigt ute när de för 20 år sedan slog upp portarna till sina coworking-lokaler i en av Hötorgsskraporna. I dag har Helio åtta kontor i Stockholm på sammanlagt 20 000 kvadratmeter. Företaget växer och 2018 förväntas det omsätta över 100 miljoner kronor.

Företaget Tech Farm som bedriver verksamhet på Östermalm och i Gamla stan i Stockholm kombinerar coworking med coliving. På dagtid är fastigheterna arbetsplatser och på kvällstid förvandlas de till bostäder. Dubbla affärsmodeller skapar i praktiken marginaler som fastighetsbranschen tidigare inte sett.

 

2. Se dina anställdas behov

En av orsakerna till att coworking växer som företeelse är förändringar på arbetsmarknaden där fasta anställningar ersätts av tillfälliga jobb som utförs av konsulter och frilansare. Utvecklingen kallas ibland för gig-ekonomi.

"Coworking kan vara ett komplement till det centrala kontoret och möjligheten att jobba hemifrån. Jag tycker mig se en sådan trend att behovet av flexibilitet ökar", skriver organisationspsykologen Jonas Mosskin i rapporten.

För morgondagens medarbetare och företagare är inte en egen adress lika viktig som förr, det finns dessutom hållbarhetsaspekter på att dela resurser och fastigheter.

 
3. Väx i rätt takt

För små och medelstora företag är bristande tillgång till lämplig arbetskraft det största hindret för tillväxt. Kontorsyta är en annan utmaning, cirka 10 procent av svenska företag ser i dag bristande kapacitet i nuvarande lokaler som ett stort hinder för tillväxt.

De här två hindren är något som coworking-kontor till viss del kan vara svaret på. Coworking-kontor ger tillgång till ett nätverk av människor som konsulter, soloentreprenörer och frilansare.

Det hjälper företag att kunna plocka in rätt kompetens för bland annat projektanställningar och möjliggör även för företag att kunna växa inom nuvarande kontorslokaler genom att endast behöva teckna nya medlemskap för nyanställda. För snabbt växande företag gör detta även att företag slipper att ständigt leta och flytta till nya kontor.

Bild: (överst) Helio Kista, (i artikeln) Helio Grev Ture, Stockholm.