Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Med passion för framtidens belysning

För tolv år sedan jobbade Pernilla Alfredsson som konsult inom strategisk affärsutveckling och fick ett uppdrag i belysningsbranschen. Med passion för innovation och erfarenhet av att arbeta i teknikskiften såg hon en möjlighet att utveckla nästa generations dynamiska belysning. Att leverera hållbara optimala ljusmiljöer som kan bidra till individens välbefinnande blev plattformen till Lightabs affärsidé.

Pernilla Alfredsson , grundare och vd Lightab

Vi får flytta fram intervjun med Pernilla Alfredsson ett par dagar. Som grundare och VD för en expansiv verksamhet lever hon ett hektiskt liv.

 

- Nu har vi precis lanserat vår nya hemsida och webbshop. Det har varit väldigt körigt den senaste veckan med en del teknikstrul, men nu är läget under kontroll!

 

Lightab har sin bas i Göteborg. Där jobbar Pernilla och hennes kollegor nära både byggindustrin och Chalmers.

 

- Jag har en stor passion för att överbrygga gapet mellan forskning och kommersialisering samt finna vägar för hur man i ett teknikskifte kan skapa nya förutsättningar för utveckling. Vi var till exempel tidigt ute med forskning inom Nordens ljusvariation över dygn samt årstiderna, för att finna sambandet mellan ljusets variation och synkronisering av kroppens biologiska klockor, detta är vad man idag kallar för Tunable white, eller dynamisk ljus.

 

Förr i tiden var vi utomhus i dagsljusets variationer men nu sitter de flesta av oss inne i statiskt ljus – och det påverkar oss mer än vad vi har varit medvetna om. Lightab är unika för att vi forskade tidigt samt fick möjlighet att testa våra ljuskurvor i befintliga miljöer, i skolor, på fysioterapi-mottagning, kontor och lasarett vilket har hjälpt oss vilka ljuskurvor som efterliknar den naturliga ljusets dygnsrytm i olika miljöer för individens välbefinnande.

lightab
Foto: Lightab

Vill du berätta hur allting började?

- Ja! Det började med att ett globalt byggbolag ringde och frågade om jag kunde hjälpa dem att gå igenom deras armaturlista och kartlägga belysningsbehovet från stomstarter till nyproducerade bostäder. Att försöka sätta fingret på vad som kommer behövas om 5–10 år.

 

Det är som taget ur ett skolboksexempel, där en framgångsrik entreprenör jobbar kundnära från start – och på så sätt maximerar chansen till lyckad produktutveckling.

 

- Det byggbolaget har inte investerat i mitt företag men de har fantastiska medarbetare på centrala inköp på elsidan som brinner för utveckling och ville göra samma resa som jag. Utan ett sådant arbete, att ligga så nära kunden och förstå behoven, är det svårt att utveckla något bra. Allt måste bygga på behov samt affärsmässiga delar, i detta fall besparingar inom såväl ekonomi som miljö och säker arbetsmiljö.

 

Vilka var dina första steg i uppstarten?

- Jag grundade bolaget, men efter något år var vi tre delägare som sa att vi ska bli en innovativ utmanare i belysningsbranschen med fokus mot byggbolag och nyproduktioner. För att klara denna utmaning beslutade vi oss för att produktutveckla i egen regi och lägga produktionen i Kina.

 

Jag la mycket tid i Kina då vi var tvungna att arbeta upp processer för hållbara värdekedjor – allt från bra materialval till kvalité och funktion i en stabil produktionsapparat där bolagets strävan hela tiden har varit att gå från linjär till cirkulär ekonomi – ett arbete som jag idag är mycket stolt över.

 

Vår transparens och spårbarhet fick vi nytta av då en av våra globala byggkunder frågade oss underleverantörer, vem som kunde genomföra revision på dess fabriker. Lightab var det enda företag som tillät extern revision från 3:e part och som fick goda resultat.

Det var inte roligt att komma till Kina för tio år sen och ställa krav på hållbarhet.
Pernilla Alfredsson , Lightab
lightlab
Foto: Lightab

Almi fanns med Pernilla från start

- Jag kan varmt rekommendera Almi till andra företag. De erbjuder inte bara finansiering utan vi har fått mycket annan hjälp, till exempel med att hitta vår varumärkesstrategi. Genom Almis mentorprogram har vi också fått en ny styrelsemedlem som gör att vi är två kvinnor och två män i styrelsen!

 

Det var byggbelysning som blev Lightabs första fokus.

