Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Det lilla mejeriet som blev börsnoterat

I början av 2000-talet startade Malin Jakobssons mamma ett getmjölksmejeri hemma på gården. 2012 ber hon sin dotter om hjälp med försäljningen. De bygger ett större mejeri på en gammal skola och kommer in som central leverantör till ICA med sin getmjölk. Men bolaget lyfter aldrig riktigt och 2014 står de mellan att lägga ner eller göra stora förändringar.

Valet blir att låta Malin ta över som VD och satsa rejält. En börsnotering, ett nybyggt mejeri och en helt ny strategi senare står Dalsspira Mejeri som en stark aktör i livsmedelsbranschen – med hjärtat i Dalsland och produkter över hela landet.

- 2015 hade vi lyckats öka försäljningen en del, men getmjölk är en så specifik produkt så vi hade det tufft. I slutet av det året funderade vi på om vi skulle lägga ner eller utveckla företaget till något större. Och samtidigt var det debatt om att Arla betalar sina bönder väldigt lite.

 

Malins mamma, Carina Alexandersson, berättar i en tidningsartikel att hon vill starta ett komjölksmejeri som betalar bönderna mer.

 

- Och det blev som ett startskott, strax därefter blev vi kontaktade av ett företag som arbetar med att notera bolag på börsen och därmed tillskaffa bolaget investeringskapital, och det nappade vi på.

 

Mindre än ett år senare var planen verklighet.

 

- Under sommaren gjorde vi en föremission för att se intresset och fick in 4 miljoner på 2 veckor, och nästa vända blev fulltecknad. Totalt tog vi in 13 miljoner kronor.

Hur firade ni bedriften?
- Vi köpte biobiljetter, och det var väl i princip det haha.

 

I samband med börsnoteringen tog Malin över som VD medan Carina fokuserade på produktionen.

 

- Då visste jag nog inte vad jag gav mig in på haha. Jag hade ingen erfarenhet av att vara chef eller av storskalig mejeriproduktion, och absolut inte av börsbolag. Så det blev några slitiga år efter vi drog igång det nya mejeriet, där omsättningen gick från 150 tusen till 2 miljoner i månaden i princip över en natt. Men jag skulle aldrig vilja ha det ogjort!

 

Vilka har varit era milstolpar sen dess?
- Förutom börsnoteringen och den dagen vi började leverera komjölk så är det nog beslutet att sluta med getmjölk, vilket vi gjorde i februari 2019. Hade vi inte gjort det hade vi nog inte kunnat lansera vår Grillost som har blivit en viktig produkt för oss. Den finns listad i matbutiker över hela landet och nu håller vi också på att på ta oss in mer på food service-marknaden.

 

Dalsspira har redan inlett samarbeten med bland annat Sibylla, Jureskog och Svenska Hamburgare.

 

- Vi har fått några roliga kunder och varumärken att kopplas ihop med. Att dom uppskattar våra produkter är jättekul och jag tror mycket på den här marknaden.

Banken hade inte varit med om inte Almi gick med, så det var värdefullt.
Malin Jakobsson, vd Dalsspira

Hur har Covid-19 påverkat er?


- Vad som hände förra året var att kunder bytte till produkter med längre hållbarhet och laktosfritt för att slippa vistas i butik lika ofta och i det segmentet har vi inget att erbjuda. Sen har vi vanligtvis mycket försäljning från norrmän på västkusten vilket också har uteblivit. Men som tur är har Grillosten sålt bra så 2020 slutade ändå med 3 % upp i omsättningen, men utan Corona hade vi troligtvis haft vårt bästa år hittills.

 

Påverkades också likviditeten?
- Ja, så vi gjorde en riktad emission tidigare i våras, för att försäljningen inte blev som tänkt. Då tog vi in 1,5 miljoner och det gick väldigt smidigt, var nödvändig.

 

Dalsspira har också fått hjälp från Almi i två omgångar.

 

- Almi var med oss alldeles vid starten av det nya mejeriet för ett marknadsriktat lån, och så förra året för att hjälpa oss bygga våra nya ostlinje.

 

Har ditt arbete förändrats mycket genom åren?
- Vi är fortfarande väldigt små, omkring 15 personer totalt, och då gör man ju lite av allting som VD. Det har varit en utmaning att hitta rätt personal som jag kan släppa ansvaret till, så det har fått växa fram, men idag har vi en produktionschef, en ekonomiansvarig och varsin arbetsledare för ost och mjölk vilket känns väldigt bra. Det gör att jag kan fokusera ännu mer på att sälja in oss till matkedjorna!

Om Malin Jakobsson

Ålder: 32 år.
Bor: I Dals Rostock.
Familj: ”Jag har en sambo och två barn som är 6 och 8 år.”
Utbildning: Folkhälsovetare.
Yrkesbakgrund: ”Jag hann aldrig jobba som folkhälsovetare, utan har varit i mejeriet större delen av livet.”
Bästa egenskap: ”Jag skulle säga att jag är rätt så orädd och jobbar kontinuerligt framåt. Sen skulle jag också säga att envetenhet har varit en nyckel.”
Sämsta egenskap: ”Har ibland för många bollar i luften och eventuellt för lite fokus på uppföljning”.
Hur kopplar du av?: ”När jag springer, helst långt och i skogen. Då tänker man inte på så mycket annat och blir härligt slut i kroppen efteråt.”
Hur får du inspiration? ”Inom arbetslivet så är det absolut framgångar, det är väldigt motiverande. Kan vi få en ny kund så kan vi alltid få en till. Och överlag så är det utveckling framåt av olika slag, människor som vill jobba framåt kan jag få väldigt mycket energi av.”

Om Dalsspira Mejeri

Gör: Producerar och säljer mejeriprodukter från komjölk.
Var: I Färgelanda.
Startade: ”År 2016 kan man säga, då började vi med komjölk.”
Ägare: ”Drygt 1500 personer med några huvudägare som vill stötta företag i Dalsland. Vår största ägare heter Mikael Olsson, och så äger jag och min familj en del tillsammans.”
Antal medarbetare: ”Omkring 15 medarbetare, där 11 är heltidare.”
Omsättning: ”30 miljoner 2020. Prognosen för 2021 är inte kommunicerad ännu.”