Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

De vill träna våra doft- och smaksinnen

Hur bra smak- och luktsinne har du egentligen? De sinnena tar vi ofta för givet – men kan verkligen behöva lite träning. Det vet Swedish Flavour Experience Development som vill hjälpa oss människor att förfina dessa viktiga sinnen.

Det började på en kickoff för Helena Nord Ljungquist och Tommy Calner. Båda arbetar vid institutionen för hälsovetenskap vid Luleå Tekniska universitet och båda är väldigt intresserade av dryckesprovningar – främst viner för Helena och whisky för Tommy.

Helena Nord Ljungquist och Tommy Calner
Helena Nord Ljungquist och Tommy Calner. Foto: Luleå tekniska universitet

De tog kontakt med farmaceuterna Sitaram Velaga och Parameswara Vuddanda, som precis då arbetade med att utveckla läkemedel i en tunn film som läggs på tungan. De funderade på om det gick att lägga in doft och smak i dessa filmer.


– Båda gick igång på idén. Vi lät flera personer testa produkterna och byggde olika recept, provade och förde protokoll. Till slut hade vi gemensamt funnit fyra smaker som vi var väldigt nöjda med, säger Helena.


De lyckades få fram citron, jordgubb, vanilj och apelsin bäst och mest autentiska.

 

Under 2016 tog de fram prototyper för sina fyra dofter och smaker. Helena håller upp en ask där varje sort finns som en tunn doft- och smak-remsa som smälter i munnen när du smakar på den.

Sitaram Velaga och Parameswara Vuddanda, farmaceuter och delägare till Swedish Flavour
Sitaram Velaga och Parameswara Vuddanda

Av jobb- och privata skäl lades projektet på is. Sitaram flyttade till USA och Parameswara till England.


Sedan kom pandemin som satte strålkastarljuset mot våra sinnen – när många Covid-sjuka drabbades av smak- och doft-bortfall.


– Vi kände att vi har ju faktiskt något här som kan vara användbart. Så vi fick ihop hela gänget igen med digitala möten, berättar Helena.


De fick också nya affärskontakter och plats på Arctic Business Incubator i Piteå från augusti 2021.


– Men vi insåg ganska fort att produkten i sig behöver något mer. Folk vet inte att det går att träna doft och smak och där såg vi en möjlighet för en digital applikation där våra användare ska kunna träna sinnena. Tänk dig Runkeeper för smak och doft. Applikationen tillsammans med ursprungsprodukterna blir ett bra koncept, säger Tommy.

Sedan bolaget startades förra året med samtliga fyra som delägare utvecklas nu konceptet. De ser många möjligheter. Appen ska kunna användas i träning av sinnena, för att lagra sina resultat och upplevelser. Målet är att det både ska vara ett utmanande och stimulerande sätt att träna.


I framtiden vill de att appen används som ett nätverk för att dela sina resultat med varandra – och även kunna utmana och tävla mot varandra.

 

De har fått ett positivt beslut på sin ansökan om ett innovationslån från Almi och letar samtidigt fler investerare för att landa i en total finansieringslösning.


– Det var en rätt krävande låneansökan, men fördelen är att du verkligen måste paketera alla tankegångar och tydliggöra det vi vill göra. Sätta en budget, göra en tidsplan – ja, det krävdes en hel del, men det var värdefullt. Allt blev mer tydligt, säger Helena.

Målet är först att etablera sig nationellt och lansera i Sverige efter sommaren 2022. Ett år senare vill de finnas i ytterligare tre länder i Europa.


Att deras lösning behövs är de övertygade om:


– Alla som är intresserade av mat och dryck och vill träna och förfina sitt doft- och smaksinne behöver vårt koncept, säger Tommy och Helena.

Ta första steget att framtidsrusta ditt företag - kontakta oss för ett första möte!

Syftet med företaget

Swedish Flavour Experience Development från Piteå vill att människor ska få förfina sitt doft- och smaksinne genom olika stimulerande sätt – både digitalt genom en app och genom utmaningar och stöd. Förutom den digitala tjänsten ska doft- och smak-remsor kunna skickas hem till kunderna.