Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Digitalbyrån som blev startup

Thomas Krotkiewski har varit verksam i reklambranschen större delen av sitt liv. För tre och ett halvt år sedan drev han sin digitalbyrå Spook AB och hade börjat att alltmer jobba med 3D och interaktiva digitala upplevelser. Det födde en idé – kunde han baka ihop dessa tjänster till en egen, innovativ och skalbar produkt? Fem månader senare lanserades den första kommersiella tillämpningen, och 3ngage var igång.

- I december 2016 insåg vi potentialen i vår idé, gjorde en pivot och valde att fokusera fullt ut på 3ngage. Så vår befintliga verksamhet blev en startup.

Vad gör 3ngage?

- Kort sagt gör vi digitala kopior av fysiska produkter som du kan provköra på nätet. Vi skapar möjligheten att ”sätta händerna på” en fysisk produkt men i en digital värld och på så sätt kunna utforska, testa och uppleva produktens funktioner.

 

Thomas har varit i marknadsföringsbranschens framkant under många år. I mitten av 90-talet startade han en av de första digitala avdelningarna på en reklambyrå i Göteborg.

 

- Jag minns att vi hade föreläsningar och bjöd in folk från ledande företag och sa ”nu kommer vi hålla på med internet, det är jättebra”, men ”nej, det tror vi inte på” sa deltagarna haha. Jag tycker om att gå längst fram och bryta ny mark – nu är det lite så igen!

 

Målet är att från grunden förändra och transformera hur människor förstår och upplever fysiska produkter i dagens digitala värld.

3ngage

- Sättet att kommunicera kring produkters funktion har inte hängt med när vi har anammat ny teknik. Vi har digitaliserat stor del av interaktionen med kunder men ofta inte förmänskligat det. Förr gick vi till alltid till en butik, pillade på produkter och tog till oss dem med alla sinnen innan vi tog ett bra köpbeslut. Behövde vi hjälp kunde butikspersonalen visa oss hur produkten skulle användas. Idag är det platta webbsidor med text och bild och om du har tur en video. Med 3ngage vill vi återföra det mänskliga sättet att förstå en produkt men på ett modernare sätt.

 

Thomas vill återföra människors möjlighet att själva bilda sina uppfattningar om produkter de är intresserade av.

 

- Om du sätter en produkt i händerna på någon slutar du vara säljare och köparen får själv bilda sin uppfattning. Allt material vi använder för att förmedla information om produkter är skapat och redigerat av oss som säljare. Det är saltat och kryddat, så köparen ser det inte som helt transparent. Det är bättre om köparen kan utforska produkten och dra egna slutsatser.

Hur finansierade ni satsningen?

- Från början var det med kapital som vi hade byggt upp i vår tidigare verksamhet, samt egna tillskott. Under 2019 påbörjade vi samtal med Almi om lån vilket vi fick klart några månader senare. Almi hade en möjlighet att förstå och relatera till vårt bolags verksamhet och den tidiga fasen vi var i, något som var allt för abstrakt för traditionella banker.

 

I april 2017 lanserade bolagets första kund en upplevelse byggd på 3ngage. Det var en apparat för diabetiker som fortfarande bara fanns på ritbordet.

 

- Lanseringen skedde på en stor mässa i Stockholm. Det gav kunden möjlighet att visa, förklara, och till och med sälja produkten trots att den inte fanns tillgänglig fysiskt. Produkten var nydanande och därför komplicerad att beskriva, men hjälp av 3ngage förstod de flesta den på mindre än 30 sekunder.

Lånet från Almi var ett viktigt tillskott och hjälpte oss att fortsätta på utsatt väg när Corona bröt ut.
Thomas Krotkiewski

Strax därpå fick Stockholms Handelshögskola och professor Magnus Söderlund höra om Thomas lösning och ville göra en studie.

