Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
4 november 2019

FAVO digitaliserar streetfood-marknaden

Oscar Johansson är entreprenör ut i fingerspetsarna. För tre år sedan startade han FAVO tillsammans med sin kompis Filip Nilsson. Affärsidén: att sälja streetfood via app och erbjuda gratis hemleveranser med elbilar. Nu är idén validerad i Borås och snart lär de erövra resten av landet.

För tre år sen bodde Oscar Johansson på soffan hos sin barndomskompis Filip Nilsson i Lund. Han jobbade då med att öppna sin tredje burgarrestaurang Tugg Burgers – ett koncept han startat i Borås 2015. Filip var ekonom och på väg till London för jobb inom investmentvärlden, men de goda vännerna kom på helt andra tankar.

 

- Vi hade varit ifrån varandra i fem år och hade mycket att prata ikapp. Sen kom vi in på business och började spåna på massa idéer. Vi käkade mycket utkörd mat och började ifrågasätta kvaliteten. Varför gnäller folk på det? Varför är maten kall? Jag hade en tredjepartslösning för hemleveranser på Tugg och såg att det störde lönsamheten. Vi kikade på Foodora och funderade på om vi kunde göra något liknande fast bättre.

 

Men hur får dessa företag ihop ekonomin? Oscar och Filip räknade och räknade men såg ingen lösning.

 

- Sen tänkte vi, vad händer om vi istället äger hela kedjan? Startar eget kök, anställer chaufförer och bygger en egen applikation. Det var såklart en utmaning men vi såg också stora fördelar i att ha kontrollen. Om vi skapar menyer utifrån våra förutsättningar kan maten komma i tid och hålla hög kvalitet på samma gång.

 

I samma veva fick Oscar chansen att sälja Tugg Burgers och med det kom möjligheten att satsa på något nytt. Vännerna körde igång direkt.

 

- Vi satte ihop en projektgrupp med folk jag jobbat med tidigare. En reklambyrå, en PR-byrå, en apputvecklare och en UX-expert. Så vi var 8-10 personer som satte oss med ett tomt papper och började utforma allt.

 

Idén var en streetfood-marknad via telefonen som alltid erbjuder gratis hemleveranser med smidiga elbilar. FAVO skapades och Borås skulle bli den första marknaden. Oscar och Filip återvände till sin barndomsstad och skred till verket.

Hur var den första tiden?

 

- Den första månaden hade vi två elbilar och idag har vi 14. Nu har vi kört i Borås i två år och sålt över 250 000 måltider. Vad som är intressant är att vår logistik visat sig vara mer än dubbelt så effektiv som tredjepartslösningarnas. Våra chaufförer återvänder till samma kök varje gång och det gör att de hinner med 8-12 leveranser per timme istället för runt 3-5 som är det vanliga.

 

Konceptet visade sig framgångsrikt och för de drivna killarna blev det ett naturligt steg att växa vidare. I vintras sålde de 20 % av företaget och fick in expertkompetens genom bland annat Christian Bellander och Wilhelm Vintilescu som varit VD för såväl O’Learys som Pinchos.

Almi har varit till stor hjälp och vår kontaktperson Ola Andréasson är helt fantastisk att jobba med. Väldigt ”entreprenörig”!
Oscar Johansson, grundare

Lån från Almi redan från starten

 

- De här personerna vet hur man bygger stora kedjor så det känns fint att ha dem med oss. Sen måste jag säga att Almi också har varit till stor hjälp. Vår kontaktperson Ola Andréasson är helt fantastisk att jobba med. Väldigt ”entreprenörig” till sättet vilket passar oss jättebra. Vi har Almi-lån i ryggen sen starten och jag hoppas de vill vara med oss på de kommande årens stora resa.

 

I höst kommer FAVO starta två enheter i Stockholm och under 2020 ligger 11 etableringar i pipeline.

 

- På 28 månader har vi tänkt öppna 33-34 enheter. Det är vad vi har budgeterat för även om det i mitt huvud är ännu fler haha! Nu har vi proof of concept i Borås med en enhet som omsätter 15 miljoner och är lönsam. De två nya enheterna i Stockholm kommer bli de i särklass viktigaste för vår tillväxtresa så det blir väldigt spännande.

 

Den nya FAVO-restaurangen i Garnisonen i Stockholm blir den hittills största och i månadsskiftet oktober-november 2019 slår den upp portarna.

 

Vad driver dig i detta stora arbete?

 

- 2015 kom jag in på restaurangspåret efter att ha kört flera andra företagsprojekt. Då mognade jag nog och insåg att jag måste göra en sak. Välja en bransch som jag tycker är kul. Jag älskar mat och upplevelsen det ger och ihop med mitt stora teknikintresse blev FAVO det bästa av två världar. Vi digitaliserar restaurangupplevelsen och får vara i framkant i en bransch som förändras så här mycket – bättre blir det inte!

Om FAVO


Erbjuder: Streetfood-mat som säljs via en app med gratis hemleveranser.


Var: Borås och öppnar under hösten 2019 sina första enheter i Stockholm.


Grundare: Oscar Johansson och Filip Nilsson.


Antal medarbetare: ”Idag är vi 40-45 personer och väldigt många är dem är chaufförer eller fronters som vi kallar det. Sen är det 8-9 kockar och på kontoret är det jag och Filip samt tre styrelsemedlemmar. Vi håller på att anställa en head of concept och en marketingansvarig.”


Omsättning: ”15 miljoner för vår Borås-enhet idagsläget.”

Om Oscar Johansson


Ålder: 28 år.


Bor: ”Har två lägenheter och pendlar mellan Borås och Stockholm. ”


Familj: ”Sambo som bor i Borås och pluggar sista året, sen är planen att hon ska börja jobba i Stockholm.”


Utbildning: ”Jag hoppade av El-programmet på gymnasiet och har varit egenföretagare sedan dess. ”
Yrkesbakgrund: Entreprenör. Har sålt underkläder, upplevelsekörningar med sportbilar, drivit ett one piece-märke och har startat kedjan Tugg Burgers som såldes 2017.


Bästa egenskap: ”Jag är inte rädd för att prova saker, väldigt orädd och riskbenägen. Därför är det underbart med min kollega Filip som gärna dubbelkollar grejer. ”


Sämsta egenskap: ”Extrem tidsoptimist. Värsta av de värsta typerna haha. ”


Kopplar av: ”Med extremsporter, kör roadracing, wakeboard, skidor, hoppar fallskärm med mera. Ligger man i en kurva i 180 då går det bara att ha ett fokus. ”


Hur får du inspiration? ”Av andras entreprenörsresor. Folk som vågar gå utanför boxen och lyckas. ”