Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Så funkar Almis Framtidsgenerator

Nu har det gått ett år sedan Almis Framtidsgenerator lanserades och drygt 900 företag har tagit del av erbjudandet – som ska ge dig som företagare bättre fokus på din hållbara utveckling.

En som har testat är skribenten Maja-Stina Skarstedt. Häng med i hennes resa genom Framtidsgeneratorns alla olika steg.

Hon testar Almis Framtidsgenerator

Maja-Stina Skarstedt, skribent. Foto: Henrik Skarstedt.

del 1: Framtidsdialogen 

"Ärligt talat var jag tveksam till om Framtidsgeneratorn skulle ge mig så mycket – eller ge något till vår planet. Jag menar, hur mycket kan jag som tjänsteföretagare med min dator och telefon som främsta arbetsverktyg, egentligen bidra med?

 

Spontant kände jag att “jag gör väl inte så mycket klimatavtryck som företagare – dricker ekologiskt kaffe, har inga heltidsanställda, ingen tillverkning – det är bara jag och min pekfingervals över tangenterna.”

 

Men i mitt jobb som skribent för Almi har jag skrivit om många företagare som gjort Framtidsgeneratorn där alla har vittnat om att den gett dem många insikter kring företagets hållbara utveckling. Både stora och små företag har sagt detta.

 

Och jag bangar inte för att testa. Så en fredag eftermiddag ringer Pia Büren upp, affärsrådgivare hos Almi Uppsala, för en behovsanalys där hon bland annat frågar om jag vet vilka hållbarhetsområden som “dockar in i min verksamhet”. Hrm. Not so much.

 

Hon frågar vidare och vi pratar om vad jag jobbar med, hur jag jobbar, mina behov i hållbarhetsfrågan och vi bokar in en Framtidsdialog. Första steget in i Framtidsgeneratorn.

Det lite som att vara hos psykologen, men nu är företagets hållbara psyke i fokus.
Maja-Stina Skarstedt

Inför denna ska jag svara på 33 frågor, vilket jag gör digitalt och redan här händer det något i mig.

 

Jag inser att det här faktiskt angår mig också. Jag får bland annat frågor om arbetsmiljö och samhällsutveckling och måste tänka efter: Hur tänker jag som företagare egentligen kring de här frågorna? Pulsen stiger lite grann.

 

Att svara tar ungefär en kvart och sedan poppar det upp: Mitt resultat!

 

Plötsligt har jag och mitt företag ringat in vilka hållbarhetsområden som vi fokuserar på. Här inser jag att det finns många fler sätt att påverka än jag först trodde. Även om jag inte står för så mycket klimatutsläpp när jag på min höjd trampar omkring på cykel i jobbet finns det andra saker att bidra med och påverka. Och jag verkar prioritera många arbetsmiljöfrågor!

 

Men om det skulle ha varit klart där och då hade det nog mest varit som att göra vilket test som helst på nätet eller i en tidning. Du känner “oh, intressant!” men så tar företagsvardagen vid med kunder och uppdrag.

Maja-Stinas resultat över vilka hållbarhetsområden som hon bör fokusera på.
Maja-Stinas resultat över vilka hållbarhetsområden som hon bör fokusera på.

Tur då att Framtidsdialogen sker digitalt via Teams en vecka senare. Pia Büren är tillbaka, nu i sällskap med kollegan Ulrika Mohlén, också affärsrådgivare hos Almi Uppsala. Huvudpersonen är jag och mitt företag. Och som ensam konsult är det lite som att vara hos psykologen, men nu är företagets hållbara psyke i fokus.

 

En timma svischar förbi – de frågar, frågar och frågar. Trots att jag inte har klockrena svar känner jag mig lite mer lärd efteråt. Jag vet nu vilka hållbara områden som är viktiga för mig och där jag faktiskt kan göra skillnad.

 

För det är ju vad allt kring hållbar utveckling faktiskt handlar om, inser jag efter Framtidsdialogen. Att vi alla företagare – små som jättestora – har ett ansvar. Ansvar att få jorden, och människorna på den, att räcka till och må bättre. Kan låta klyschigt, men så länge vi fortsätter skita ner och bete oss som skit mot varandra, och oss själva, finns det fortfarande jobb kvar att göra.

 

Men vi behöver hjälp att komma fram till hur vi bäst kan förändra. Kanske extra viktigt om du är som jag, ensam tjänsteföretagare utan kollegor att diskutera hållbara frågor med. Med Framtidsgeneratorn och Almis rådgivare fick jag den hjälpen – att ringa in vad jag kan påverka.

 

Vi plockade alltså ut några av de viktigaste områdena för min verksamhet, som jag sedan fick sammanfattat i en presentation.

 

Områdena är:

 

  • Att verka för dialog och öppenhet på arbetet
  • Att medvetandegöra kunder och konsumenter
  • Att främja utbildning och kultur för ett starkare närsamhälle
Foto: Ulrika Ekblom

Jag beskrev vad respektive område innebär för mitt företag och vilka värden som skapas för mina intressenter och samhället.

 

Ta “dialog och öppenhet på arbetet” till exempel. Om det bara hade rört mig hade det varit en enkel check på den. Jag har ett otroligt öppet klimat på mitt jobb med bara mig själv som anställd. Jag får prata hur mycket jag vill – med mig själv.

 

Här gäller det alltså att tänka utanför egot. Hur kan jag bidra till dialog och öppenhet på arbetet i stort? Jo, till exempel genom att skriva om dessa frågor för mina kunder.

 

Jag fick också sätta nuläge och målbild om tre år inom “hållbarhetstrappan”. Den är till för att visa på styrkan när du kombinerar hållbart och monetärt värdeskapande, där monetärt handlar om ekonomiskt värde.

 

Här inser jag snabbt att jag behöver ännu mer stöttning för att förstå och konkretisera ännu tydligare. Det lyxiga är då att efter Framtidsdialogen tar det inte slut. Nästa steg är att samla mina närmaste kollegor i en hållbarhetsworkshop och diskutera ännu mer för att skapa en plan framåt.

 

PLUS – jag ska få delta i min livs första vd-grupp med hållbarhetsfokus. Så spännande!"

 

Maja-Stina Skarstedt 

Steg två: Hållbarhetsworkshop

Steg 2 i Framtidsgeneratorn är en hållbarhetsworkshop. Hur den funkar och hur Maja-Stina upplevde den får du veta här.  

Steg tre: vd-grupp

Maja-Stina Skarstedt testar Almis Framtidsgenerator och är nu framme vid första mötet med sin vd-grupp där hållbarhet är i fokus. Se hur det gick!

Ta första steget att framtidsrusta ditt företag - kontakta oss för ett första möte!

Vill du och ditt företag: 

  • kickstarta ert hållbarhetsarbete
  • identifiera nya affärsmöjligheter
  • identifiera hållbarhetsrisker
  • få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
  • få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
  • få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
  • få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
  • få finansiering till din gröna satsning

Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden. 

 

Vill du veta mer om hur du kan framtidsrusta din verksamhet – spana in Almis Framtidsgenerator!

Fakta: Maja-Stina Skarstedt

Gör: Driver bolaget Maja-Stina AB där hon skriver för tidningar och företag. Ofta om ekonomi, hållbarhet och företagande. Håller också kurser för tjänsteföretagare. Hennes första barnbok “Laleh och loppisligan” kom ut i december 2021.

Säte: Uppsala.

Webb: majastina.se/

Pia Bürén, Maja-Stinas rådgivare på Almi
Ulrika Mohlén, Maja-Stinas rådgivare på Almi