Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
3 juni 2019

De tog fram innovationen som byggbranschen längtat efter

Tunga lyft, besvärliga monteringar och osäkert resultat. Det var vad golvläggaren Anders Torgilsman såg att byggbranschen fick hantera vid golvbrunnsmonteringar. Som kund hos Almi har han tagit fram en helt ny produkt som gör arbetet lika enkelt som att bygga lego.

– Som hantverkare släpar och bär vi på så mycket saker hela tiden. Vem vet hur många ton vi drar runt på under ett år? Då är det otroligt skönt att i allafall ha ett moment där materialet väger under ett kilo.

Det säger Anders Torgilsman, golvläggare och vd för BGHS Expansion, som står bakom en av branschens mest efterlängtade innovationer – Joist4. Det är en byggsats i helt återvinningsbar plast som drar ner monteringstiden för golvbrunnar från cirka två timmar till under 15 minuter.

 

Anders berättar hur det ibland är svårt att få till en ordentlig säkerhet för upphängningen när man arbetar med de trästommar som traditionellt används vid montering av golvbrunnar. Plankorna är tunga, otympliga och kan lätt spricka vid snedskruvning. Dessutom kräver de att hantverkaren måste skära i isoleringen, något som påverkar såväl värme- som ljudvärde.

Anders Torgilsman
Eftersom man knäpper ihop Joist4 som ett lego så går det inte att få monteringen fel. Och att minimera energiförlusten som det innebär när man går ner i isoleringen är en viktig miljöaspekt, på samma sätt som att tillverkning helt kommer att vara förlagd i Sverige. Med hundra procent ”made in Sweden” hjälper vi dessutom till att skapa arbetstillfällen.
Anders Torgilsman

Idén till byggsatsen fick han under tiden han var sjukskriven för en nackskada. Han presenterade den för sin svärfar Bertil Torgilsman som har många års erfarenhet av produktion av detaljer inom plast och magneter genom företaget Sura Magnets. Genom Bertil kopplades sedan Almi in i processen och har varit med sedan dess. Och mycket har hänt redan.

 

Innan Joist4 ens hunnit levereras hem hade Anders tagit emot 500 beställningar. Gensvaret på demos och i kontakt med grossister och byggföretag har varit överväldigande positivt. Flera stora, branschledande företag har redan köpt in modulen.


– Det är konservativt i byggbranschen och ofta möter man skepticism under demonstrationer av nytt material och produkter. Men det här är första gången jag varit med om ett helt och hållet positivt gensvar. De främsta frågorna jag får är vad den kostar och var den finns att köpa.

 

Produkten tog två år att utveckla och Anders Torgilsman tackar samarbetet med sin svärfar och Almi för detta. Genom Almi har BGHS Expansion fått förstudiemedel, innovationslån, innovationsrådgivning och en del av samarbetspartnerns stora nätverk.

Det Almi framför allt har gett som varit ovärderligt är lyhördhet och sammankoppling med de kompetenser som projektet har behövt. Vid varje möte har det varit en ny kontakt som ska kopplas in och tillsammans med Bertils kompetens kring material och konstruktion är jag övertygad om att jag har kapat minst två år av utvecklingstiden.
Anders Torgilsman

Nu väntar en del certifieringar och nya samarbetspartners. Efter det hoppas BGHS Expansions vd att kunna möta efterfrågan utanför Sveriges gränser – för deras tillväxtresa, ja den har bara börjat.