Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
12 april 2019

Aim Apparel säljer till 135 länder

Tekla Acs bolag aim’n har utvecklats i raketfart. Tillsammans med sambon Robin Mostacero driver hon företaget från Halmstad.
Vi har alltid gjort det vi tror på.
aim’n, Tekla Acs

Aim Apparel har gått från 9 till drygt 45 miljoner i omsättning – på två år. De säljer till 135 länder och driver företaget från både Sverige och Nya Zeeland. Almi har varit med på deras fina tillväxtresa.

Man kan alltid jobba med något annat, skiter det sig så skiter det sig. Så resonerade Tekla Acs när hon för fem år sedan, tillsammans med sin innebandykompis Helen Van, bestämde sig för att sy upp prover på den egendesignade träningskollektionen.

– Vi finansierade bolaget med studielån, säger Tekla Acs som än i dag äger lika delar av bolaget som sin kompanjon.

 

Helen befann sig i Hongkong och knöt till sig fabriker som kunde sy upp Teklas designade träningskläder, redan då med fokus på passform och att de inte skulle vara genomskinliga. Tillsammans drev de ett instagramkonto för att peppa till träning och göra det man tycker är kul. När bilderna på Tekla och Helen kom ut på instagramkontot blev folk som tokiga och undrade var man kunde köpa kläderna.

 

Ett halvår senare lanserades den första kollektionen.

 

– Vårt lager som skulle räcka tre till fyra månader sålde slut på 4,5 timmar. Folk köpte från hela världen. Trots att vi var helt nya på marknaden vågade våra kunder köpa ändå, förklarar Tekla.

 

I dag driver Tekla aim’n tillsammans med sin sambo Robin Mostacero, som lämnat jobbet som skattejurist på EY för att gå in som vd i bolaget. Kompanjonen Helen driver ett dotterbolag från Nya Zeeland tillsammans med sin sambo.

 

– Anledningen till att aim’n lyckats är för att bolagets kommunikation och vision är en direkt avspegling av Teklas och Helens känslor och drömmar, förklarar Robin.

 

– Vi har alltid varit det vi utger oss för att vara och har alltid gjort det vi tror på och vill, säger Tekla.  Vågar man inte vinner man inte. Vi lyckades trots att många var skeptiska när vi startade. Aim high – dream big har varit mitt och Helens motto sedan innebandyträningen på gymnasiet, och det tror vi fortfarande på.

Fakta Aim Apparel AB (SE) och aim’n Limited (NZ)

Startår: 2013

Omsättning 2017: 67 mkr.

Antal anställda: 23 i Sverige och 5 på Nya Zeeland.

Hemsida: aimn.se

Instagram: @aimn

Hjälp från Almi: Affärsutvecklingscheck för digitalisering.

Mest stolt över: "Hela stämningen runt aim’n, att vi är en stor familj och inte bara kunder och personal".

Kontakta oss

Ring oss på 0771-55 85 00 eller fyll i kontaktformuläret så ringer vi upp dig.
*
*
*
*
*
?