 

- Vi insåg att många byggarbetsplatser jobbade med så kallad bojbelysning vilket skapar skarpa skuggor och risk för olyckshändelser. Vår första utveckling var en ljusslinga, JASONLED®PRO som sedan följdes upp av en kollektion JASONLED®Collection som säkerställer en god samt säker arbetsmiljö för en hel byggarbetsplats. Kollektionen är lätt för elektrikern att installera och uppgradera.

 

Första året sålde vi 127 000 meter ljusslinga, ett rekord, så det blev verkligen en fullträff! Och nu håller vi på att vidareutveckla konceptet tillsammans med Chalmers – med målet att skapa en cirkulär ekonomi för den patenterade plasten i produkten, men också ett take-back-system för våra produkter på byggarbetsplatser.

Har du ångrat något under vägens gång?

- Det skulle i så fall vara att jag är lite försiktig och väldigt rädd om bolagets pengar. Om en annan person haft min roll kanske den hade dragit iväg lite fortare för ännu snabbare tillväxt. Vår affärsmodell är unik och har en stor potential men bygga organisation är en utmaning, vilket är en stor del för ökad tillväxt. Jag ringer ibland Monika Syrén på Almi och säger att vi inte växer tillräckligt fort, men då brukar hon bara svara ”men ni växer stabilt Pernilla” – och det är ju sant. Och jag vet att vi ligger i bra position för att växa rejält nu, och det är jag stolt över!

Sverige har en stolt tradition av innovativa teknikföretag, att produktutveckla i egen regi för tillväxt, är framtiden.
Pernilla Alfredsson

Pernilla beskriver Lightabs resa i faser. 2010 till 2015 handlade om att bygga plattformen, med produktion och produkterbjudanden, och företaget omsatte 9,9 miljoner kronor år 2015. 2016 kom flera framgångsrika produktlanseringar och omsättning ökade till 17 miljoner. Sen följde tre års lugnare tillväxt upp till 22,7 miljoner förra året.

 

- Och 2019 stannade vi upp lite grand för att titta på vad vi har för vägval och kapital. Vi såg att några utvecklingsprojekt hade dragit iväg lite för mycket, så vi gjorde ett stopp och la en jättefin 3-årsplan. Det är den vi springer på just nu.

 

2019 lyckades Pernilla också signera åtta ramavtal med stora aktörer i Norden.

 

- Så nu är vi på väg in i en riktigt bra period. Den här resan har inte vart lätt men det absolut roligaste jag gjort. Jag brinner för affärer och att svenskt ingenjörskap ska komma ut i världen!

lightlab
Foto: Lightab

Är du en duktig förhandlare?

- Jag är inte purung längre haha! Jag har hållit på med affärer på stora företag i många år, är lösningsorienterad, så ja det vågar jag påstå! Jag har lätt för att gå in på ett möte där det sitter tio personer och förstå deras behov, utmaningar och strategi, samt där finna lösningar för att komma i mål med förhandlingen.

Om Pernilla Alfredsson

Ålder: 54 år.


Bor: I Björkekärr i Göteborg.


Familj: ”Jag har en sambo, två vuxna flickor och ett bonusbarn.”


Yrkesbakgrund: ”Min profession är strategisk affärsutvecklare med fokus på kartläggningar samt uppföljning.”


Bästa egenskap: ”Att jag ser i produkter vad som saknas i detaljer, och så är jag skicklig i förhandlingar.”


Sämsta egenskap: ”Att bygga organisation. Jag tycker det är svårt i ett tillväxtföretag när behovet fluktuerar och vi behöver ha så olika tempo i olika tidpunkter.”


Hur kopplar du av? ”Jag promenerar i skogen, och så har min dotter en hund, en alaskan malamute, som jag äskar att vara ute med.”


Hur får du inspiration? ”Av att försöka göra saker lite bättre! Och så tycker jag det är väldigt roligt med kreativa formspråk. Att både få vara på Chalmers och forska på ljusvariationer och jobba med formgivare för att sätta en design i en speciell miljö – det är väldigt stimulerande.”

Om Lightab

Gör: ”Vi utvecklar och levererar optimala ljusupplevelser till kontorsmiljöer, skolor, nybyggda bostäder och byggarbetsplatser, och våra kärnvärden är innovation, hållbarhet och design.”


Var: Huvudkontor i Göteborg.


Startade: ”2008, men vi kom igång på riktigt år 2010.”


Ägare: ”Lightab ägs av två bolag, Luceo AB som äger 70 % och MA-system AB som äger 30 %”


Antal medarbetare: ”Vi är cirka sju anställda i Sverige samt ett bolag med två anställda i Hongkong, som endast arbetar med Lightab.”