Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
12 april 2019

Ahmeds innovationer förnyar brandbranschen – och räddar liv

När Ahmed Mirée var 17 år bröt han ryggen och båda handlederna i en skidolycka. Händelsen fick honom att inse vilka utmaningar den som inte får bära eller lyfta ställs inför. Idag driver han innovationsbolaget Progressive Safety som med Almis finansiella stöd har utvecklat banbrytande produkter inom brandsäkerhet.

Fröet till bolaget såddes när Ahmed Mirée efter olyckan prövade att lyfta och bära en handsläckare och insåg hur svårt det var.

- Idén om att skapa en vagn för brandsläckare föddes då, berättar han.

 

Ahmed Mirée har grundat det innovationsdrivna brandsäkerhetsföretaget Progressive Safety. Bilden är fotad på och tillhör Science Park Jönköping AB.

Under studietiden till ingenjör på Högskolan i Jönköping jobbade Ahmed Mirée vidare på produktidén och 2015 lanserades E-Z Extinguise.

 

- Det är en mobil hänganordning, släckarvagnen brukar vi kalla den, som gör att vem som helst kan flytta en brandsläckare från väggen där den hänger till platsen där det brinner. Eftersom en släckare kan väga uppemot 15 kilo finns det många människor som inte kunnat förflytta dem själva och tidigare fanns ingen lösning på detta.

För släckarvagnen blev jag beviljad 50 000 kronor i innovationsmedel från Almi som till viss del täckte utvecklingskostnaderna. Det betydde jättemycket!
Ahmed Mirée

I samband med examen startade han upp sitt aktiebolag Progressive Safety och började lägga allt sitt fokus på innovationer inom brandsäkerhet.


Hur minns du det första året med företaget?
- Då var fokus på att få ut min släckarvagn. Jag ringde runt till tillverkare och grossister för brandsäkerhet, bokade möten och visade min produkt. Idag har Borås Stad köpt in vagnen till alla sina brandsläckare och hotellkedjan Scandic håller på att integrera den som standard på sina hotell. Det känns väldigt kul och viktigt!


Ahmed berättar att det också var under uppstartsåret som han fick sin nästa produktidé, säkerhetssprinten EZ-Pin.


- Det är ett stort problem på dagens brandsläckare att säkerhetssprinten ofta kläms fast under panikartade situationer och därmed inte går att dra loss. När jag fick höra talas om det bestämde jag mig för att försöka lösa det genom att skapa en bättre sprint.

E-Z Pin är företagets senaste innovation. Den lanserades i slutet av 2018 och har fått ett varmt mottagande på marknaden.

Hur finansierade du utvecklingen?
- I slutet av 2015 fick jag ett innovationslån från Almi och det var väldigt viktigt för mig. Det gjorde att jag inte behövde ta in fler ägare i den tidiga fasen utan kunde vänta med det tills bolaget hade kommit lite längre.


Först 2017 tog Ahmed in en ny ägare i bolaget när Wilron Ventures gick in med kapital. Sedan dess har det hänt massvis.


- Väldigt mycket fokus har legat på att få klart sprinten och i slutet av 2018 började vi äntligen sälja den.


I november 2018 blev Ahmed tilldelad årets SKAPA-pris för unga innovatörer för sin sprint-uppfinning som redan fått stor uppmärksamhet.


- Nu i slutet av januari var jag i Dubai på en av världens största mässor för brandsäkerhet. Där var det många internationella företag och flera stod och köade framför vår monter och verkade älska vår sprint, det kändes väldigt spännande.


Vad är dina planer framåt?
- Det handlar om att få ut sprinten på marknaden på riktigt. Vi har redan försäljningsavtal med de stora svenska brandsäkerhetstillverkarna som Presto och Dafo, nu är världen vårt nästa fokus. Vi har världstäckande patent på sprinten och vårt mål är att få alla tillverkare i världen att använda vår säkerhetssprint som standard på alla nya släckare. Det vore fantastiskt för det skulle hjälpa samhället och rädda väldigt många liv på sikt.

