Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
5 oktober 2018

De har skapat tillväxt genom Almi

 

På familjeföretaget Brigbys i Kalmar samlas en hel familj. De senaste åren har företaget tagit hjälp av Almi – och ökat tillväxten rejält.

Hanne Deverén tog över som VD på leksaksgrossisten Brigbys 2009, efter att ha köpt bolaget tillsammans med sin man Johan. Men företaget har en lång historia och startades faktiskt av Hannes mamma redan 1989.

Bild på en dam som sitter vid en dator
Min mamma är kvar i verksamheten i dag, och är en viktig person i bolagets utveckling. Dessutom jobbar både min syster och svåger i företaget. Och pappa sitter i styrelsen. Så Brigbys är verkligen en familjeangelägenhet
säger Hanne

Från 2,8 till 29 miljoner

När Hanne och Johan tog över företaget låg omsättning på 2,8 miljoner. Efter att ha utvecklat bolaget särskilt inom e-handel landade omsättningen 2017 på 29 miljoner. Tillväxten är något som sitter i ryggraden för Hanne.

Bild på en man och en kvinna
Jag och Johan är typiska entreprenörer. Vi är aldrig nöjda och ständigt på jakt efter nya vägar framåt. För mig handlar tillväxt om att skapa möjligheter att göra mer roliga saker tillsammans. Vi har kunnat anställa fler och utveckla affären så att vi hela tiden blir bättre
säger Hanne

Så startade Almi-samarbetet


Det är också för att utveckla affären som samarbetet med Almi inleddes för några år sedan. Det första projektet Brigbys deltog i var ett så kallat skuggstyrelseprojekt. Representanter från sex företag i samma region agerade skuggstyrelser i varandras bolag.

Det var otroligt givande för oss. Både att få möjlighet att diskutera frågeställningar från Brigbys med de här erfarna människorna men också att få erfarenheter från andra bolag. Företagarlivet kan vara lite ensamt ibland och det var intressant att se att många av de problem vi upplevde faktiskt var desamma även hos andra, oavsett bransch och storlek på företaget
säger Hanne

Brottades med hållbarhetsfrågan


Ett av de områden Brigbys har brottats med var hur man skulle få in hållbarhet som en självklar del av affären, och kommunicera det utåt på ett sätt som kändes rätt. Där har ett tillväxtprojekt arrangerat av Almi resulterat i att man landade i en hållbarhetsprofil – Omtänk – som kändes helt rätt för bolaget.

 

Vi fick jättemånga bra idéer och input på hållbarhetsområdet genom Almi-samarbetet. Utöver de konkreta förslag som hjälpte oss att få en hållbarhetsprofil på plats så är det även väldigt värdefullt med det lokala nätverk av andra företag som vi har kommit i kontakt med tack vare Almi
säger Hanne