Följ Orcanas resa från en anställd till femton – på drygt ett år!
Monica Halldin tröttnade på att arbeta själv i sitt företag Orcana. I juli 2021 anställde hon sin första medarbetare och nu är de redan sju anställda.
– Det går enligt plan – eller egentligen bättre. Redan under årets två första månader har vi ordrar för lika mycket som förra årets hela omsättning, berättar hon.
I drygt 25 år har Monica Halldin varit vd, chef och ledare i olika roller, främst inom konsultbranschen och IT.
– Skulle jag sammanfatta det som jag brinner för är det ledning, människors utveckling och att få till hållbara affärer som gynnar alla parter, säger hon.

2007 grundade hon Orcana – ett bolag som hjälper organisationer att framtidssäkra sin kundresa.
– Kundresan består av olika delar och det vi hjälper våra kunder med är dels hur de ska skapa intresse och få till sina affärer, dels uppföljning, att deras kunder blir nöjda och återkommer. Det gör vi digitalt och utifrån ledarskap, säger Monica.
De hjälper också till att etablera olika servicefunktioner och håller utbildningar för ledare.
Monica har jobbat som ensam konsult under många år och så under pandemin slogs hon av hur ensamt det faktiskt var.
– Jag kände att det var väldigt, väldigt tråkigt att jobba själv. Det blev så uppenbart, säger hon.
Hon har ändå varit duktig på att åka iväg på kickoff i sitt eget bolag – själv. Ha interna möten – själv.
Så när hon till slut ställde sig frågan: Är det här vad jag verkligen vill?
– Så insåg jag att nej, det är det inte. Jag vill skapa företaget som jag hjälper andra företag att skapa.
Mitt under pandemin – när det var som värst och vi knappt fick gå till mataffären – gjorde Monica en egen workshop, med sig själv som ledare och deltagare.
Fram med blädderblock, notisblock, canvasmodeller och framgångskompasser.
– Fy sjutton vad jag fick hålla disciplin. Det var ett gediget arbete, det tog flera dagar och jag gjorde varenda övning som jag brukar göra med mina kunder. Då utkristalliserades vilka områden Orcana skulle fokusera på, vilka produkter att utveckla, i vilken ordning och hur Orcana skulle lösa problem och utmaningar för kunderna.
Monica gjorde sin stora genomlysning av företaget under första kvartalet 2021 och kom alltså rätt snabbt fram till ett “vi”. Hon skulle behöva ha fler omkring sig – många fler.
– När jag hade tagit fram allt var det dags att gå från ord till handling. Jag började med rekryteringsannonser på nätet. Att anställa i juli var både jättekul och jättespännande.
I februari 2022 blev de sju anställda och Monicas mål är åtminstone 15 innan årets slut.

Varför vill du vara så många?
– I dagsläget är vi ett rent konsulttjänsteföretag och det är ekonomiskt kännbart med färre anställda. Exempelvis när tre var sjuka i covid samtidigt. Så för att vara ett hållbart företag in i framtiden behöver vi vara fler. För att kunna växa och utvecklas behöver vi också olika kompetenser i bolaget.
Orcana har uppdrag till alla nya medarbetare som börjar jobba i bolaget. 2022 har börjat enligt plan – eller egentligen bättre. Redan i februari hade de ordrar värda tre miljoner kronor, vilket är lika mycket som omsättningen låg på totalt under 2021.
Den långsiktiga planen är att vara ett 50-tal medarbetare om ett antal år.
För många konsulter är det bekvämt att bara styra sin egen tid och inte ansvara för en massa andra människor. Vad tänker du om det?
– Jag vill mer. Jag vill skapa framtidens företag och vara en mycket attraktiv arbetsgivare. Hur är man det in i framtiden? Jag vill tilltala unga, mittemellan, äldre, män, kvinnor, personer med utländsk bakgrund och så vidare. Och jag funderar samtidigt varje dag på vad det är som kännetecknar framtidens medarbetare.
Att vara ett hållbart företag och arbeta utifrån de tre viktiga P:na – people, planet och profit – är självklart för Monica Halldin och hennes Orcana, som också satsar mycket på ett annat P:
– Passion! Det är otroligt viktigt att alla individer mår bra i företaget och gör det som de trivs med och tycker är roligt. Då är man som allra bäst.
Följ Monicas resa
Almi kommer under året följa Monica Halldins och Orcanas resa och tillväxt.
– När vi hörs i augusti tror jag att vi är tio-elva i bolaget och då har vi också tagit fram en digitaliseringsstrategi för företaget och paketerat ett par av våra produkter.
Kommer Monica lyckas med sitt mål? Det får vi se i höst!
Monicas samarbete med Almi
När Monica startade ett annat bolag för några år sedan kom hon i kontakt med Almis innovationsstöd och fick både coachning och finansiering från Almi.
Idag är Monica även expertkonsult för Almi inom hållbar utveckling.
– Jag har alltid upplevt Almi som något väldigt bra. De har en sådan stor palett inom stöd – vid nystart, omstart, tillväxt, hjälp med finansiering – och behövs verkligen. Ja, jag tror det finns många, många fler som skulle behöva Almis hjälp.
Titta på Monica
Monica Halldin är med i Almis serie “Från ord till handling”, en serie korta program från Almi där vi pratar om hållbarhet, eller rättare sagt pratar om hur man går från att bara prata, till att faktiskt göra saker.
Se avsnittet som handlar om hur du är en attraktiv arbetsgivare här
Fakta: Orcana
Ägare: Monica Halldin
Grundades: 2007
Anställda: Sju
Säte: Älvsjö, Stockholm
Kunder: Bland andra Region Stockholm, Vattenfall, Uppsala universitet, Kronofogden
Omsättning: Tre miljoner kronor 2021
Webb: https://orcana.se/
Vill du och ditt företag:
- kickstarta ert hållbarhetsarbete
- identifiera nya affärsmöjligheter
- identifiera hållbarhetsrisker
- få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
- få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
- få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
- få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
- få finansiering till din gröna satsning
Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden.