Richard J Waldemarsson och André Blomgren

Sunda Byggvaror satsar på en ny typ av bygghandel

Affärsutveckling, Lån

Sunda Byggvaror

  1. Behov

    Behövde kapital för att fylla på lagret.

  2. Lösning

    Almi gick in med lån, och nu har Sunda Byggvaror också bestämt sig för att tillsammans med Almi jobba med sitt hållbarhetsarbete.

  3. Resultat

    De kunde köper in och säljer varor och behöver ha rätt stora varulager. Lånet från Almi har gett dem mer andrum.

Efter drygt 15 år med olika roller inom bygghandeln tröttnade Richard J Waldemarsson på att alla aktörer i branschen började se samma-samma ut. Nu har han, webbutvecklaren Jacob Rudenstam och finsnickaren André Blomgren skapat en bygghandel som de själva efterfrågat: Sunda Byggvaror.

Under sina år i byggbranschen har Richard J Waldemarsson sett en stark konsolideringen – Europas största bolag köper upp de mindre med en tråkig följd:

– Sortimentet harmoniseras och exkluderar det specifika, lokala och spetsiga urvalet. Det ser helt enkelt likadant ut hos närmaste konkurrent. Mer volym och mindre kvalitet. Detta leder till att konsumenter och yrkesverksamma inte har så mycket att välja på – något vi ville förändra, berättar Richard.

Han och barndomsvännen Jacob Rudenstam spånade om att göra något roligt ihop. De har olika kompetenser där Jacob är programmerare och webbutvecklare.

– Vi är väldigt kompetenta inom vad vi gör och ville verkligen göra något ihop.

De satsade på sin gemensamma idé och startade bolaget hösten 2020. Butik och e-handel öppnade i januari i år – med en drömstart.

– Ja, vi har haft en fantastisk start. Detta var efterfrågat och vi kommer över åtta miljoner i omsättning redan första året.

Sopkvastar av trä från bygghandeln.
Utsikt från bygghandeln.
Bygghandeln mellan Gränna och Huskvarna sticker ut.

De är nu fem anställda och blir sex i mars. André Blomgren kom in som delägare under året med en bakgrund som finsnickare och kulturhantverkare – även det viktiga kompetenser i deras bygghandel.

Bygghandeln ligger mellan Gränna och Huskvarna och till stor del även på webben.

De har valt att handplocka ett sortiment som är kvalitativt, hälsosamt och hållbart på sikt.

– Vi vill inkludera “vanliga” kunder som inte är superfrälsta i att bygga hållbart och med miljö och hälsa i fokus. Genom att köpa varor hos oss kommer de omedvetet bygga bättre. Våra största kundgrupper är annars byggföretag och målerier, men även kommuner. Svenska kyrkan är också en stor kund, berättar Richard.

I deras satsning på hållbara alternativ vill de få kunderna att lyfta blicken.

– Det gäller att tänka till innan man bygger och välja material med en längre tidshorisont.

Vi var tvungna att hitta en bra partner vilket Almi varit. Lånet har gett oss mer andrum.

Richard J Waldemarsson

Hur mycket dyrare är det?

– Vissa material som vi saluför är billigare. Vissa är dyrare, men jag är helt övertygad om att de ändå är billigare över tid. Tiden är en jätteviktig del när du bygger eller renoverar, du vill att dina saker ska hålla länge och gå att underhålla på ett bra sätt.

Kundunderlaget är rejält enligt Richard och det gick ganska fort – några av de byggföretag som han tidigare haft som kunder ringde direkt och frågade när de kunde börja handla.

Även om grundarna själva kunde gå in med mycket eget kapital i början krävdes det finansiering och de fick lån från banken och lån från Almi.

– Vi har en kapitaldrivande verksamhet. Vi köper in och säljer varor och behöver ha rätt stora varulager. Vi var tvungna att hitta en bra partner vilket Almi varit. Lånet har gett oss mer andrum.

Richard tycker att det är svårt att starta bolag i Sverige, svårt att få finansiering, men att Almis roll är viktig här:

– Almi är modiga, vilket ingår i deras uppdrag.

Nu har Sunda Byggvaror också bestämt sig för att tillsammans med Almi jobba med sitt hållbarhetsarbete.

– Vi behöver alltid utveckla oss. Vi är en liten egen spelare på en stor marknad. Om marknaden och allt runt omkring oss rör på sig är det jättebra och viktigt för oss att bli erbjudna och satsa på utveckling.