Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
20 augusti 2019

Almi-kund gör Hollywoodfilm

På annandag jul 2013 lade David Sandberg upp en kampanj på crowdfundingsajten Kickstarter. Han sökte 200 000 dollar för att kunna färdigställa sin kortfilm Kung Fury. Bara ett dygn senare var pengarna i hamn och Sveriges största Kickstarter-succé ett faktum.

David Sandbergs framgångsrika kampanj på amerikanska crowdfundingsajten Kickstarter gav på bara några dagar gehör ända till andra sidan Atlanten.


- Bara en vecka in i kampanjen ringde det filmfolk från Hollywood som ville träffa David. Det var verkligen helt galet och en riktig berg-och-dalbana, berättar Kristina Bergvall Sandberg som är Davids mamma och tillika företagets VD.

 

Hon var tidigare inte engagerad i Davids filmskapande, men när det plötsligt fanns 4,3 miljoner på ett konto, en film som skulle skapas och tackgåvor som skulle skickas ut till alla backers – ja, då involverade hon sig.

 

- Vi behövde organisera oss och styra upp allt som behövde göras, och det var i den vevan som jag tog kontakt med Almi. För att få stöd i processen.

Vad fick ni ut av kontakten med Almi?


- Det allra viktigaste var att de bidrog med kompetens om patent och varumärkesskydd och hjälpte oss igång med de processerna. Det är oerhört viktigt i vår bransch att ha koll på alla skydd så att ingen roffar åt sig ens idé och att vi själva kan ha kontroll på den kreativa processen.

Idag har Kung Fury drygt 40 miljoner visningar, utan jämförelse den mest visade svenska kortfilmen.

Inte minst har det varit en stor fråga under det senaste året när David har förhandlat avtal med bolag för att kunna skapa långfilmen Kung Fury.


- Under de första två åren efter kampanjen låg allt Davids fokus på kortfilmen. När vi fick in så mycket pengar som vi fick möjliggjorde det en högre kvalitet på allt och vi kunde ta hjälp med att färsigställa filmen.

 

Den 9 maj 2015 hade Kung Fury premiär på Youtube och inom loppet av tre dygn hade den 10 miljoner visningar.

 

- Vi vann en massa fina priser för filmen under det året och det var fantastiskt roligt. Inte minst för David som så passionerat hade jobbat med den långt före Kickstarter-kampanjen och levt fattig som kyrkråtta för att finansiera den. Det var en stor seger!

david-sandberg-i-sin-rollkaraktär
David Sandberg som sin rollkaraktär i Kung Fury.

Och nu är det alltså dags för långfilm?


- Ja, direkt efter premiären började David skriva manus till långfilmen. Sedan har vi jobbat mycket med att få till finansiering och avtal för en långfilm. I april blev allting äntligen påskrivet och nu är jobbet i full gång.

 

Under sommaren är David nere i Bulgarien och planerar inspelningen som sker under början av hösten 2019.

 

- Det stora affischnamnet på långfilmen är Arnold Schwarzenegger som tidigt hörde av sig och ville vara med. Filmpremiären är planerad till vintern 2021 så nu längtar vi dit!

Vill du också växa med Almi? Boka då ett möte med oss!

Om Laser Unicorns Production

Startade: 2014.
Gör: Filmproduktionsbolag som ligger bakom kortfilmen Kung Fury.
Var: Umeå.
Ägs av: David Sandberg.
Omsättning: 1,4 miljoner under 2017.

Vill du också växa med Almi? Boka ett första möte med oss!

Gör som Laser Unicorns Production och boka ett möte med oss. Allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter nedan så hör vi av oss till dig.
*
*
*
*
*
?