Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

“Pandemin gav mig tid att satsa digitalt”

Annika Höglund som driver företaget HighGrove har haft digitalisering i tankarna länge. Men det var först när pandemin slog till – och det rejält i hennes resebransch – som hon själv slog till digitalt.

Annika Höglund har nära 30 år i resebranschen bakom sig. Hon var bland annat chef på American Express i tio år, men när det blev omorganisering och för mycket pendling bestämde hon sig för att starta eget.


Några av Annikas större kunder följde med in i hennes nya bolag, då för 14 år sedan, och hon har haft mycket att göra från dag ett. Kunderna har organiskt blivit fler.

 

HighGroves affärsidé är att arrangera stora möten för företag och deras kunder runt om i världen. Det kan handla om allt från att åka på kongresser eller konferenser med kringarrangemang till olika studieresor.


Omsättningen har varit stabil – drygt sju-åtta miljoner kronor de senaste åren.

Annika Höglund, vd HighGrove, på islandshästtur på Island.
Men vi var lugna, vi trodde att det var något som bara hände i Kina. Så smack-smack-smack var allt inställt och ombokat. Det blev totalt kaos och vi fick ta hand om allt som var.
Annika Höglund

När så pandemin slog till våren 2020 var Annika och hennes personal i färd med en stor kund som skulle ha 100 personer till en kongress i USA.


– Vi hörde bland annat att Google ställde in sitt event, med bara sex veckor kvar. Men vi var lugna, vi trodde att det var något som bara hände i Kina. Så smack-smack-smack var allt inställt och ombokat. Det blev totalt kaos och vi fick ta hand om allt som var, säger hon och fortsätter:


– Det var så exceptionellt. Vår bransch har varit med om allt från askutbrott till Kuwait-krig, men allt har alltid varit möjligt. Vi har trollat med knäna för att inte ställa in något. Nu var det första gången som det verkligen blev en lockdown på grund av regelverk och säkerhetsaspekter.


Då, i mars-april, hade Annikas bolag redan fått in en årsomsättning, under årets första tre månader.

Annika Höglund, vd HighGrove, på sightseeing i en sidvagn på en motorcykel, Kapstaden i Sydafrika.

– Jag hade jobbat väldigt intensivt och var rätt trött. Det är såklart att pandemin drabbat mig och mina kunder negativt men den har också varit en välbehövlig paus, säger hon.


Innan pandemin var tid hennes största bristvara och det är nu hon fått tid att ta tag i alla idéer och tankar som hon annars aldrig hunnit.


– Jag startade ju mitt företag för att faktiskt kunna göra det, men så blir det lätt att allt snurrar på. Kunderna blir fler och du tackar inte nej till spännande uppdrag.


Under sommaren 2020 fick Annika kontakt med Almi som undrade om hon var intresserad av deras tjänster inom digitalisering.


– Det kom väldigt lägligt och är verkligen något som jag velat satsa på.


Annika har nu varit med i Almis vd-grupp med inriktning mot digitalisering där hon tillsammans med andra vd:ar har gått igenom olika steg och satt sin egen struktur för att göra företaget mer digitalt.

Almi har varit duktiga på att hitta riktigt bra företagare. Så inspirerande att möta alla. Och vi hade extremt bra externa föreläsare blandat med Almis rådgivare, utifrån relevanta teman.
Annika Höglund

– Alla deltagare kommer inte att vara på plats under arrangemang i framtiden längre. Vi kommer att förbereda möten som fungerar både live och online. Men folk vill fortfarande mötas även om mötena troligtvis är närmare hemma i framtiden, inte i exempelvis Kuala Lumpur på länge, säger Annika.


Hon själv bor och arbetar från Valsäter, två mil utanför Uppsala och är van vid att arbeta i nätverk och med personal som sitter på olika platser.


Almis vd-grupp har också breddat hennes nätverk:


– Det har varit oerhört duktiga företagare med från den här regionen och från olika branscher – allt från begravningsbyrå, byggföretag, logistikföretag med mera. Vi hade en massa liknande beröringspunkter. Almi har varit duktiga på att hitta riktigt bra företagare. Så inspirerande att möta alla. Och vi hade extremt bra externa föreläsare blandat med Almis rådgivare, utifrån relevanta teman.

Vad har du kunnat utveckla genom Almis erbjudande?

– Att faktiskt höja blicken och titta ut. Vad gör andra? Och vad kan vi implementera? Vi har handgripligt gjort saker också – en annan deltagare och jag fortsätter nu efteråt, ses regelbundet och bryter verkligen ned det som vi har lärt oss till våra egna verksamheter.

Annika Höglund, vd HighGrove, på vandring med gåstavar.
Annika Höglund, vd HighGrove
“Livet är för kort för att bara jobba och stressas bort”, säger Annika Höglund, vd för HighGrove. Pandemin har fått henne att tänka till kring sitt företag och hon har också fått tid att starta bolagets digitaliseringsprocess.

Annikas bästa tips till andra företagare som ska digitalisera

  • Börja! Det är verkligen nummer ett.
  • Och ta små steg framåt. Vi gör ofta stegen för stora, är jätteentusiastiska i början, men får inget gjort och digitaliseringen ligger där som en surdeg. Bryt istället ned vad som ska göras i små bitar. Gör och pricka av. Och utvärdera.
  • Prata också med andra hur de har gjort – benchmarka! Vad funkar? Vad funkar inte?
  • Var med på seminarier och få inspiration.
  • Umgås också med yngre personer som blev digitala med modersmjölken. De kan lära dig en massa.

Läs mer om HighGrove på deras webbplats