Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Så här byggde Martin Walleräng Ecoride – Nordens största elcykelföretag

Ecoride

19 år gammal åkte Martin Walleräng till Kina för att lära sig kinesiska. Ett år senare kom han hem med 30 elcyklar i bagaget. Det blev starten på Ecoride – nu Norden största elcykelföretag. De säljer 10 000 cyklar per år och Martin har till och med byggt upp en egen cykelfabrik utanför Shanghai.

– Jag sålde frallor och reparerade mopeder i tonåren, har egentligen alltid hållt på med småaffärer. När jag kom hem från Kina lade jag alla mina sparpengar på 30 elcyklar.

 

Vi träffar Martin Walleräng i vad som numer är Ecorides extra butikslager, ett stenkast från deras cykelbutik i centrala Göteborg. Nu är här proppat med stora lådor innehållandes i stort sett färdigmonterade cyklar och i ett hörn trängs ett bord där vi delar på en kanna kaffe. För 7 år sedan var det här allting tog fart på riktigt.


– Under de allra första åren jobbade jag hemifrån och sålde över nätet, och det gick nog 400-500 cyklar innan jag vågade mig på att expandera och öppna den första butiken här.

Mamma blev lite av en försökskanin – funkade det för henne borde fler vara intresserade.

Varför blev det just cykelbranschen?
– Egentligen är jag ingen cykelkille i grunden, men blev faktiskt inspirerad av min mamma. Hon bor drygt en mil utanför stan och ville gärna cykla till jobbet oftare, men tyckte det var tufft under vintern. Hon kunde tänka sig en elcykel, men de som fanns då var inte bra, väldigt dyra och tunga med stora batterier.

 

Det visade sig att fler än mamma Annacarin var intresserade. De 30 cyklarna, som Martin hade valt ut hos en fabrik i Kina och redan då brandat med Ecoride-logga på ramen, tog slut på bara några månader. På nätet fanns knappt någon konkurrens och Martin som fick mersmak bestämde sig för att köpa in fler. Många fler.

 

– Jag fick ett lån på typ 200 000 kronor. Tillsammans med vinsten från de första cyklarna räckte det till att beställa hem en container, som innehöll 140 cyklar. Efter ett år köpte jag hem två containrar till, och 2009 öppnade jag butiken.

På ett år flyttade jag både till Stockholm och Malmö och startade upp butiker där också.

Vad var svårast under uppstartsåren?
– Logistiken var ett meck! Kvaliteten på de första cyklarna var nämligen inte bra och sålde man en till säg Umeå gick den i 90 % av fallen sönder efter något år och då behövde jag lösa det. Ringa runt till lokala cykelaffärer, be dem vara cykelmekaniker och över telefon försöka hjälpa till att laga elektroniken. Nej, det var inte kul – och faktiskt ett under att jag inte gav upp.

 

Problemen med att hantera eftermarknaden fick in Martin på återförsäljar-spåret. Om han kunde få andra att både sälja, serva och laga cyklarna skulle det underlätta mycket. 2010 höjde han priserna lite och så satte han igång en införsäljning.

 

Hur fick du dina första återförsäljare?
– Jag åkte helt enkelt själv runt i Sverige och besökte alla lokala cykelbutiker som jag hittade. Och det visade sig bli ett mycket svårare jobb än jag hade tänkt, eftersom elcykeln var så ny och folk var lite skeptiska.

Genom åren hade vi problem med leveranser som kom försent och det förstörde mycket eftersom cykelmarknaden i Sverige är så säsongsbunden.

Martin säger skämtsamt att många butiksägare hatade elcyklar då, eller åtminstone inte alls trodde på dem. Tyckte att det väl framför allt var en nischad produkt för äldre. Ofta fick han övertala dem att ha ett par cyklar i butiken gratis och betala först när de såldes.

 

– Det dröjde ända till 2012 innan jag lyckades övertala Team Sportia som första sportkedja att ta in oss, men efter det blev det ett stort uppsving.

 

När kände du att idén verkligen flög?
– Det har jag gjort flera gånger faktiskt! Senast häromdagen när Team Sportia berättade att vi är deras tredje största leverantör. Shit vad coolt det är att tänka på! Eller i början när jag för första gången sålde fem cyklar på en dag – samma grymma känsla!

 

År 2012 säljer Ecoride 2000 cyklar och börjar växa till sig på riktigt. På bara ett år har de mer än dubblerat sin omsättning och trots att Martin har väldigt mycket att sköta har han legat steget före i tanken. Hans bror Christian har precis anslutit till bolaget och tar över det operativa i Sverige medan Martin själv åker till Kina – för att starta en egen fabrik.