 

Behöver ditt företag lån? Läs mer om vad Almi erbjuder.

Om Progressive Safety

Startade: 2015.
Gör: Utvecklar produkter inom brandsäkerhet. Säljer i dagsläget en släckarvagn och en säkerhetssprint och har fler utvecklingsprojekt på gång.
Var: Jönköping.
Kunder: Tillverkare och grossister av brandsäkerhetsutrustning.
Ägare och grundare: Ahmed Mirée.
Antal medarbetare: Tre personer.
Omsättning: >1 miljon under 2018. Fokus har varit på produktutveckling men under 2019 är prognosen för tillväxt högre.

Om Ahmed Mirée

Ålder: 26 år.
Bor: I Jönköping.
Utbildning: Industriell ekonomi på Högskolan i Jönköping.
Yrkesbakgrund: "Under hela mitt liv har jag varit intresserad av företagande och min pappa som har varit entreprenör under hela sitt liv är en inspirationskälla. Direkt efter mina studier startade jag Progressive Safety så jag har egentligen inte haft något annat riktigt jobb förutom det."
Kopplar av: "Genom att träna och spela paddeltennis, umgås med familj och vänner samt laga mat. Det tycker jag är väldigt avkopplande."

Almi om företaget: "En självklar Almi-kund"

"När Ahmed kom till Almi hade han nyss slutat gymnasiet. Idén var intressant och skalbar så Almi gick in med förstudiemedel och rådgivning. Vi såg snart en entreprenör i Ahmed som var snabb att ta till sig kunskap och tog brandvagnen vidare till en färdig produkt, samtidigt som han utbildade sig till ingenjör.


När marknadsledande aktörer visade intresse för produkten var Almi beredda med ett innovationslån för den sista utvecklingen och produktionsanpassningen.


Under resan fångade Ahmed upp ytterligare ett problem inom brandsäkerhet som han snart hade en lösning på. Även här valde Almi att stödja utvecklingen med förstudiemedel.


Sprinten passar de flesta brandsläckare i bland annat Europa. En liten sprint kan bli en stor produkt för Progressive Safety och ett viktigt drag när det gäller att snabbt släcka bränder och rädda liv. Lanseringen skedde hösten 2018 och försäljningen är nu i full gång.


Efter sex år har Ahmed nu ett företag med två produkter inom brandsäkerhet, en intressant bransch där han ser utvecklingspotential. En självklar Almi-kund."


Marita Webeklint, rådgivare

 

Ahmeds tips för att lyckas kommersialisera en innovation

Utveckla nära kunden

"Det är viktigt att man utvecklar produkten nära branschen, nära slutanvändaren. Man kan inte utveckla något på egen hand för då kommer man missa att anpassa den på rätt sätt efter vad användarna behöver."


Du kommer behöva sälja
"När man utvecklat klart och sålt in sin produkt till återförsäljare kan man inte förvänta sig att de ska göra det tuffa, det vill säga säljarbetet. Man måste själv hjälpa till med att få ett sug på marknaden. Återförsäljare har tusentals produkter och då måste man som uppfinnare hjälpa till och sälja den nya produkten i början för att visa återförsäljarna att marknaden är intresserad."


Tänk på slutpriset från start
"Det är viktigt att göra hemläxan tidigt vad gäller marginaler och ekonomi. Att tänka igenom caset ordentligt redan innan man börjar utveckla. Hur många försäljningsled blir det? Alla led vill ha 40 procent i marginal. Räkna ihop vad slutpriset blir och om det är rimligt. Om priset är för högt kommer produkten bli helt ointressant även om den är jättebra. Man behöver alltså tänka på priset innan man påbörjar konstruktion och utveckling. Med vår första produkt släckarvagnen gjorde jag detta misstag, att slutpriset på den blev lite högre än vad som skulle ha varit optimalt. Hade jag tänkt till från början hade det inte hänt."