Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

“Samarbetet med Almi har varit helt fantastiskt”

De har 105 000 följare i sociala medier och omsätter över tio miljoner kronor efter två år. Skönhetsföretaget LH Cosmetics vill köra sitt eget race där färre produkter är målet. Något som lyckats mycket tack vare deras tydliga värderingar, tror Aida Ghorban Ebrahimi, bolagets vd.

aida-ghorban-ebrahimi-vd-lh_cosmetics
Aida Ghorban Ebrahimi, vd LH Cosmetics

Aida Ghorban Ebrahimi studerade till civilekonom samtidigt som hon skönhetsbloggade under 2014. Vid pressträffar och på resor mötte hon Linda Hallberg, välkänd makeupartist som jobbar världen runt. De klickade och när Linda i november 2016 ringde Aida för vd-tjänsten i Lindas nya bolag kändes det självklart att tacka ja.

 

– Vi hade samma och tydliga värderingar kring bolaget – vi utgår hela tiden från konsumentbeteende och är inte ute efter att följa något regelverk eller enbart efter vad som är mest lönsamt. Vi tittar hela tiden var vi kan fylla en lucka, berättar Aida.

 

Och en lucka har de fyllt. Idag skapar bolaget högkvalitativa multifunktionella produkter som har ett etiskt ställningstagande. Innehållet är veganskt, produceras huvudsakligen i Europa och teamet brinner för innovation och en känsloväckande storytelling.

När vi lanserade tyckte folk att vi var galna.
Aida Ghorban Ebrahimi

– När vi introducerade våra multifunktionella produkter för världen – mer kreativitet med färre produkter – tyckte vissa att vi var galna. Men det unika med oss är att vi har vuxit från att vara svårflörtade slutkunder till entreprenörer. Vi ser behoven för att vi är själva kunderna. Vi vet att det ligger i människans natur att uppnå maximal effekt med minimal effort vilket gör vårt multifunktionella koncept till en given vinnare.

 

Många som driver företag fokuserar huvudsakligen på omsättning, men brinner inte för visionen vilket ÄR vad som kommer garantera lönsamhet på lång sikt, om man planerar på rätt sätt och väljer en strategi som går hand i hand med visionen, säger Aida.

 

Resultatet är talande. De omsätter tio miljoner kronor efter två år med ett positivt resultat.

 

– Även om vi inte släpper en produkt som är den mest volymbaserade vinner vi en trovärdighet mot konsumenterna. Som med vårt löspuder som vi släppte 2018. Alla andra sa: “Släpp inte det, det är en produkt för makeupartister! Och ska ni verkligen släppa tre nyanser? Släpp en, inte tre.” Samma med våra multifunktionella pennor – “släpp inte pennor – de säljer inte.” Båda dessa kategorier är i topp tre sett till försäljning och har vunnit multipla priser i olika prestigefyllda skönhetstävlingar. Det är klart att något inte säljer om det inte levererar, det gäller att släppa högpresterande produkter, givetvis med rätt timing.

Vi är födda ur sociala medier. Många företag är äldre och behövde ställa om, men vi föddes ur det sociala.
Aida Ghorban Ebrahimi

Från början var det bara Linda och Aida i teamet, nu är de sex personer. Linda driver ett annat bolag också och är väldigt upptagen som frilansande makeupartist.

 

– Att växa på rätt sätt har krävt ett jättetajt samarbete för att behålla själ och vision för alla som kommer in i bolaget. Linda är ansiktet utåt och delaktig i produktutvecklingen tillsammans med mig och vår jätteduktiga produktutvecklare Jenny. Allt ska vara Linda-style samtidigt som vi ska göra produkter som är tio gånger bättre än hos andra bolag. Med åren har vi utvecklat ett liknande tänk och kan på förhand veta hur den andra kommer kommentera en viss produkt eller idé vilket har effektiviserat många processer. Trots att vi utvecklat ett liknande tänk på ett konceptuellt plan så är vi ändå väldigt annorlunda i våra analyser och strategier, och det är också viktigt för att utvecklas.

 

Det märks att bolaget sätter kunderna främst och med alla drygt 105 000 följare på Instagram och Lindas nära en miljon följare har de en naturlig och ständig kontakt med följare och kunder i sociala medier.

– Vi är födda ur sociala medier. Många företag är äldre och behövde ställa om, men vi föddes ur det sociala. Vi är uppkopplade och tillgängliga nästan dygnet runt då sociala medier sprider konsumentens tankar snabbare än ljusets hastighet, vilket är en utmaning när halva vår följarbas är internationell. De som använder sociala medier är vana vid snabba svar, transparens, fullt ägarskap och ständig underhållning. Detta vill vi svara upp mot – samtidigt som vi skapar en personlig tonalitet, säger Aida.

 

Hon menar att eftersom de ser sitt community som sin egen familj bör familjekulturen vara tydlig med gemensamma grundvärderingar som genomsyrar allt.

Med Almi kändes det genuint, granskande och ärligt samtidigt som det fanns ett stort intresse hos dem.
Aida Ghorban Ebrahimi

– Vi håller kunderna engagerade i allt vi gör. Vi är dem – de är oss.
På inrådan av LH Cosmetics moderbolag Bangerhead AB kom Aida och teamet i kontakt med Almi.

 

– Vårt moderbolag hade positiva erfarenheter av Almi under deras tillväxtresa. Så vi tog kontakt och samarbetet har varit helt fantastiskt. Det kan låta lite klyschigt, men det är helt sant. Vi är väldigt kräsna när det kommer till våra samarbeten. Vi väljer våra partners med stor omsorg och vi måste “vibe’a”. Ibland kan vi sitta i möten och få till en bra deal, men det krävs mer än så för att ett samarbete ska uppstå, det måste kännas rätt. Med Almi kändes det genuint, granskande och ärligt samtidigt som det fanns ett stort intresse hos dem.

Vi är olika människor, från olika bakgrunder, i olika åldrar och från olika branscher, där alla vill samma sak.
Aida Ghorban Ebrahimi om Almis vd-grupp

LH Cosmetics har fått lån hos Almi och Aida ingår just nu i en vd-grupp.

 

– Den har gett mer än vad jag kunde ana! Det som är så vackert i det är att Almi satt ihop olika företag med hänsyn till viktiga parametrar. Vi är olika människor, från olika bakgrunder, i olika åldrar och från olika branscher, där alla vill samma sak. Vd-gruppen handlar mycket om att bolla olika frågor som är relevanta för respektive bolag samt att dela med sig av sina erfarenheter och givet att gruppen varit såpass heterogen har många breda perspektiv lyfts i de olika frågorna, vilket har varit nyttigt och lärorikt för alla. Jag har dessutom fått riktigt fina vänner på köpet, säger Aida Ghorban Ebrahimi.

vd-grupp-288.jpgVD-grupp
– lär av andra i samma situation

Att leda företag kan vara ensamt men många frågor är gemensamma för entreprenörer som leder företag. I en vd-grupp hjälps deltagarna åt att hitta lösningar på olika utmaningar och kan lära av varandra inför olika vägval. Att ta del av andra vd:ars erfarenheter är både stimulerade och leder till utveckling.

 

Läs och inspireras av en vd-grupp från Östergötland