Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Högkvalitativa smycken för jaktintresserade
Inspiration

Ny digital spelare i guldsmedsbranschen

Paula Lindgren och Daniel Sköld skakar just nu om guldsmedsbranschen. Med bolaget Paula Lindgren AB skapar de nytt i en annars sluten och konservativ bransch – mycket tack vare att de hela tiden tänker digitalt.  

När Paula Lindgren och Daniel Sköld bestämde sig för att satsa på sitt bolag kom de in i branschen från ett helt annat håll – de hade många år inom marknadsföring och försäljning bakom sig. De hade också ett digitalt tänk med sig från dag ett.

 

– Vi har inte ett vanligt skyltfönster som många andra i branschen har – vårt skyltfönster är nätet till 100 procent, säger Paula Lindgren.

 

De började tillverka och sälja smycken för jaktintresserade. Sortimentet har utökats till vigsel- och förlovningsringar, specialbeställningar från kunder och även vanliga smycken.

Vi får hela tiden återkoppling från kunderna – om vad som är bra eller mindre bra. Vi tillverkar ofta smycken tillsammans med dem.
Daniel Sköld

Sociala medier skapar närhet och gemenskap med kunderna

De marknadsför sig via Instagram, Facebook och sin egen webb. Företagets Instagram-konto har drygt 20 000 följare och både Paula och Daniel har närmare 20 000 följare på sina egna Instagram-konton också.

 

– Vi har en jättespeciell relation med våra följare och kunder. Vi har kunder som hör av sig till oss när de är i skogen och viltet precis har fallit. En man i Texas hörde av sig i det läget – han hade precis skjutit den största hjorten och hade världens adrenalinpåslag. Relationen med kunderna är väldigt tajt och det bästa med jobbet, säger Daniel Sköld.

 

Men så bjussar paret på sig själva också. De beskriver sig som extremt sociala, vilket märks snabbt och även om de har integritet och sparar mycket privat för sig själva är de personliga med sina kunder. I flödet visas bakom kulisserna av bolaget och kunderna utbildas också av Daniel och Paula kring tillverkning och produktion av smycken.

 

– Det är inte många andra i branschen som gör det. Vi får också hela tiden återkoppling från kunderna – om vad som är bra eller mindre bra. Vi tillverkar ofta smycken tillsammans med dem, berättar Daniel Sköld.

Våra familjer började ruttna över att prata om företaget med oss – vi blev för jobbiga till slut. Att få kunskap och råd från utsidan var fantastiskt och att ha ett bollplank när vi själva inte kom överens.
Paula Lindgren

Samarbetet med Almi

Han och Paula är gifta, jobbar hemifrån och umgås 24 timmar om dygnet. Därför var de väldigt glada när de kom i kontakt med Almi och fick extern input av en egen mentor och rådgivare.

 

– Våra familjer började ruttna över att prata om företaget med oss – vi blev för jobbiga till slut. Att få kunskap och råd från utsidan var fantastiskt och att ha ett bollplank när vi själva inte kom överens, säger Paula Lindgren.

 

De har även fått digitaliseringsstöd från Almi och ser gärna ett fortsatt samarbete.

 

I framtiden ser Paula och Daniel även ett ännu större behov av effektivisering och digitalisering för företaget.

 

– Idag sker en hel del i produktionsflödet manuellt, till exempel vid orderhantering. Tid är vårt största problem – vi vill ha mer tid. Och för att få det behöver vi effektivisera ännu mer, där vi har programmerare och utveckling på gång, berättar Paula Lindgren.

Fakta: Paula Lindgren AB

Grundades: 2014.


Säte: Sala.


Gör: Tillverkar högkvalitativa smycken – för jaktintresserade, vigsel- och förlovningsringar, andra smycken och specialbeställningar.


Ägare: Paula Lindgren och Daniel Sköld.


Kunder: De säljer till hela världen och har en trogen följarskara i sociala medier. “Våra följare är en lite äldre målgrupp. De yngsta är runt 30 år och sedan upp till 60-65 år. Vi brukar skoja och säga att vi har ett par tusen föräldrar över hela världen.”

 

Omsättning: Runt en miljon kronor.

 

paulalindgren.com/

paula-lindgren-daniel-skold
Paula Lindgren och Daniel Sköld har byggt upp sitt företag mobilt. Bolaget Paula Lindgren AB som tillverkar och säljer högkvalitativa smycken kan skötas från olika delar av världen. 95 procent av alla kunder kontakter dem via Facebook eller Instagram. Via sina personliga Instagram-konton säljer de allra mest. © Foto: David Johansson

Företag som anlitat Almi har: 

  • + 48% i omsättning* 
    (kontrollgrupp 35%)
  • + 28% i antalet anställda*
    (kontrollgrupp 15%)
  • 81% överlevnadsgrad*
    (kontrollgrupp 77%)

* På uppdrag av Almi genomför Statistiska centralbyrån en årlig uppföljning av Almis effekt på företagens tillväxt. Utvecklingen följs upp vad gäller omsättning, antal anställda och överlevnad hos Almis företag som sedan jämförs med en jämförbar kontrollgrupp.