 

– Det är så mycket dålig kvalitet i Kina och även den fabriken vi hade uppfyllde inte alltid allt. Jag ville styra upp ett säkrare leverantörsled så när min bror kom in flyttade jag ner permanent och börja leta efter fabrikslokaler.

Ecoride cyklar
Ecoride cyklar.

Martin åkte till ett stort cykelkluster i Kunshan några mil utanför Shanghai. Där tänkte han bygga upp sin nya fabrik. Han kunde språket, hade några kontakter och visste vad han ville göra, eller snarare vad han inte ville.

 

– Jag ville skapa något annat än alla de andra fabriker jag sett genom åren. Mycket mer familjärt och inte så hierarkiskt. Som drömarbetsplatserna man hör om i Silicon Valley, jag ville göra något motsvarande fast på en kinesisk fabrik.

Ecoride montering
Montering av Ecoride cykel.

Femton montörer har blivit till 50 och i år tillverkar de totalt 15 000 elcyklar, 10 000 till Ecoride och resten åt några andra märken. Martins filosofi är att om arbetarna trivs så gör de ett bättre jobb. För att vara en kinesisk fabrik har han skruvat till det rejält.

 

– På baksidan har vi en grönsaksodling, 25 höns och två getter, vi tränar ihop varje dag och har ofta grillfester. De nya får alltid en chock över hur det är haha. Och de undrar vem jag är som glider runt i t-shirt och flipflops. Men nu börjar det bli som jag drömde om och att starta fabriken är verkligen det absolut roligaste som jag har gjort!

Visionen är att bli top-of-mind, att elcykel blir synonymt med Ecoride i hela Skandinavien!

Vad är strategin framöver?
– Vi är så uppe i allting och har knappt tid att tänka strategiskt tyvärr. Men om jag ska säga något så tror jag att vi kommer fortsätta satsa där det redan går bra, alltså i Sverige och Norden. Nu står elcyklar för 3-4 % av cykelmarknaden här, medan siffran i Holland kanske är 35 %. Det finns med andra ord en stor potential bara i Skandinavien. Jag menar, tänk om marknaden skulle tiodubblas – det blir många cyklar det!

Framgångsfaktorer

  • ”Att jag var så ung och naiv som aldrig gav upp i början. Cyklarna gick sönder otroligt fort och det var väldigt blandad kvalitet, men jag bara körde på och fixade alla fel och hanterade alla klagomål. Jag tror jag gjorde det för att jag tyckte det var en så bra idé att den bara måste lyckas tillslut!”
  •  ”Tajmingen – att jag startade i rätt tid när det knappt fanns några andra aktörer i Sverige. Det gjorde att Ecoride-cyklarna stack ut och folk undrade vad det var. På så sätt spreds vårt namn i alla städer vi fanns i. Nu skulle det vara mycket svårare, ingen stoppar längre någon bara för att de har en elcykel.”
  • ”Att jag kan kinesiska har varit en jättestor fördel, även innan jag startade fabriken. Jag har alltid kunnat snacka direkt med ingenjörerna istället för med den kundansvarige hos våra leverantörer som ofta är den enda som kan engelska.”

  • ”Att jag litar på människor som jag anställer. Det kanske har med att jag är lite lat att göra också, men jag delegerar gärna och låter folk pröva själva. Om det inte funkar så går jag dit och hjälper till, men oftast går det jättebra.”

  • ”Att jag alltid tänker stort och aldrig vill stanna upp – anställer hellre några till. Jag ser hela tiden potentialen att växa”

  • ”En nyckel har varit att anställa människor som brinner och är kompetenta. Jag hade mycket flyt i början men nu attraherar vi faktiskt folk som verkligen är intresserade av cyklar.”

Om Ecoride

Startade: 2007.
Gör: Designar, tillverkar och säljer elcyklar.
Var: Huvudkontor i Högsbo utanför Göteborg. Egna butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö samt cirka 300 återförsäljare i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Belgien. Tillverkning i egen fabrik i Kunshan utanför Shanghai.
Grundare: Martin Walleräng.
Ägare: Martin, brodern Christian och Verdane Capital som innehar en minoritet av aktierna sedan 2016.
Marknadsandelar: Har cirka 30 % av den svenska elcykelmarknaden.
Antal medarbetare: Ett 20-tal i Sverige och Norge, framför allt säljare och produktutvecklare. På fabriken i Kina arbetar 50 montörer och ingenjörer.
Omsättning: Cirka 90 miljoner år 2016. ”Bara 3 % av alla cyklar som säljs i Sverige är elcyklar medan motsvarande siffra i Holland är kanske 30-40 %, så potentialen för oss att växa känns stor.”