Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Trygg och snygg i hela världen

1996 gjorde Nina Andersson sin första dag som praoelev på Blomdahl Medical, familje­företaget som utvecklade världens första sterila engångskassett för öronhåltagning. Idag är Blomdahl ett internationellt företag med flera smyckeskollektioner och återförsäljare i 35 länder. Och Nina, numera bolagets vd, står redo att etablera Blomdahl på nya marknader.

 Nina Andersson, vd Blomdahl Medical
Nina Andersson, vd Blomdahl Medical

Historiskt har försäljningen skett genom distributörer i respektive land, men i dagens globaliserade värld där e-handeln blivit avgörande för ett varumärkes långsiktiga framgång, satsar nu Blomdahl på en egen e-handelsplattform. Och här har Almi enligt Nina fyllt en viktig roll då hon erbjudits både utbildning och stöttning inför satsningen.

 

– Jag tror inte att ett varumärke klarar sig utan e-handel idag, konstaterar Nina. Konsumenten förväntar sig det. Att nå ut till konsumenten och presentera vår bild av Blomdahl är också en enorm utmaning, fortsätter hon. Vi har många duktiga återförsäljare och distributörer runt om i världen som presenterar Blomdahl åt oss, men nu ska vi även börja jobba starkare gällande varumärkesarbetet mot B2C.

Det är inte helt okomplicerat att etablera ett varumärke på nya marknader, speciellt när man håller på att förflytta marknadsföringen från ett främst fokus på B2B, till att även rikta stora delar av sin marknadsföring mot slutkunden, bland annat via e-handel.

 

– Det är en skillnad om du börjar från noll och bara jobbar B2C, förklarar Nina. Men vi har så mycket mer att ta hänsyn till. Vi måste även paketera och presentera oss på ett väldigt relevant sätt då vi ännu inte är lika kända på internationella marknader. Därför måste våra partners hjälpa oss att etablera varumärket snarare än att bara köpa och sälja våra produkter.

 

Enligt Nina har hon alltid haft den inställningen att vem du än pratar med så kan du lära dig någonting. Hon tycker också att man ska våga förnya och sedan utveckla.

 

– Ibland tänker man att man ska klara allt själv, säger Nina. Men sedan får man hjälp från andra som har varit med om samma sak. Om jag ska skicka med ett tips till andra så är det att inte vara rädd att be om hjälp. Och att saker inte alltid måste vara perfekt när man lanserar dem, annars tar det för lång tid.

Fakta Blomdahl Medical

Startår: 1985

Omsättning: 74 miljoner (2019)

Antal anställda: 45

Support från Almi: Exportprogram, tillväxtrådgivning, vd-grupp.

Mest stolt över: Att vi bryr oss på riktigt. Alla är verkligen superengagerade och vi gör detta tillsammans. Vi har dessutom en produkt jag kan stå för, jag vet att den är bra.

Bilda nätverk och lär av andra

Vi vill att våra svenska bolag ska ha de bästa möjliga förutsättningarna när de ställs inför nya utmaningar. Att utveckla ett företag innebär ofta utmaningar. Det vi på Almi kan bidra med är rådgivning, kompetens och, vid behov, att koppla samman företagare med externa experter och nätverk.

 

Helen Sandén, rådgivare Almi Halland

Helen Sandén, rådgivare Almi  Halland
Helen Sandén, rådgivare Almi Halland