 

- Vi byggde en interaktiv digital kopia av en dammsugare som fanns att köpa hos Netonnet. Därefter jämfördes den interaktiva produktpresentationen med den traditionella i en studie om kundnöjdhet. Resultaten blev mycket tydliga. Versionen byggd på 3ngage var överlägsen och höjde markant köpviljan, produktförståelsen och produktens uppfattade kvalitet.

3ngage

Drabbades ni hårt av corona?

- Det har utan tvekan varit en stor utmaning för oss. Efter att ha kommit långt med många nya projekt, tvingades ett flertal kunder att pausa helt. Trots att vår produkt blivit mer relevant i och med krisen så kunde våra kunder inte fatta beslut på grund av inköpsstopp och permitteringar. Vi tvingades därför att dra ner personalstyrkan till ett absolut minimum. Det fanns en tydlig och överhängande risk för oss att vi skulle få svårt att finansiera verksamheten i detta kritiska tillväxtskede. Nu klarar vi oss men har tappat ett halvår. Vi är delvis tillbaka där vi var i februari, fast kassan är tommare, men samtidigt har krisen accelererat kunders intresse för 3ngage och förståelsen kring det unika värde vi kan leverera.

 

Idag ser framtiden desto ljusare ut och Thomas planerar för export.

 

- Just nu arbetar vi väldigt aktivt med ett globalt och ledande tyskt företag, och det går väldigt bra! Det är en tydlig bekräftelse på den kommersiella nyttan av vår produkt. Nu handlar det för oss om att nå ut till marknaden och ha kapacitet att svara på allt intresse. Vi vill accelerera vår satsning runt om i Europa och etablera de första samarbetena på den amerikanska marknaden. För att växa fortare initierar vi nu diskussioner med tänkbara investerare för att finansiera en mer aggressiv tillväxt, kunna lyfta blicken och bredda oss.

Vi ser en jättemarknad för det här och nu är tiden inne för att ta den.
Thomas Krotkiewski

Om 3ngage

Gör: Bygger digitala upplevelser av fysiska produkter.


Var: Har kontor i Göteborg och Warszawa.


Startade: 2017.


Ägare: Det är jag och ett par kollegor, och förhoppningsvis någon mer investerare snart som vill vara med och bryta ny mark med oss!


Antal medarbetare: I runda slängar är vi sju personer.


Omsättning: Förra året ungefär 2,3 Mkr och i år vet jag inte, än så länge ligger vi på våra prognoser post-covid. Men vi har spännande lanseringar framför oss som också kan överraska!

Thomas Krotkiewski
Thomas Krotkiewski, vd och grundare 3ngage

Om Thomas Krotkiewski

Ålder: Jag fyller 49 i år.


Bor: I Warszawa och Göteborg.


Familj: Har en fru, en son som är 15, en dotter som är 13 och en hund som heter Bruce. Barnen går i skola här i Warszawa men jag är deras svenskalärare.


Utbildning: Jag har studerat systemvetenskap, marknadsföring och språk.


Bästa egenskap: Att jag kan koppla ihop många olika områden som inte kopplas ihop i vanliga fall, och det är där nya saker uppstår!


Sämsta egenskap: Jag kan stressa upp mig och oroa mig lite för mycket, men det arbetar jag med.


Hur kopplar du av? Då umgås med min familj i den mån det är möjligt, med tonåringar som tycker det är det tråkigaste som finns haha. Och när jag kan tycker jag om att dyka och segla. När man är egen slutar man ju inte när man går hem och det blir lite hopflätat. Det ska ganska mycket till för att jag helt ska koppla bort arbetet.


Hur får du inspiration? Jag inspireras av människan, vårt medvetande och hur vi interagerar med varandra. vissa tycker att teknologi är spännande men det tycker jag är ointressant förutom i det mänskliga perspektivet. Om du läser bra Sci-Fi till exempel, så handlar det inte främst om teknik utan om hur människan och samhället utvecklas.