Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
17 januari 2018

En unik smakresa

Sime Trosic, VD och ägare av Eldsberga Chark AB.

Charkföretagaren Sime Trosic säljer hemlandets delikatesser ut i Europa i kombination med tillverkning av egna charkprodukter hemma i Eldsberga. En spännande företagsidé med en, på olika sätt, lokal matkultur som blivit allt mer populär.

Eldsberga Chark AB i södra Halland är ett charkuteri som tillverkar kallrökta charkprodukter från nötkött. Sime Trosic, VD och ägare, har sedan starten 2011 satsat hårt på förädling av företagets egna produkter. Och som svensk återförsäljare till Sloveniens största kycklingföretag ligger hela den europeiska marknaden öppen.

 

– Det finns en stort potential att växa både i Sverige och utomlands. Kycklingsalamin som vi säljer har ett lika starkt varumärke för det jugoslaviska folket som ett visst sorts knäckebröd har här, säger Sime Trosic och beskriver hur företagets kunder är spridda över hela Europa och skapar en etnoinriktad marknad.

 

Sime kommer ursprungligen från Jugoslavien och Kroatien. Efter ha varit arbetslös en tid föddes idén att börja handla med jugoslaviska specialiteter. Han började också importera en slovensk kycklingsalami, Poli, som blivit en storsäljande favorit bland kunderna. I egen regi startades ett rökeri med framtagning av egna produkter där all tillverkning sker i Eldsberga.

 

– Vi satsade på egna produkter och träffade rätt med vår unika tillverkningsprocess. Rökt kött har blivit en verkligt bra handelsvara, säger Sime som under de senaste tre åren har sett företaget växa snabbt.


– När vi varit igång i ett par år behövde lokalerna byggas ut och genom Almis företagslån kunde vi utöka lokalerna och göra fler rökrum.

 

Företagets snabba tillväxt gav honom utmärkelsen Årets Nybyggare i Halland 2014, en andraplats i riksfinalen och ett ärofyllt möte med kungen. Med årets beräknade omsättning på 48 Mkr och elva anställda är siktet inställt på den utländska marknaden.

 

Nästan hälften av företagets produkter går på export och här hemma finns återförsäljare som City Gross, Willys och Netto. Enligt Sime sker den bästa marknadsföringen mun till mun och med livsmedelsprodukter är kvalitet avgörande.

– Vi ska ha dubbel kapacitet i fabriken och utöka verksamheten med styckning av färskt kött, säger han och berättar att Almis bidrag för produktutveckling och marknadsföring har tagit företaget ett stort steg på vägen.

 

– Vi har en bra produkt men vi behöver synas mer och det lovar jagatt vi kommer göra framöver, säger Sime.