Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

“Jag vill ju rädda världen”

Johanna Vesterberg från Luleå brinner för miljön. När hon som, möbel- och textildesigner, ville satsa på något eget var valet enkelt:
– Jag mår dåligt av de stora företagens slit och släng. 100 miljoner ton möbler slängs varje år. Nu har vi tagit fram en skandinavisk möbel i helt nytt koncept.

När Johanna Vesterberg planerade för en ny typ av trämöbel, av lokala kvalitetsgodkända träproducenter, flaggade hennes sambo varumärkesstrategen för att hon inte “bara kan göra trämöbler”.


– Jag vill ju rädda världen. Då kom jag på det här med 3D-printning, och får in hela den cirkulära kedjan. Konsumenter kan fortsätta köpa vackra, kvalitetsmöbler utan att ha negativ påverkan, berättar Johanna.


Affärsidén till företaget Normada var född – att tillverka strikta skandinaviska designmöbler enligt ett helt nytt koncept. Dels traditionellt i trä, dels 3D-printat i helt återvunnen plast, av exempelvis gamla nermalda fisknät från Atlanten. Det kallas additiv tillverkning med möbler av biokomposit och cellolusa, material som alltså kan malas ner för att printa nya möbler.

 

Genom möbeln utmanar de 3D-printningens programvara. Tekniken är inte riktigt där ännu. Johanna insåg det när bolaget, som startade i januari 2021, skulle ha sin lansering i maj samma år.


– Det var väldigt mycket mer komplext än vad jag hoppats på. Projektet blev ju större också. Många har hoppat på längs vägen och det har lett till en större version. Exempelvis har kommunikationsbyrån Oh My! satsat.

Projektet har vuxit, men så erbjuder de en hel del genom sin produkt. Konsumenter ska kunna köpa en möbel utan slöseri i produktionen. Vill man senare byta ut sin möbel går det att göra genom ett pantsystem. Om möbeln går sönder finns reservdelar. Konsumenten kommer också kunna prenumerera på en produkt.


– Vi tar hand om hela kedjan och har ett ansvar som producent, säger Johanna.


Hon har inte varit verksam inom möbelbranschen tidigare, men är utbildad till möbel- och textildesigner på Capellagården på Öland. Hon har också varit strategisk inköpare inom andra branscher.


– Jag tänkte att där har jag störst inverkan och påverkan – och kan ställa krav. Men det räckte inte för mig.

 

I jobbet som inköpare arbetade hon nära ingenjörer och fick insyn i 3D-printning.


– Då var det smågrejer som printades till prototyper. Jag har sett jättehäftiga 3D-printade saker och tänkte att våra möbler var piece of cake att ta fram. Men jag förstod inte vad som krävdes för large-scale manufacturing. Där är programvaran inte tillräcklig och jag fick lära mig det den hårda vägen. Istället för att lansera en hel kollektion får vi börja med en möbel, gungsoffan.


Den 9 december 2021 är lanseringsdag, e-handeln är öppen sedan den 25 november för förbeställningar.

Jag vill ju rädda världen. Då kom jag på det här med 3D-printning, och får in hela den cirkulära kedjan. Konsumenter kan fortsätta köpa vackra, kvalitetsmöbler utan att ha negativ påverkan.
Johanna Vesterberg

Det har alltså inte ens gått ett år från start av företaget till att produkten lanseras.


– Jag är känd för att vara väldigt produktiv. Jag har lärt mig otroligt mycket under året. Jag fick också väldigt positiv respons från Almi när vi fick kontakt. De trodde verkligen på det här, på det unika och innovativa. Jag fick låna pengar och vågade satsa.


Johanna har idag ett innovationslån hos Almi och har även fått affärsrådgivning.

 

Produktionen görs av forskningsinstitutet Rise i Mölndal utanför Göteborg och målet är att ha den i Luleå i framtiden, för att ha ännu närmare produktion.


Ett annat mål är att gå globalt, med lokal produktion i respektive land.


– Jag vill inte skeppa runt produkterna, vilket är tvunget nu i början. Jag vill hitta nyckelleverantörer av 3D-printrar i varje land vi finns i och jag vill utöka till ett land per år minst, med så lokala material som möjligt. Råvaran skräp finns det gott om globalt.

Vilket annat land vill du satsa på först?
– Japan. Jag har varit väldigt fascinerad av Japan länge och på Capellagården fanns många japanska studenter. Varför inte ge dem möjligheten att vara med på den här resan, vara del av kedjan och tjäna pengar på Normada?

 

Hur mycket dyrare är er produkt jämfört med andra?
– Eftersom vi säljer på webben kan vi hålla nere priserna och hålla liknande som konkurrenternas. Tänk priser som hos Norrgavel. Du betalar ändå för en kvalitetsprodukt.


De vill komma ner i pris och ett sätt är genom Open Source, alltså att vem som helst kan ladda ned deras 3D-design.


– Gör vi det lättillgängligt, kan vi verkligen göra en förändring och nå ut till en större massa. Jag vill få Ikeas kunder att inse att de kan spara lite mer på en hållbar produkt. Det ska kännas lite när man köper en möbel, men sedan varar den längre, och går också att byta ut. Dit vill jag nå.

Fakta: Normada Open Source Furniture

Grundades: 2021 av Johanna Vesterberg.
Säte: Luleå.
Delägare: Johanna äger 70 procent av bolaget. Resterande ägs av två privata investerare och Johannas sambo. “Jag gav en del till min sambo då han gjorde hela varumärket.”
Anställda: Johanna jobbar operativt just nu, men ska snart anställa säljare: “Fritt fram för de främsta att höra av sig.”

Johannas råd till andra företagare med innovativa affärsidéer

  • Använd ditt kontaktnät
    Kontakta alla du kan komma på. Jag hörde av mig till Almi, Nyföretagarcentrum, olika nätverk och inkubatorer. Det är alltid någon som kan ge dig råd och hjälpa dig vidare i rätt riktning.
  • Öva dig på att pitcha
    Om du blir duktig på det, och att bolla idéer, får du mycket lättare att komma vidare med din affärsidé. Du kan få ett bra förslag från den du minst tror kan hjälpa dig – en nyckel för att komma vidare och framåt.