Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Ali Ghoce: “Finansieringen från Almi var väldigt viktig”

Ali Ghoce hade erfarenhet av att bygga snabbväxande bolag – men då som anställd. När han satsade i Gordon kunde han inte ana hur stort det faktiskt skulle bli.

Som barn kom Ali Ghoce med sin mamma och två systrar från Iran till Valdemarsvik 1986 för att senare flytta till Älta utanför Stockholm. En tvåårig IT-utbildning förde in honom i tech-världen och på hans första arbetsplats var han med om en stark tillväxtresa.


Detsamma skedde 2009 när han som första anställd i ett annat bolag såg det växa rejält. Han utvecklade system till apoteksmarknaden, med bland andra Apoteket Hjärtat som kund, och växte snabbt efter avregleringen med halva marknaden som kunder.

Ali Ghoce fick utmärkelsen Årets pionjär när stiftelsen Internationella företagare i Sverige delade ut priser till årets nybyggare i slutet av 2022: “Det betyder jättemycket, för alla våra medarbetare. Jag hoppas att vi kan använda det för att inspirera andra människor, särskilt unga och barn.”
Att få lån från Almi blir som ett kvitto – att idén, personen och bolaget är granskat av Almi. Det ger ringar på vattnet.
Ali Ghoce, medgrundare Gordon Services AB

– Jag har varit med om tillväxtresan förr, men aldrig som ägare och vd. Jag har ändå haft det i mig och när den här möjligheten dök upp kändes det självklart att sätta igång. Det var lite av ett kall, säger han.


Tillsammans med Per Källgården fick Ali idén om att förbättra logistik och leverans av e-handel.


– I mitt tidigare jobb lärde jag mig väldigt mycket om e-handelsprocessen. Då, runt 2012, var det ett dåligt utbud på leveranssidan och låg grad av digitalisering. Det fanns egentligen bara Postnord och det kunde ta åtta-sexton arbetsdagar innan du fick ditt paket utkört och aldrig på kvällar eller helger. Per och jag kände att här kan man göra något smartare och skapa ett mycket större kundvärde, berättar Ali.


Han kunde inget om transport och logistik och från början testade de att leverera det mesta.


– Vi har kört ut blommor, julgranar – ja, lite allt möjligt, tills 2017 när vi nischade oss mot temperaturreglerade leveranser där mat är största delen och även läkemedel.


De har vuxit rekordsnabbt. 2019 omsatte de 38 miljoner kronor, 2022 beräknas de omsätta nära 600 miljoner.


– Vi har väldigt nöjda kunder och tar hela tiden nya marknadsandelar. Marknaden har också vuxit väldigt mycket sedan pandemin. E-handeln med mat är ett ganska nytt fenomen. Det fanns inte innan Mathem startade och där har vi positionerat oss väl. Vi har också hittat vår nisch och gör det vi gör väldigt bra.

Blev det som du hoppats?
– Ja, på många sätt. Sedan går det aldrig att förutse allt när du påbörjar en sådan här resa. Jag tror till och med att det har gått snabbare och bättre. Jag tror också att det är en inre utvecklingsresa när du bygger en sådan här grej. Visionen var att bygga något stort och förändra globalt. Där är vi verkligen på rätt väg, men långt ifrån klara.

 

För Ali handlar bolagsbygge väldigt mycket om teambygge – att skapa en laganda och att ha kul ihop.

 

– Annars är det inte värt det. Det krävs så mycket engagemang från alla och då är det väldigt viktigt att laget vill samma sak, lyckas och har kul ihop. Jag är väldigt intresserad av beteenden, människor, relationer, motivation – också på det högre planet. Meningen med livet.


Ali har förstås inte alltid haft sina 60 anställda. Från början var han ensam, med Per som styrelseordförande. Omställningen från anställd till egen utan inkomst, trygghet, tjänstebil och bonus var stor för Ali.

– Ja, det var väldigt ensamt i början. Vi startade bolaget utan pengar. Det var viktigt för mig att utgå från vad jag är bra på och vad jag får energi av. Det finns aldrig ett sätt att bygga bolag, men för mig har teamet alltid varit viktigt.


Ali hade också tidigt kontakt med Almi och fick både affärsutveckling och finansiering.


– Finansieringen har varit väldigt, väldigt viktig, speciellt i början. Vi fick ett lån om 300 000 kronor och eftersom vi sökte kapital då hjälpte det till. Att få lån från Almi blir som ett kvitto – att idén, personen och bolaget är granskat av Almi. Det ger ringar på vattnet. Vi har också haft bra dialoger kring affären, men där är jag ganska stark själv.


Vilka utmaningar står ni inför nu?
– Vi har en väldigt stark “operation” och drift. Vi växer – har gjort det bra och länge. Det vi jobbar mycket med framöver är att utveckla vårt erbjudande. Vi har precis registrerat en patentansökan, för ett cirkulärt förpackningssystem. En lösning för att kunderna inte ska få mat i wellpapp eller papperskassar som behöver återvinnas. Vi har fler utvecklingsprojekt som vi jobbar med och även en utlandsexpansion. Vi finns i fyra länder idag och ska fortsätta växa i Europa, berättar Ali.

Jag vill bli kontaktad av en rådgivare

FAKTA: GORDON SERVICES AB

Varumärke: Gordon.

Grundades: 2015.

Grundare: Ali Ghoce och Per Källgården.

Ägare: Ali är fortfarande huvudägare och bland investerarna finns eEquity, Edastra, Longrun Capital, CBS Capital och Axel Johnson.

Säte: Stockholm.

Gör: Med en egenutvecklad tech-plattform hjälper de stora dagligvarukedjor och matkassebolag med effektiva lösningar längs hela logistikkedjan och levererar kyld mat och läkemedel i en obruten kylkedja.

Kunder: I Sverige är det företag som Coop, Ica, Dagab, HelloFresh, Middagsfrid, Apoteket Kronan, Meds och FirstVet. Gordon når med sina leveranser över 90 procent av Sveriges och Danmarks befolkning och även en snabbt växande andel i Norge och Finland.

Anställda: 60.

Omsättning: Drygt 418 miljoner kronor under 2021 med ett resultat efter finansnetto på nära 17 miljoner och beräknar en omsättning på strax under 600 miljoner för 2022.

Läs mer här: gordondelivery.com/

Kristina Rudin, rådgivare hos Almi, om Gordon:

– Mitt intryck av Ali är att han är en ödmjuk, driven och kompetent person med förmåga att hitta rätt erfarenhet och kompetens som han har skapat i sitt fantastiska team. Det är jätteviktigt när du bygger bolag. Man ska ha tajming också, vilket bolaget hade i och med pandemin när hemkörning av matvaror ökade. Deras affärsmodell fick en väldig relevans. Även om jag är övertygad om att de hade lyckats ändå.


– De har också skruvat på affärsidén, pivoterat som det kallas. Kärnan i affärsidén finns kvar, men de har byggt på och har exempelvis en helt egen bilflotta idag.

 

Gordon har fått både finansiering och affärsutveckling av Almi.

 

Se varför Kristina tycker att det kan vara en smart kombination. 

Kristina Rudin är rådgivare hos Almi sedan 2019 – då hon också fick kontakt med Ali Ghoce.
Kristina Rudin är rådgivare hos Almi sedan 2019 – då hon också fick kontakt med Ali Ghoce.