Tor Troéng

Deras hobby blev snabbt bolag som omsätter miljoner

Affärsutveckling, Lån

Canman

  1. Behov

    För att växa vidare har det krävts kapital. Ägarna har finansierat mycket privat och hade svårt att få lån av banken.

  2. Lösning

    Almi kom med tidigt i starten och har gett både finansiering och affärsutveckling.

  3. Resultat

    När Almi kom in kunde de kliva över tröskeln att växa vidare på egen hand och behövde inte sälja delar av bolaget.

Det började som en kul grej för grundarna av Canman, men är nu ett bolag som omsätter 31 miljoner kronor.
– Vi fick fort förfrågningar från hela Sverige, berättar Tor Troéng, vd för Mobile Canning Sweden med varumärket Canman.

Tor Troéngs kollega Olof Häggström kom till honom med en idé. De hade gemensamma vänner i bryggeribranschen i Umeå och Olof hade pratat med dem om att tappa öl på burk.

– Jag tyckte direkt att det lät spännande. Vi visste om att det fanns mobil tappning av öl i USA och Kanada, men hade inte sett något liknande här, berättar Tor.

Tor Troéng och Olof Häggström lärde känna varandra när de pluggade till civilingenjörer. “Vi gillar båda att räkna och när vi räknade på den här affärsidén lät allt väldigt spännande att gå vidare med”, säger Tor, en av grundarna till Canman, som tog mobil tappning av öl till Skandinavien.
Tor Troéng och Olof Häggström lärde känna varandra när de pluggade till civilingenjörer. “Vi gillar båda att räkna och när vi räknade på den här affärsidén lät allt väldigt spännande att gå vidare med”, säger Tor, en av grundarna till Canman, som tog mobil tappning av öl till Skandinavien.

Kanske var det därför intresset hos bryggerierna i Sverige blev så stort – snabbt. Tor och Olof hann knappt starta upp verksamheten i Umeå innan övriga landet hörde av sig.

– Jag hade mer tänkt på det här som en kul grej vid sidan av våra vanliga jobb. Vi var inte alls beredda på att intresset skulle bli så stort, säger Tor.

De ville ändå prova att tillgodose alla bryggeriernas behov och tänkte att “vi löser problem allt eftersom”. De insåg att de behövde bli fler och tog in ytterligare två delägare – Olofs bror Claes Häggström och Jonas Sellberg, som blev säljare från start.

– Vi skaffade mer utrustning och tänkte starta upp även i Stockholm, då Claes och Jonas bodde där. Men vi förstod snart att flest kunder fanns i Göteborg.

Efter Göteborg tog det ännu mera fart och snart öppnade de även upp verksamhet i Stockholm och Helsingborg.

– Det blev en snöbollseffekt. Från en-två anställda 2018 till tio 2019 och nu fler än det dubbla. Det var absolut inte vår plan att växa så här mycket, så här snabbt.

Tors ölintresse var inte superstort innan Canman.

– Jag drack hantverksöl innan, men hade ingen stor passion. Jag ramlade in i det.

Ingen ville låna ut. Då stod vi valet att sälja delar av bolaget, men när Almi kom in kunde vi kliva över tröskeln att växa vidare på egen hand.

Tor Troéng, vd Mobile Canning Sweden

Varför har ni lyckats så bra?

– Det var tur att hela Sverige efterfrågade öl på burk. Alla bryggare är klara över att burk är bättre för öl, men för konsumenterna tog det längre tid. De trodde hantverksöl var bättre på flaska. Så när våra bryggerikunder började gå över från flaskor till burkar märkte de en dipp i försäljningen. Burk hade en sämre status, men det tog ett-två år, så var det snarare tvärtom. Idag kan du nästan inte lansera i flaska, säger Tor.

Det är också betydligt mer miljövänligt att tappa på burk än på flaska. Deras mobila burkningsfabrik som fraktas på en lätt lastbil mellan bryggerierna gör också att maskinerna som de köpt från Kanada kan användas mer frekvent.

– Varje anläggning kostar en och en halv miljon, så det är en kostnadsmässig fördel för de mindre bryggerierna. De får stordriftsfördelar med oss.

Nu har de sedan ett år även satsat i en egen produktionsanläggning i Göteborg. Där får kunderna hjälp i hela produktionen. Kunderna har antingen egna varumärken eller produkter och Canman hjälper dem med produktionen. Eller så kanske kunden har en befintlig produktion men vill flytta den till Sverige, då många idag producerar i utlandet.

Här tappar bolaget andra drycker – allt annat än öl.

– Vi riktar oss till mindre producenter som vill göra en resa med sina produkter utan att behöva investera själva – de kan köpa produktionskapacitet hos oss. Vi ser att det finns en ökad efterfrågan och vi har också en ambition att växa betydligt mer.

Vilken dryck blir poppis på burk framöver?

– Vin på burk tror vi mycket på och här händer det mycket i Norden och Europa. Vi ser även att intresset är stort för vin på burk hos Systembolaget som har stort hållbarhetsfokus.

Samarbetet med Almi

Tor och hans företag kom i kontakt med Almi tidigt i starten och har nu fått både affärsutveckling och finansiering.

– Stödet från Almi har varit väldigt viktigt för att vi har alltid haft någon att vända oss till i beslut och för stöd. Vi var väldigt färska i början och då är det uppskattat att ha någon nära, opartisk men på vår sida. En second opinion har varit tryggt och skönt – speciellt från någon som varit med i liknande resor förr.

För att växa vidare har det krävts kapital. Ägarna har finansierat mycket privat och hade svårt att få lån av banken.

– Ingen ville låna ut. Då stod vi i valet att sälja delar av bolaget, men när Almi kom in kunde vi kliva över tröskeln att växa vidare på egen hand.

Just tillväxten har varit en utmaning, säger Tor:

– Det har varit väldigt roligt att växa, men det kommer ju med en del huvudvärk också. Utmaningarna med att växa kommer i vågor – ett tag är det ekonomiska utmaningar, sedan kring personal och att utbilda den och få organisationen att hänga med. Jag tror att alla som gjort en liknande tillväxtresa känner igen sig i stegen.

Tor berättar att de fyra delägarna är väldigt olika vilket har varit en stor styrka.

– Vi har sett saken på fyra olika sätt. Det ger en bra balans i att fatta beslut, säger Tor, som beskriver sin roll främst som att samordna, leda och få ihop organisation.

Han, med en framgångsrik bakgrund som MMA-fighter – då under namnet “Tor, The Hammer” har tagit med sig flera viktiga erfarenheter från sin idrottskarriär in i företagsvärlden:

– Som idrottare är jag van vid att sträva mot mål och vet att det är en ganska lång resa att jobba mot högt ställda mål. Det gäller även inom företaget, att ha en långsiktighet. Saker tar lång tid. Men gör du saker tillräckligt länge kan du också nå framgång.

Fakta: Mobile Canning Sweden AB

Varumärke: Canman.

Grundades: 2016.

Säte: Huvudkontor i Umeå, finns även i Göteborg, Stockholm, Helsingborg och sedan i februari i Östersund.

Gör: Mobilt burktappningsföretag som erbjuder en ambulerande produktionslina, burkförsäljning och har även en produktionsanläggning med tappning av dryck på burk.

Ägare: Bröderna Claes och Olof Häggström, Tor Troéng och Jonas Sellberg.

Anställda: Drygt 20.

Kunder: Bland andra Brewski, Warpigs, Södra Maltfabriken, Stigbergets, Soda Factory och Bryggverket.

Webb: can-man.se/

 Tor Troéng