Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
30 januari 2018

Linda kom på konceptet glamorösa vattenslangar – nu intar Garden Glory USA

Linda Brattlöf, grundare Garden Glory

Linda Brattlöf såg en lucka på marknaden och antog utmaningen. Ingen hade ditintills gjort vattenslangar som inte bara var praktiska utan även hade en estetisk funktion. Hon tog fram en design och en varumärkesstrategi och gjorde ett försök. Och som det flög. Nu sprids Garden Glory över hela världen.

– Jag hade aldrig någonsin funderat över vattenslangar innan, men under vår första sommar i egen villa upptäckte jag dem.

 

Linda Brattlöf berättar om det slumpmässiga i hur Garden Glory startade. Att hon googlade på alternativ till vanliga gröna vattenslangar, men bara hittade bloggar och forum där folk efterlyste precis samma sak: snyggare trädgårdsslangar. Ingenstans verkade det finnas.

 

Detta var våren 2011 och Linda hade just inlett ett karriärbyte, slutat i restaurangbranschen och börjat läsa projektledning. Och nu kom tankarna: skulle hon på egen hand fylla tomrummet?

 

– Jag kände att jag aldrig skulle komma på en bättre affärsidé och bestämde mig för att köra till 150 %!

Jag bestämde att vi skulle vara lite som Apple – en grym produkt i snygg förpackning som förgyller huset.

Några månader senare var Garden Glory igång och Lindas magkänsla visade sig vara helt rätt. Hennes exklusiva trädgårdsprodukter säljs nu runt om i hela världen, med Sverige, Norge och Australien som största marknader, och omsätter drygt fem miljoner. Planen är exponentiell tillväxt de kommande åren.

 

Vad har gjort Garden Glory så framgångsrikt?
 Att jag från början förstod att vi inte bara kunde sälja snygga trädgårdsprodukter, utan behövde addera känsla och finnas i distributionskanaler där vattenslangar inte vanligtvis säljs för att lyckas.

 

Hur får man en traditionellt sett teknisk och ganska trist produkt som vattenslangen att bli en glamorös inredningspryl? Linda hade en varumärkesbyrå som bollplank när hon tog fram sin strategi.

 

– Vi definierade först vilka som var våra a-kunder och vilka butiker jag absolut inte ville in på. Det gjorde det enklare att sätta konceptet: att Garden Glory ska förmedla känsla och design snarare än tekniska attribut.

 

Planen gick ut på att få PR och de valde att lägga fokus på förpackningen. Trädgårdsslangarna förpackades som exklusiva handväskor och marknadsfördes därefter.

Linda Brattlöf Garden Glory Kampanjbild
Bild från Garden Glory kampanj.

Vem var din idealkund?
– Möbel- och lifestylebutiker som säljer premiumvarumärken. Svenssons i Lammhult stod överst på Sverige-listan och även fast jag aldrig hade jobbat med sälj och inte visste hur de var vana att göra affärer så ringde jag upp och var så övertygande att de köpte oss med hull och hår och blev vår första kund!

 

Hur utvecklade du produkterna?
– Jag började med att läsa på om hur en riktigt bra vattenslang är och blev mer eller mindre expert på plaster, armeringar och tryck. Det hade jag aldrig kunnat ana ett år innan haha! Sen när jag visste exakt hur de skulle se ut började jag se mig om efter producenter.

I augusti hittade hon en svensk tillverkare och beställde sin första batch på 400 vattenslangar. Men när de levererades ett par månader senare levde de inte alls upp till förväntningarna.

 

– Kvaliteten var helt enkelt så dålig att jag inte kunde sälja dem. Jag krävde pengarna tillbaka men hade tyvärr inte skrivit något avtal så allting blev väldigt struligt, kostsamt och stressigt!

 

Linda hade bokat plats på Formex-mässan bara några månader senare. Då skulle Garden Glory lanseras officiellt. Hon fick alltså snabbt gå vidare och lyckades hitta en spansk tillverkare som kunde leverera på kort varsel.

 

Vad har varit svårast hittills?
– Det är just att hitta rätt producenter. Kvaliteten i produktionen och kommunikationen med oss måste stämma, och eftersom vi bara har en säsong får det inte heller bli problem med leveranstiderna. Och så måste de tåla att en tjej kommer in och talar om hur det ska vara, det är det inte alla som gör!

