Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

De vill bryta tabun och revolutionera branschen

En smart innovation på ett område med liten produktutveckling och stor okunskap – det var systrarna Asadis framgångsrecept. DeoDoc är det första och enda intimvårdsmärket grundat av kvinnliga läkare och fyller en lucka på marknaden.

Gunvor Ekman Ordeberg, Hedieh Asadi och Hasti Asadi, grundare DeoDoc
Gunvor Ekman Ordeberg, Hedieh Asadi och Hasti Asadi, grundare DeoDoc.

Hedieh Asadi och Hasti Asadi erbjuder i samarbete med Dr. Gunvor Ekman Ordeberg, professor i obstetrik och gynekologi, säkra och effektiva intimvårdsprodukter. De vill också ge kvinnohälsan den uppmärksamhet den förtjänar.

 

För ett par år sedan bestämde sig systrarna Hedieh och Hasti för att satsa på sin dröm och kastade sig ut i en helt ny tillvaro som entreprenörer. Hasti hade precis tagit examen från Handelshögskolan med mängder av möjligheter som låg öppna för henne och Hedieh valde att säga upp sig från jobbet som läkare vid Karolinska Universitetssjukhuset.

 

– Jag kände att om det är någon gång jag ska våga göra det här är det nu när jag fortfarande är ung och kan gå tillbaka. Vi brinner så mycket för det här båda två och nu vill vi bli världsledande på marknaden, säger Hedieh.

 

Idag kan de konstatera att de satsade rätt. Systrarnas varumärke DeoDoc har blivit omnämnda i internationella tidningar som The Oprah Magazine, New Beauty, Vogue och Financial Times.

Vi vill revolutionera hela intimhygiensektorn, bryta tabun och sprida kunskap.
Hasti Asadi

– Kvinnor har dålig koll på sitt underliv. De vet mer om hur man ska sminka sig än vilka produkter de ska använda när de tvättar sin vulva. Vi har kunskapen och vill dela med oss av den, säger Hasti.

 

Systrarna berättar att även de själva fick besvär av de intimtvålar de använde tidigare. De började läsa på mer och insåg att det råder en stor missuppfattning.

 

- Vi utvecklade produkterna vi själva önskade fanns på marknaden, säger Hedieh och fortsätter:

 

- Det är anmärkningsvärt att vi är det enda intimhygienvarumärket grundat på vetenskaplig basis av kvinnor i en bransch präglad av mansdominerade storföretag. Om produkterna på marknaden avsedda för intimvård ger oss och våra patienter besvär så är vi inte ensamma, och det är en del av ett större problem av att ha bortprioriterat kvinnohälsan.

 

DeoDocs produkter innefattar bland annat intimtvål, tamponger, trosskydd och oljor som har tagits fram i samråd med Dr. Gunvor Ekman Ordeberg, professor i obstetrik och gynekologi på Karolinska Institutet.

Lyckosam kombination av finansiering och rådgivning

Systrarnas företagsresa med DeoDoc startade när de vann Handelshögskolans affärsidétävling Guldräven 2013. Med prispengar från flera andra vinster kunde de finansiera produktionen.

 

Under uppstartsåret fick systrarna förstudiemedel från Almi, ett bidrag som stöttar nya innovativa idéer. De fick träffa en varumärkeskonsult som hjälpte till i utvecklingsarbetet kring bland annat företagslogga, produktdesign och att genomföra tester av produkterna. Två år senare fick de utvecklingsstöd och innovationsrådgivning för att kunna fortsätta växa. Hösten 2016 vann de utmärkelsen Årets Nybyggare i Stockholms län.

 

– Det är en trygghet att man kan vända sig till Almi för att få hjälp och vägledning. De bidrar till att man vågar satsa på sin affärsidé – kapitalet ska inte vara det som begränsar, säger Hedieh.

 

Hasti fortsätter:

 

- Det kändes också tryggt att få uppbackning av innovationsrådgivaren. Det är lätt som egenföretagare att stirra sig blind på detaljer, men Almi hjälpte till med nya infallsvinklar.

Vi vill inte se ytterligare en generation av unga kvinnor växa upp utan att ha kunskap om sin egen anatomi.
Hasti och Hedieh Asadi, grundare av DeoDoc

matilda-lembke.png

– DeoDoc har haft en imponerande resa såhär långt utan att ta in riskkapital, säger Matilda Lembke, finansieringsrådgivare på Almi. De har vuxit själva och omsatte förra året 18 miljoner och växer stadigt. Vår förmåga att ge finansiellt stöd till bärkraftiga idéer – och vara med från ett tidigt skede – är vår styrka. Jag tror också på att kombinationen av rådgivning och finansiering, där vi lär känna våra kunder och kan anpassa stödet är av stor vikt.

 

– Då vi inom Innovationsgruppen träffar och arbetar med en stor mängd innovativa Stockholmsföretag ligger vi hela tiden längst fram på marknaden vad gäller att se vilka tjänster, lösningar och produkter som kommer skapa tillväxt framåt, säger Jenny Gizard, affärsrådgivare och innovationscoach på Almi.

 

DeoDocs plan nu är att fortsätta att expandera. De vill bli världsledande inom intimhygien och bidra till att kvinnor över hela världen får bättre koll på sin anatomi.

Hör av dig till oss för ett första samtal

Fakta: DeoDoc

DeoDoc tillverkar allergenfria intimhygienprodukter med ett pH-värde anpassat för underlivet. 

 

I utbudet finns bland annat wipes, intimtvål, oljor och deospray.


I Sverige säljs produkterna på bland annnat apotek, lyko.se, apotea.se och Åhléns.

 

Läs mer på DeoDocs webbplats