Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
13 juni 2019

Gula ärtan blev nyckeln till framgång för Bärta

När Pia Qvarnström fick chansen att utveckla sin veganska mat ledde det till en ny innovation och varumärket Bärta. Samtidigt var hon redo att flytta från köket hemma i Stockholm till riktiga industrilokaler i barndomsstaden Karlshamn.

Det senaste året har varit händelserikt för Pia Qvarnström och hennes företag Swedish Temptations. Sommaren 2018 kunde hon med finansiering från Almi färdigställa nya produktionslokaler i delar av Carlshamn Mejeris gamla fabrik i Karlshamn och flytta in. Då var det också dags att på allvar prova hennes innovation Bärta, en svensk vidareutveckling av den veganska indonesiska maträtten tempeh, där den ursprungliga sojabönan ersatts med den gula ärtsoppeärtan.

– Fram till dess hade jag stått hemma i köket i Stockholm och arbetat. Det fanns provkök jag kunde hyra in mig i, men det kostade väldigt mycket, berättar hon.

I Karlshamn fanns inte bara lediga lokaler till ett helt annat pris än i huvudstaden utan även Pia Qvarnströms föräldrar som var villiga att hjälpa till med arbetet under uppstartsfasen. I november var Bärta redo att komma ut i butikerna och i februari kunde företaget anställa fem personer inklusive en ny vd.


– Det känns väldigt bra att ha fått kolleger, även om det blev lite av en chock för mig som har arbetat ensam så länge, säger Pia Qvarnström och skrattar.

 

För Swedish Temptations utveckling från idé till dagens produktion har verkligen varit en ensamresa. 2015 arbetade Pia Qvarnström på studieförbund i Stockholm, men drömde att göra något annat i livet. Eftersom hon var både vegan och matlagningsintresserad började hon testa att laga fermenterade produkter hemma i köket. Maten sålde hon sedan i sin foodtruck "Mögel", som fått sitt inte helt aptitliga namn efter att mögel deltar i fermenteringsprocessen.

Det var fruktansvärt god mat, men att driva en foodtruck och producera maten i ett lägenhetskök tre trappor upp utan hiss är verkligen inte något jag rekommenderar. Det gick åt otroligt mycket tid och logistik.

Pia Qvarnström fick senare pengar från Vinnova för att kunna vidareutveckla sitt företag, men vägen var inte fri från hinder och hon var nära att ge upp.

 

– Jag hade deltagit i en del inkubationsprojekt och fått höra att man måste ha ett team för att det ska fungera, och det hade jag inte. Och eftersom det inte var någon teknikinnovation jag ville jobba med var det väldigt svårt att beräkna skalbarheten för produkten. Men jag körde vidare i alla fall, berättar hon.

 

Bärtas styrkor är enligt skaparen att det har den maximala smaken och näringsrikedomen till det minimala klimatavtrycket och att det inte försöker efterhärma kött. I dag tillverkas och säljs tre olika Bärta-produkter, bland annat en umamiburgare som förra året vann pris på mässan Nordic Organic Food Fair. Varorna säljs i nätbutiker och i livsmedelsbutiker från Uppsala och Västerås i norr till Malmö i söder. Men listan växer ständigt.

Burgare från Bärta

– Nu när jag inte längre själv är vd har jag kunnat satsa mer på försäljningen. De butiker jag har kontaktat har verkligen visat ett stort intresse, säger Pia Qvarnström.

Fakta: Swedish Temptations

Startade: 2015

Säte: Karlshamn

Gör: Tillverkar vegansk mat under varumärket Bärta.

Antal anställda: Sex personer.

Almis insats: Finansiering för byggnation av lokal och tillverkningsutrustning.

Aktuell: Nominerad till priset Hållbara Blekinge som delas ut i oktober.