Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Smyckesdesignern slår rekord under krisen

Annika Gustavsson Jewellery har slagit försäljningsrekord under året. Med rätt strategier och planering klarade Annika Gustavsson och hennes team sig ur coronan på bästa tänkbara sätt.

Vi backar tiden till mars. Coronapandemin har slagit till och Annika Gustavsson och hennes tre anställda i Annika Gustavsson Jewellery är som många andra företag oroliga. Hur ska det gå för bolaget? Ska Annika behöva permittera? Eller i värsta fall varsla?

 

Dessutom är Annika höggravid.


– Det blev många sömnlösa nätter. Jag läste på alla hemsidor som fanns - Tillväxtverkets, Försäkringskassans, olika företagarsidor. Det togs beslut om åtgärdspaket, några låg längre fram i tiden, och jag räknade så ofantligt mycket. Jag gjorde så många utredningar, tejpade upp olika alternativ - 1, 2 och 3 - på väggarna. Hade någon kommit in utifrån hade jag nog sett ut som en psykopat, säger Annika Gustavsson och skrattar till.

Tillsammans med revisionsbyrån räknade jag fram en budget för break-even där vi utgick från att reserestriktionerna skulle kvarstå och att bara lokalbefolkningen skulle handla från butiken här på Gotland. Och där någonstans fick jag ändå ett lugn. Vi skulle klara det.
Annika Gustavsson

Involverade personalen direkt

Hon var noga med att meddela personalen att hon räknade med allt annat än att varsla dem.


– Jag involverade dem i olika regler och möjligheter, försökte vara transparent och be om deras åsikter. De var väldigt lojala och hjälpte till.


De skar direkt ned på onödiga utgifter, allt som inte hade med ren försäljning att göra – såsom färska blommor i butiken, friskvårdsbidraget fick vänta, olika planerade satsningar likaså.


– Tillsammans med revisionsbyrån räknade jag fram en budget för break-even där vi utgick från att reserestriktionerna skulle kvarstå och att bara lokalbefolkningen skulle handla från butiken här på Gotland. Och där någonstans fick jag ändå ett lugn. Vi skulle klara det. Vi behövde sälja för 4 000 kronor mer än jämfört med våra sämsta månader vilket absolut var görbart.

Visby
"Vi marknadsförde oss mycket mer genom sociala medier, sålde dubbelt så mycket via vår webb och hade samarbeten med andra lokala företag." Annika Gustavsson

Satsade istället för att stå stilla

Men istället för att nå break-even har de slagit försäljningsrekord jämfört med tidigare år. Annika tror att mycket beror på att all produktion görs här i Sverige – och att de satsade istället för att stå stilla och exempelvis permittera personal.


– Jag är så tacksam över att vi inte gjorde det. Vi marknadsförde oss mycket mer genom sociala medier, sålde dubbelt så mycket via vår webb och hade samarbeten med andra lokala företag. När folk fick börja resa igen bjöd vi exempelvis på en natt och mat på hotellen som var drabbade om folk köpte ringar hos oss. Hotellupplevelsen är även något som vi delar ut till lokalbefolkningen.


Annika Gustavsson Jewellery har också varit noga med att inte bara förlita sig på bröllopskunder, utan även ha andra kundsegment vilket var vinnande under detta bröllopsfattiga år. De fokuserade mer på alla kära förlovningspar.


– Vi valde också att begränsa öppettiderna, från vanliga 10-18 till 11-17. En timme före öppning och en efter erbjöd vi privata visningar av ringar i butiken. Då kunde kunderna sitta ned med ett glas champagne i vår gula soffa och titta i lugn och ro.

Det viktigaste tipset till andra företagare är att ha koll på likviditeten och soliditeten. Försök vända kassakredit till att istället jobba upp en buffert.
Annika Gustavsson

Annika Gustavsson ser också att hennes tidigare erfarenhet inom finansbranschen varit avgörande. Hon gjorde tio år som ekonom med chefsroll när hon som 30-åring tog tjänstledigt och gick en ettårig kreativ smyckesutbildning i Stockholm.


– När jag kom tillbaka efter ett år sa hela kroppen i från: Vad håller du på med? Varför går du tillbaka? Du var ju på väg framåt! Jag ville bryta mig ur ekorrhjulet och inte dö bitter. Så jag fortsatte med fyra år i Köpenhamn och utbildade mig till guldsmed.


Ett klokt drag. Efter fem år som företagare, 2019, var alla lån betalda. Bolaget omsatte då nära fyra miljoner, med drygt en miljon i vinst.


– Det viktigaste tipset till andra företagare är att ha koll på likviditeten och soliditeten. Försök vända kassakredit till att istället jobba upp en buffert. Det är alltför många som sätter kassakredit i fungerande bruk. Och det fungerar ju så länge det inte är kristider. Men kriser kommer. Det vet vi.

Annika Gustavsson, vd och grundare Annika Gustavsson Jewellery
"När folk fick börja resa igen bjöd vi exempelvis på en natt och mat på hotellen som var drabbade om folk köpte ringar hos oss. Hotellupplevelsen är även något som vi delar ut till lokalbefolkningen." Annika Gustavsson
Annika Gustavsson, vd och grundare Annika Gustavsson Jewellery
Annika Gustavsson Jewellery designar och säljer unika smycken från Gotland.

Annika om samarbetet med Almi

“Jag har haft mycket glädje av och ett väldigt nära samarbete med Almi. Jag började på deras starta eget-kurs, när jag fortfarande arbetade inom finansbranschen. Sedan har vi följts åt genom olika kurser och program. Jag har bland annat gått ett EU-program som hette Växtkraft där vi lärde oss en hel del om marknadsföring och fick lyssna till olika inspirerande föreläsare.

 

Jag har också haft hjälp av Almi genom att titta på avtal när jag skulle köpa butiken. Jag har alltid vetat vilka som jobbar på Almi och det har varit enkelt att ta kontakt med dem. Jag har fått stöd utifrån mina behov. Jag har även själv hållit i inspirationsföreläsningar hos Almi i hur jag jobbar med marknadsföring”, säger Annika Gustavsson, som 2018 vann pris för årets marknadsförare på Gotland.