Instabox grundare: “Almis lån var viktigt i starten”
När Instabox var färska på marknaden hade de en stor utmaning: De behövde pengar för att köpa in fler “smarta skåp”. Lösningen? Delvis ett lån hos Almi.
– Lånet var viktigt för oss, tryggt och ett steg på rätt väg, säger Alexis Priftis, medgrundare till Instabox som nu omsätter miljarder.
Det är trixigt för Alexis Priftis att sätta en exakt siffra över antalet företag som han drivit under åren.
– Minst fem, om jag räknar snålt.

Men han inser snabbt att det troligtvis är många fler när han minns det allra första företaget – som 20-årig student i Lund var affärsidén att köpa gamla, skruttiga cyklar, laga dem och sälja till utbytesstudenter.
– Men jag orkade inte reparera, så det blev inte speciellt lyckat.
Efter att han drivit e-handel kände både Alexis och hans medgrundare av Instabox att något borde ske på logistikfronten. Som e-handlare såg han vikten av att erbjuda fri frakt till kunderna, men klurigheten att få lönsamhet i det.
– Samtidigt var inte de stora logistikbjässarna så innovativa. De var inte på hugget. Där någonstans föddes idén om att sätta upp skåp, dit leveranser kunde ske. Både för att få ned kostnader och få smidiga leveranser för konsumenter, säger Alexis.
Tanken från början var att sätta upp en sorts infrastruktur med skåpen och Instabox hade först inte fokus på e-handel.
– Vi tänkte mer en cool tjänst som andra aktörer kunde nyttja. Om du skulle hyra en bil – varför gå till ett kontor när du kunde hämta nyckeln i ett skåp närmare dig? Vi ville bygga grunden som andra kunde bygga tjänster kring.

Problemet var att de större logistikföretagen inte var så intresserade av att släppa in konkurrens.
– De var svåra att samarbeta med. De ville köra egna leveranser och ingen ville jobba med oss. Skåpen samlade bara damm och vi kände att nu måste det hända något, annars tappar vi våra partners. Det var så hela vår leveranskedja tillkom.
Detta skedde något år in i resan med bolaget och satsningen mot egna leveranser var ett vinnande koncept. 2018 låg Instabox omsättning på drygt 22 miljoner kronor för att 2021 landa på drygt 575 miljoner. För 2022 beräknas en miljardomsättning.
Vad är framgångsreceptet?
– Tur, säger Alexis snabbt och skrattar. Nä, men vi har haft ett väldigt dedikerat team, med tillräcklig höjd från början. Vi brydde oss verkligen om det problem som vi ville lösa och vi gav aldrig upp. Vi har hållit på i väldigt många år och under många år kanske vi borde ha gett upp, men gjorde inte det.
Alexis ser också en stor fördel med att de gick in på en växande marknad – en marknad där kunderna var väldigt missnöjda och ville ha en förändring.
– Vi byggde tidigt en kultur där kunderna skulle bli nöjda, vilket har fastnat i bolaget.

Nu är de inte bara Instabox längre utan sedan tre månader finns Instabee – en sammanslagning mellan två stora konkurrenter, Instabox och Budbee.
– Det är väldigt speciellt att få vara med om ett sådant här lite konstigt projekt. Jag och Fredrik (Hamilton, Budbees grundare, reds. anm.) ligger steget före alla andra, vi har ju jobbat utifrån detta sedan i somras. Allt ändras ju i och med ihopslagningen – vissa tycker att det är jättekul medan andra är mer oroliga och undrar vad som händer med deras hjärtefrågor. Allt ska upp på bordet igen och utvärderas. Det är lärorikt och jag tycker att det är kul när det händer något. Det låter nästan lite nonchalant, men bara man rör om lite i grytan så trivs jag, säger Alexis.
Idag är han arbetande styrelseordförande i det nya bolaget, Fredrik Hamilton vd.
– Han jobbar med allt operativt och jag mer med framtiden och strategiska frågor. Det finns att göra för oss båda. Vi har bara varit ihop i tre månader så det är väldigt många specialprojekt just nu.

Kan du ibland lockas av att sälja av och bara chilla?
– Ja, vill du köpa? Haha. Om jag hade sålt hade jag ångrat mig ganska snabbt. Som person behöver jag ha grejer som jag brinner för. Visst kan jag lockas – jag har haft väldigt mycket ansvar länge i bolaget, har ett barn på två och ett halvt år och ett till på gång. Men vi har kommit så långt nu att jag inte behöver sälja av. Det hade varit en svårare fråga när vi inte hade kommit så långt. Men jag har väl insett att jag aldrig ska sälja av, någonsin.
Som för många tillväxtbolag har kapital behövts under åren för Instabox.
– Vi hade en utmaning i vår affärsmodell att vi inte kunde växa i början utan att skaffa fler skåp. Vi hade en underfinansiering och var inte speciellt hypade just då. Vi tog in riskkapital och fick också lån från Almi. Lånet var viktigt för oss, tryggt och ett steg på rätt väg. Vi visade att just nu måste vi ta in riskkapital, men Almis lån var ett bevis på att vi inte skulle behöva det i framtiden, berättar Alexis.
BEHOV
Instabox behövde finansiering för att kunna köpa in fler skåp och växa.
LÖSNING
Almi gick in med finansiering vid två tillfällen – 2017 och 2019.
RESULTAT
Instabox kunde satsa och växa vidare. Idag omsätter de ett par miljarder.

Magnus Källström är rådgivare hos Almi och träffade Instabox första gången 2017:
– Vid första mötet minns jag att jag tyckte att det var ett väldigt smart sätt att lösa logistik på. Jag blev lite imponerad kommer jag ihåg – av affärsmodellen och de gjorde ett bra intryck. De fick finansiering av oss och även 2019 när de hade kommit lite längre och stod i färd med att öppna butiker i gamla affärslokaler med skåpen.
Vad fastnade du för hos dem?
– Driftigheten. Och de kom tillbaka väl förberedda andra gången när de skulle växa vidare.
Fakta: Instabox Sweden AB
Grundades: 2015 av Alexis Priftis, Staffan Gabrielsson och Johan Lundin
Säte: Stockholm
Gör: Erbjuder snabba, smidiga och fossilfria leveranser från e-handlare i Europa, bland annat till smarta paketskåp
Kunder: I Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna och Tyskland
Anställda: 600 exklusive kurirer och terminalpersonal, inklusive alla sysselsätter de drygt 2 000 personer
Omsättning: Drygt 575 miljoner kronor 2021, “ett par miljarder under 2022”
Läs mer här: instabox.io