Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
24 juni 2019

Karins krukor och inredning säljs i över 25 länder

Floristutbildning och egen blomsteraffär gjorde att Karin Gunterberg började designa krukor. Nu omsätter hennes varumärke DBKD över 20 miljoner och krukorna finns att köpa på flera kontinenter.

Allt började med att Karin Gunterberg drev en blomsteraffär i den västsvenska småstaden Vara. Vid sidan av butiken designade hon egna gratulationskort som hon sålde.


- Två gånger om året åkte jag upp till Formex i Stockholm och sålde korten till andra blomster- och inredningsaffärer. Sedan blev nästa naturliga steg att börja designa krukor, berättar Karin.


Den nya verksamheten växte och snart blev det ohållbart att köra parallella spår.


- Då valde vi att satsa på grossistsidan och design av krukor. I den vevan bytte vi namn till DBKD och resten är en resa som har gått väldigt snabbt.


Idag har företaget vuxit till en omsättning om närmare 25 miljoner och sju medarbetare utöver Karin. Gratulationskort och krukor har kompletterats med annan inredning.

Det är fantastiskt att se på Instagram hur människor från hela världen lägger ut bilder på våra produkter.

Dessutom har ni börjat exportera, berätta om det.


- Ja, precis. Basen i DBKD finns fortfarande i Vara men våra produkter finns nuförtiden i butiker i över 25 länder.


Exportresan började med att DBKD skaffade sig agenter i Danmark och Norge.


- Vi började känna att i Sverige kan vi inte hämta hem så många fler kunder, så nästa steg var definitivt utomlandssatsning.

Tre krukor på ett bord
Inredning

Hur gjorde ni för att utöka exporten till mer än Skandinavien?


- Vi riktade in oss på en mässa i Paris, Maison&Objet. Det är en av de trendigaste mässorna just nu i Europa och den mässa som har flest interkontinentala besökare. Vi har nu ställt ut där två gånger vilket gjort att vi fått kunder runt om i Europa, USA, Kanada, Asien och Mellanöstern.


Även om företaget kommit en bra bit på väg med exporten menar Karin att den resan bara precis har börjat.


- Nu handlar det om att bygga vidare på det som vi har skapat hittills. Det finns mycket kvar att utforska för det är så mycket mer som krävs vid export. Annorlunda prislistor, nya distributionsnätverk och inköpsrutiner som behöver planeras ännu mer nu än förr.

När vi tog hjälp av Almi var vi i ett läge där vi hade bra tillväxt och väldigt mycket att göra. Samtidigt kände vi att Almi är bra för när det är mycket att göra och tiden går fort är det lätt att man missar viktiga delar i företaget. Nu i efterhand är jag väldigt tacksam att vi deltog i deras tillväxtprogram, det gav oerhört mycket.

Ni har fått affärsutveckling genom Almi. Hur har det bidragit?

 

- Det har varit väldigt lärorikt för oss, ännu mer än vad jag tror att vi kunde ana innan. Vår rådgivare har hjälpt oss med alla bitar, både vad gäller försäljning, lager, personal, mål och strategi – ja, nästan allt. Om vi inte hade tagit hjälp av Almi hade vi inte tagit oss tiden att jobba med alla dessa delar och då hade vi faktiskt inte kommit hit där vi är idag. Dessutom har Almi varit väldigt behjälpliga på vår exportresa.

 

Hur ser er tillväxtstrategi ut framåt?

 

- Bortsett från att växa till fler länder kommer vi också utöka sortimentet. Vi är väldigt fokuserade på krukor och kommer utveckla fler produktkategorier inom vår nisch. Till exempel har vi nu lanserat en serie med utekrukor vilket många har efterfrågat. Det gäller att hitta en balans mellan att skaffa fler kunder och att bredda oss mot våra befintliga kunder.

 

Många drömmer om att göra just det som du har gjort, att skapa ett företag som designar saker. Vad har du för råd till någon som vill nå den drömmen?

 

- För det första behöver man välja ett område som man verkligen tycker om, något man brinner för. Då är det lättare och roligare att lägga ner den tid som krävs. Sedan behövs tålamod och nyfikenhet för att lyckas, och avslutningsvis ska man inte vara rädd för att ta hjälp av andra företagare eller rådgivare såsom till exempel hos Almi. Du kan få stöd och många goda råd om du är öppen och frågvis.

Behöver du råd för att växa som företag? Kontakta Almi!

Om DBKD


Startade: 2012.

Gör: Säljer egendesignad inredning med fokus på krukor och vaser.

Säte: Vara.

Kunder: Inredningsbutiker och blomsteraffärer i över 25 länder.

Grundare och ägare: Karin Gunterberg.

Antal medarbetare: Sju personer.

Omsättning: 23,5 miljoner under 2018.

Om Karin Gunterberg


Ålder: 35 år.

Bor: I Vara.


Familj: Man och två söner.


Utbildning: "Floristgymnasium och ett tvåårigt butikschefsprogram."


Yrkesbakgrund: "Florist, butikssäljare och har haft egen blomsterbutik innan jag satsade helt på DBKD."


Bästa egenskap: "Mixen av att jag är väldigt strukturerad samtidigt som jag är kreativ."

Egenskap att utveckla: "Ledarskap och kommunikation. Jag har aldrig haft tanken att jag skulle bli chef en dag så det är definitivt egenskaper som jag behöver jobba på."


Kopplar av: "Genom att vara med familjen och att påta i min trädgård."