 

Hon hann lösa produktionsproblemen och kunde lansera som tänkt den 19 januari 2012. 20 butiker blev återförsäljare med en gång och efter mässhelgen spreds ryktet.

 

– Butiker observerar ju varandra och jag lade mycket tid på att komma in hos de tio bästa butikerna i Sverige, sen kom resten på köpet. Jag tror uppemot 70 % av våra återförsäljare har hittat till oss.

 

Hur har du finansierat företaget?
– I början med starta-eget-bidrag från Arbetsförmedlingen och 50 000 i sparpengar. Sen jobbade jag smart med likviditeten och förhandlade exempelvis till mig längre betalningsfrister mot mina leverantörer.

 

Efter den första framgångsrika sommarsäsongen bestämde sig Linda för att satsa vidare. Hon tog lån på några hundra tusen kronor för att kunna bygga ett större varulager och ställa ut på världens största inredningsmässa, Ambiente i Frankfurt. Det var dags att nå ut globalt på riktigt.

 

– Och nu inför stundande USA-satsning kommer jag behöva mer kapital för att kunna fortsätta växa så snabbt som vi vill.

 

Hur ska ni ta er an USA?
– Först hade jag tänkt gå via mässor och butiker även där, men för bara någon månad sedan ändrade jag planen. Majoriteten av kunderna i vår webbshop är amerikaner, så jag tänkte att varför inte utnyttja den plattformen mer och samtidigt få bättre marginaler på försäljningen?

 

Sagt och gjort. Nu har hon signerat kontrakt med en amerikansk PR-byrå som har kontor i New York, San Francisco och Los Angeles och tillsammans ska de rulla ut Garden Glory i USA.

 

– Vi har redan varit med i weekend-numret av Hunting Design som är ett väldigt erkänt magasin i New York, och nu ska vi bara mata, mata, mata med pressutskick. Jag är så taggad och tror verkligen att den här satsningen kommer leda till något riktigt bra!

Entreprenörstips

  • ”Man får inte vara rädd för att ta betalt. Väldigt många börjar tänka ”vem kommer betala så mycket för det och det”, men det handlar alltid om värdet av det som du säljer. Bygg upp ett mervärde kring produkten och leverera hög kvalitet så kan du ta mer betalt.”
  • ”Det kan vara en bra idé att ta hjälp av en reklambyrå i början som kan vara bollplank i varumärkesbygget och hjälpa till att fixa bra marknadsmaterial.”
  • ”När man pratar produktion är det väldigt viktig med patent och varumärkesskydd. Många säger att det inte spelar någon roll för att de stora företagen ändå bara kör över dig, men det är inte sant. Att skydda sin design är otroligt viktigt, och dessutom höjer det värdet på ditt företag.”
  • ”Att hitta rätt producent är en utmaning. Jag tycker att man ska försöka hitta någon som har gjort något liknande innan. Gå inte till någon som håller på med bilar, plåt och industri om du ska göra designprodukter, jag har testat och det fungerar inte. Hitta gärna producenter som är medelstora och som man kan växa tillsammans med, så att båda förstår varandras värde.”
  • ”Öka chansen att få PR via tidningar och bloggar genom att fixa bra bilder och ofta ta nya, då blir du mer attraktiv.

Om Garden Glory

Startade: 2012.
Gör: Designar och säljer exklusiva trädgårdsprodukter så som trädgårdsslangar, brevlådor, vattenkannor och planteringsspadar.
Var: Huvudkontor i Göteborg. Tillverkning hos olika producenter i Sverige och Danmark. 250 återförsäljare i 20 länder med Sverige, Norge och Australien som de tre största marknaderna.
Grundare och ägare: Linda Brattlöf.
Antal medarbetare: 4 stycken: två killar som sköter lager och montage, en tjej som ansvarar för svenska återförsäljare samt Linda som ansvarar för utländska återförsäljare, produktdesign, pr och administration.
Omsättning: Cirka 5 Mkr under 2016, som huvudsakligen inkommer under mars till juli. Målet är att fördubbla omsättningen årligen i tre år framöver.
Utmärkelser: Vann hösten 2012 guld i Svenska Designpriset för sin förpackning och hösten 2014 Best Designer Product i Australien.