Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

De ställer om med Almis nya erbjudande

Företaget Forza of Sweden är vana vid att ställa om – så även under 2020. Nu har de gjort det tillsammans med Almi och nya erbjudandet Växa smart omställning.

Forza of Sweden i Helsingborg är en innovativ konsultbyrå som specialiserat sig på “People & Culture”. Deras vision är “zero waste of human potential”. De satsar alltså på mänsklig hållbarhet och kulturen i bolag när de utvecklar och levererar strategier till sina kunder. Deras skräddarsydda lösningar ska leda till hållbar affärs- och samhällsnytta för organisationer inom näringslivet och offentlig sektor. Kunderna är allt från Mc. Donalds-restauranger till kommuner och Region Skåne.


– Vi vill att människor ska må bra på arbetsplatsen. Människor är en enorm tillgång som vi ska ta tillvara på – det drivs vi väldigt mycket av på Forza, säger bolagets vd Richard Gustafsson.


Forza of Sweden har funnits sedan 2006, är idag fyra anställda och har flera underkonsulter. Att ställa om är inget nytt för bolaget.


– Vi har väl varit i omställning de senaste fyra åren – eller egentligen ända sedan starten. Vi behöver förändra oss hela tiden. Förutsättningar ändras och kundernas behov likaså. Vi blev väldigt positivt överraskade av att delta i Almis nya process, berättar Richard Gustafsson.

Forza of Sweden - öppnas i nytt fönster

Under året har Almi tagit fram sitt nya erbjudande Växa smart omställning då många företag behövt ställa om under pandemin.


– Vi var tre personer från företaget som deltog och det var mycket enkelt att styra upp möten, även om vi har deltagit under vår högsäsong. Almi har väckt relevanta frågor och fått oss att hitta rätt i omställningsarbetet. Vi har fått en schysst guidning, säger Richard.


Genom den digitala plattform Almi använder har de kunnat starta sin process och byggt på den hela tiden i sitt eget tempo.


– Även om det har varit ett nytt projekt har Almi varit jäkligt proffsiga i plattformen från start, med ett mycket bra bemötande.
Forza of Sweden ville genom processen förstå hur deras kunder tänker just nu och vad de står inför.


– Vi är alltid nyfikna på nya sätt att leverera värde för våra kunder och under hösten har vi tagit ett stort kliv och blivit ännu vassare.

Det här med avstånd blev så tydligt under processen med Almi. Och en stor win för oss. Nu har vi en handlingsplan för att krympa det här avståndet.
Richard Gustafsson, vd Forza of Sweden

Den största utmaningen för företaget har varit avstånd det senaste året.


– Dels fysiskt, i och med covid-19, dels hos våra kunder där de ofta är företag med olika avdelningar och avstånd mellan deras vision och faktiska värderingar. Det här med avstånd blev så tydligt under processen med Almi. Och en stor win för oss. Nu har vi en handlingsplan för att krympa det här avståndet.


Forza of Sweden gillade dessutom plattformen som Almi jobbar i så mycket att de bestämt sig att köpa in den också.


– Vi är jättenöjda. Vi har varit inspirerade av hur Almi använt den AI-drivna plattformen och kan nu designa den gentemot våra kunder i deras förändringsresor och utvecklingsprocesser.

“Det passar företag som vill jobba med omvärldsbevakning”

Almis nya erbjudande Växa smart omställning lanserades i oktober 2020.
– Det handlar om att hitta verktyg för att arbeta med sin affärsmodell i en ny förändrad omvärld, säger Karl Philip Barakate, rådgivare hos Almi.

För många företag har behovet att vässa sin affärsidé varit klart starkare under pandemiåret 2020.


– Nyckeln med Almis nya erbjudande är att det kommer i en tid som nu, inte bara med pandemin, utan också med andra förändringar – såsom nya kundbeteenden, säger Karl Philip Barakate.

 

Erbjudandet passar etablerade bolag som inte är i kris. Kunden måste förstå den marknad man arbetar på och vilja jobba med omvärldsbevakning kontinuerligt.

Karl Philip Barakate och Faten Mustafa, rådgivare Almi - öppnas i nytt fönster
Karl Philip Barakate och Faten Mustafa, rådgivare Almi

– Det är helt digitalt och vi som rådgivare finns där för att facilitera, men kunden får själv identifiera omvärldsförändring, tänka nytt och göra en nulägesbild – var de står idag. Tillsammans skapar vi en handlingsplan för att fortsätta arbetet framåt. Målet är att bygga förtroende hos kund, skapa ökad samsyn samtidigt som vi ökar deras kunskap om deras affärsmodell och det fortsatta utvecklingsarbetet, säger Karl Philip.


En viktig del i erbjudandet är att kunden är aktiv under hela processen och måste jobba enskilt mellan mötena. Det krävs att företagen investerar tid.


– Plattformen i sig är väldigt enkel och användarvänlig. Det krävs inte mycket teknisk kompetens för att reda ut hur man ska använda den, säger Faten Mustafa, rådgivare hos Almi.

Som rådgivare har det också varit ett nytt sätt att arbeta.


– Det är ett tacksamt erbjudande att göra på distans. Eftersom det är helt digitalt erbjudande bidrar det i sin tur till kundens digitalisering, säger Faten.


– Det ställer också krav på oss rådgivare att vara på tårna. Vill man ha bollplank som företagare har man verkligen chans att använda oss i detta erbjudande, säger Karl Philip.