Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

De höjer hellre priset när andra rear

Systrarna Persheng och Perdica Babaheidari står bakom företaget By Banoo – där de tillverkar jobbväskor och andra accessoarer för kvinnor i karriären. De växer helst organiskt och har kunnat göra det tack vare lån från Almi.

När Persheng Babaheidari jobbade som managementkonsult saknade hon en jobbväska som hade plats för datorn – och också var snygg.


– Kvinnliga kollegor upplevde exakt samma sak, berättar hon.

 

Hon och systern Perdica Babaheidari hade också velat starta något eget tillsammans, vilket kändes lägligt när en affärsidé fanns.

 

I mars lanserade de sina första produkter och starten har gått över förväntan.


– Mycket bättre än vad jag hade trott och även att få uppmärksamhet för det vi gör, säger Perdica.

By Banoo tillverkar jobbväskor och andra accessoarer för kvinnor i karriären.
By Banoo tillverkar jobbväskor och andra accessoarer för kvinnor i karriären. Foto: Marilia Bognandi

Varför har det gått så smidigt tror ni?
– Vi har ett väldigt tydligt “why” och vi är tydliga med vem vi riktar oss till, säger Perdica och får medhåll av Persheng:

 

– Ja, och vi är också vår egen målgrupp. Vi har faktiskt upplevt det problem som vi vill lösa. Det har vi också fått väldigt mycket feedback på – att vi gör det personligt.


Försäljningen har gått så pass bra under året att deras väskor sålt slut.


– Vi har velat växa organiskt, men det kostar också att växa. Vi är absolut öppna för samarbeten i framtiden, men så här i starten har det passat oss bra att kunna bestämma helt över varumärket och produkterna som vi har tagit fram, säger Persheng.

 

Hon tog tidigt kontakt med Almi för finansiering där de fick Mikrolån.


– Eftersom vi har fysiska produkter är det kostsamt att ta fram dessa helt med egna medel och det var skönt att Almi stöttade den resan direkt.


– Det var också väldigt skönt att få en boost att de trodde på idén och få en första push framåt, säger Perdica.


Under 2022 kommer de också få affärsrådgivning.

Eftersom vi har fysiska produkter är det kostsamt att ta fram dessa helt med egna medel och det var skönt att Almi stöttade den resan direkt.
Persheng Babaheidari

By Banoo säljer via e-handel och under november fick de uppmärksamhet i medier för att gå emot köphetsen i samband med Black Friday.

 

Istället för rea höjde de priset på sina produkter med 100 kronor – pengar som de skänker till UN Women Sverige. I vanliga fall går alltid en hundralapp vid varje såld väska till organisationen.

 

Hur blev gensvaret bland era kunder?

– Helt fantastiskt! Men det var också förväntat – vi känner våra kunder. De tycker att det är fint att vi står bakom UN Women Sverige och många kunder avstår Black Friday. Det finns ett växande motstånd mot köphysterin och istället för att bara haka på måste vi som företag ifrågasätta varför vi ska vara med, säger Persheng.

Hur jobbar ni med hållbarhet i bolaget?
– Det är en väldigt viktig del och har varit det från början. Vi jobbar med miljömässig hållbarhet – vi tar fram en produkt som ska hålla länge och det är därför vi jobbar med italienskt läder och har produktionen i Europa, säger Persheng och fortsätter:


– En annan viktig del är att vi jobbar med kvinnor och vårt långsiktiga samarbete med UN Women Sverige.


Spillmaterialet vid produktionen används också till andra produkter som rimmar med deras varumärke och som gör det enklare för kunden att organisera i sin väska.

 

Vilka utmaningar har ni framför er?
– Vi har en större efterfrågan än vad vi har produkter så vi behöver få till en fungerande produktion och logistik, men det är en balansgång. Vi har begränsat kapital och det är kostsamt att ta fram nya produkter, men vi jobbar för att växa hela tiden, säger Persheng.

Om det var lite mer av en utmaning förut att driva bolag som systrar har de nu hittat en lösning för det.


– Jag pluggar heltid till läkare samtidigt, så jag kunde ibland tycka att det var lite för mycket jobbsnack, skrattar Perdica och fortsätter:


– Nu har vi en strategi för det. Persheng som jobbar helt med bolaget ringer och förvarnar och vi har en 24 timmarsregel kring sms – vi måste svara inom ett dygn. Akuta grejer snabbare än så.


– Jamen, nu flyter det bättre. Jag kunde väl vara lite väl hetsig i början, men nu känns det som om vi har en balans även där, säger Persheng.

Fakta: By Banoo

Bolagsnamn: Banou AB.

Grundades: 2020 – lanserades 2021.

Säte: Göteborg och Stockholm.

Delägare och grundare: Systrarna Persheng och Perdica Babaheidari.

Maria Collet, rådgivare Almi
Maria Collet, rådgivare Almi

Almis rådgivare Maria Collett kom i kontakt med ägarna till By Banoo när de sökte Mikrolån för finansiering av deras första kollektion av jobbväskor.

 

Läs vad Maria fastnade för hos grundarna här