Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
"Mamma och Almi var starten på resan mot eget företag."
- Assan Njie, Njie
Inspiration

Almi och mamma löste hans finansiering

När Assan Njie ville börja importera en aloe vera-dryck saknade han startkapital. Med mamma som borgensman och Almi som delfinansiär började resan mot eget företag – som idag omsätter hundratals miljoner kronor.

Som MMA-proffs turnerade Assan Njie världen runt. Under en av resorna stötte han på en aloe vera-dryck som han ville börja sälja i Sverige. För att få loss de nödvändiga pengarna tog han hjälp av sin mamma, som stod som borgensman för ett banklån. Almi stod för resten av lånet.

 

– Min affärsstrategi var att sälja drycken till gym, hälsokostaffärer och exklusiva kaféer, för att skapa en efterfrågan, säger Assan Njie.

 

I början åkte han runt på en röd moped och gjorde sina affärer. Snart tog hans strategi skruv och försäljningen ökade snabbt. En annan viktig del av framgången var att Assan Njie valde att successivt utveckla företagets produkter. Utöver dryck säljer de numera också functional food, till exempel proteinpudding.

 

– Utan Almi hade jag inte kommit så här långt. Likviditeten är viktig, kassan blir lätt tom när man växer kraftigt. När vi har vuxit har Almi vuxit med oss.

 

Företag som anlitat Almi har: 

  • + 48% i omsättning* 
    (kontrollgrupp 35%)
  • + 28% i antalet anställda*
    (kontrollgrupp 15%)
  • 81% överlevnadsgrad*
    (kontrollgrupp 77%)

* På uppdrag av Almi genomför Statistiska centralbyrån en årlig uppföljning av Almis effekt på företagens tillväxt. Utvecklingen följs upp vad gäller omsättning, antal anställda och överlevnad hos Almis företag som sedan jämförs med en jämförbar kontrollgrupp.