Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
7 maj 2019

Caterbee satsar på att omsätta 12 miljoner – första året!

Kvartetten bakom IT-tjänsten Caterbee kom på sin affärsidé under 2017. I april 2018 lanserades första pilotsajten och nu ett år senare omsätter de en halv miljon per månad. Framgångsfaktorn: en enkel tjänst och att nischa sig mot hållbarhet.

Historien bakom Caterbee började med att Carl Wånge och Patrik Illerstig pratade med en kompis som tyckte det var orimligt svårt att jämföra cateringbolag och deras utbud.

- Vi sa att det bara måste finnas en tjänst för det, men när vi googlade så hittade vi inget. Och vi blev rätt chockade båda två. Där föddes alltihop och vi insåg tidigt att här finns en stor potential.

Carl drev då ett bolag inom klädbranschen och Patrik hade just sagt upp sig som VD på Qliro. Båda ville hitta på något nytt. De tog kontakt med personer i sina nätverk och hittade snart två andra personer som var på samma plats i livet – redo för nya utmaningar.

I januari 2018 satte de igång att jobba med Caterbee och tre månader senare lanserades pilottjänsten.

Carl Wånge
Carl Wånge är en av medgrundarna till snabbväxande Caterbee.
Vi är fyra medgrundare till Caterbee och vi alla fyra kompletterar varandra väldigt bra rent kompetensmässigt. Sånt är viktigt i uppstarten.

Caterbee är en B2B-fokuserad marknadsplats för catering. Den optimala kunden är en person som regelbundet handlar lagad mat till sitt jobb, till exempel receptionister, vd-assistenter eller event-ansvariga. Vår uppgift är helt enkelt att underlätta för dessa så att de på ett enklare och tryggare sätt kan få riktigt god mat levererad till jobbet.

Tidigt i uppstarten tog ni kontakt med Almi. Varför?

- Vi ville ha hjälp med hur vi skulle tänka rent businessmässigt kring vår affär och vi behövde kapital. Under våren 2018 blev vi beviljade ett lån som betydde jättemycket för oss.

 

Tack vare lånet kunde grundarna ta hjälp av programmeringskonsulter som utvecklade pilotsajten tillsammans med grundaren. I april lanserades den och under sommaren 2018 testade ett 30-tal pilotkunder.

- Vi fick in en massa bra feedback under sommaren så att vi kunde vidareutveckla och lansera en ny version i augusti. Då hade vi också tagit in externt kapital och hade råd att anställa ett par säljare som började sälja skarpt.

 

Sedan dess har tillväxten gått snabbt. Under de första månaderna 2019 omsatte Caterbee närmare en halv miljon kronor per månad.

- Vårt mål är att nå break-even i slutet av 2019 och då kommer vi omsätta cirka två miljoner per månad.

Almis rådgivare är jätteduktiga och att ha dem som granskar ens case i ett tidigt skede är väldigt nyttigt.

Vad blir framgångsfaktorerna bakom er tillväxt tror du?

- Två saker skulle jag säga. Det första är att vår sajt måste vara intuitiv och enkel, så att vi verkligen underlättar för kunderna. Där handlar det om att vara datadrivna och förstå hur folk rör sig på sajten. Sedan handlar det också om att vi behöver nischa oss gentemot konkurrenter utomlands och vår plan för att lyckas med det är att ha ett tydligt hållbarhetsfokus.

 

Carl berättar att visionen är att Caterbee i allt större utsträckning ska hjälpa cateringsbolaget med såväl miljö som socialt ansvarstagande.

 

- Det kan handla om att hjälpa dem att minska matsvinn, effektivisera transporter, skapa fler växtbaserade erbjudande eller använda engångsförpackningar som är bättre för miljön. Just nu utvecklar vi till exempel ett koncept med forskningsinstitutet Rise där vi ska skapa en cirkulär engångsförpackning. Målet är att kunna erbjuda den till cateringföretagen på sikt.

Vad har ni för tillväxtplaner?

- Än så länge finns vår verksamhet enbart i Stockholm och under 2019 är planen att förbättra vårt erbjudande ännu mer här. När vi har blivit ännu bättre kommer vi rulla ut i fler städer. Vi har redan gjort ett rejält marknadsarbete där vi tittat på andra intressanta städer och fokus kommer sannolikt ligga på Europa och kanske Mellanöstern under de närmsta åren. Jag ser fram emot en global och väldigt spännande resa med Caterbee!

Om Caterbee

 

Startade: 2018.

Är: En digital marknadsplats för cateringföretag med fokus på B2B.

Var: Stockholm.

Kunder: Inköpare av lagad mat på företag, exempelvis receptionister, vd-assistenter och eventansvariga.

Grundare: Carl Wånge, Patrik Illerstig, Karl Mårtensson och Martin Wettergren.

Antal medarbetare: Sex personer på Stockholmskontoret och två programmerare i Pakistan.

Omsättning: Prognosen för 2019 är 13-15 miljoner.

Om Carl Wånge

Ålder: 35 år.

Bor: I Stockholm.

Utbildning: Ekonomiexamen från Handelshögskolan i Stockholm.

Yrkesbakgrund: "Jag har drivit ett par olika bolag inom klädbranschen."

Bästa egenskap: "Att jag är relativt lyhörd."

Sämsta egenskap: "Försöker klara allt själv och är för långsam med att be om hjälp."

Kopplar av genom: "Mat, dryck, umgås med vänner och lyssna på musik."

Inspireras av: "Jag har ingen direkt förebild, men inspireras av att umgås med vänner som är i liknande situationer, prata om deras utmaningar och val som de gör."

Därför investerade Almi i Caterbee


"När de fyra grundarna var på gång att starta upp bolaget sökte de och fick, ett innovationslån från Almi för att bygga upp plattformen och inleda marknadsföringen av det som skulle bli en portal för B2B. Grundarna bestod redan från början av ett team med stor erfarenhet och kompetens inom teknik, sälj, marknad och företagande. Nu har företaget tillförts ytterligare kompetens och kapital och har mycket bra förutsättningar att bli en av de större aktörerna på marknaden.

 

På mycket kort tid har de fått ett stort antal kunder och fortsätter att växa i snabb takt. Vår bedömning är att Caterbee är ett företag med mycket goda tillväxtmöjligheter och vi ser en stor potential i dem."

Inger Björk, rådgivare hos Almi