Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Hela vägen från kvist till kopp

Sommartid ses deras charmiga blå kaffebuss på Skrea Strand. Resten av året erbjuds vintertrötta kaffefantaster att stilla sitt behov av kvalitetskaffe via Swerl Coffee Club online – klubben som utöver kaffet förser prenumeranterna med fakta och härliga bryggtips.

Beatriz Morais Ferreira och Daniel Carlsson, Swerl Coffee Club
Beatriz Morais Ferreira och Daniel Carlsson, Swerl Coffee Club

Det finns en historia bakom allt vårt kaffe som vi ville dela med oss av, säger Beatriz Morais Ferreira, ena hälften av duon bakom Swerl. Genom kaffeklubben får man inte bara noga utvalt kaffe utan också en unik upplevelse där man kan följa kaffet hela vägen från odling till kopp.

 

Med en bakgrund som sommelier var Beatriz steg till kaffet inte allt för långt, ett något längre kliv blev det för partnern Daniel som tidigare varit flygtekniker. Men ett område där både två fick utlopp för sin gemensamma kreativitet var den digitala delen av Swerl Coffee Club.

 

Själva kaffebussen är både säsongs- och väderberoende, vilket begränsar deras utvecklingsmöjligheter och därmed lönsamheten. 

– Det ekonomiska har varit vår största utmaning under de två första åren, berättar Beatriz. Vi har byggt upp allt från egna besparingar och aldrig fått hjälp med någon investering, så vi behövde hitta kreativa lösningar. Ett exempel är vår webbshop som blev till då vi ville utveckla något som fungerade ihop med vårt koncept året om.

 

Almi har funnits med som mentor och har enligt Beatriz varit ett fantastiskt stöd.

 

– Som egenföretagare är man ganska självkritisk, skrattar Beatriz, men genom Almi har vi både fått stöd och bekräftelse på att det vi gör är bra, och det är jätteskönt.

Det har alltid varit Beatriz och Daniels ambition att jobba heltid båda två med Swerl. Under tiden de höll på att få i gång onlineklubben, jobbade de dock deltid på välrenommerade kaffebarer i Portugal. Ett smart drag då detta inte bara gav stabilitet och en regelbunden inkomst, det var även ett utmärkt tillfälle att lära sig så mycket de bara kunde om branschen, kaffekulturen och konsten av att skapa en häpnadsväckande god kopp.

 

– Man vill fokusera på att bygga upp sitt eget företag men känner ibland att pengarna inte räcker till, förklarar Beatriz. Att kunna jobba deltid var därför en jättebra grej för oss.

 

Sedan finns det annat som kan påverka lönsamheten för en nystartad verksamhet, exempelvis prissättning. Man måste vara lite djärv ibland och våga ta rätt betalt.

 

– Det gäller att sätta priser som matchar råvarorna, fortsätter Beatriz. Man ska vara rättvis mot sina kunder, mot sina råvaror och även mot sig själv.

Swerl Coffee Club

Startår: 2019 

Omsättning: Ca. 1,5 miljoner (2021)

Antal anställda: 2 på helår + 2 på säsong

Support från Almi: Affärsutveckling i nystartsfas.

Mest stolt över: Att vi tog steget att satsa på något vi verkligen älskar att göra.

Underskatta inte vikten av förarbete

Oavsett om det är ditt första eller fjärde företag, så gäller det att ha vissa grundpunkter på plats inför starten, exempelvis information om potentiella kunder. Vilka är mina kunder? Vilket problem löser jag åt dem? Varför ska denna målgrupp handla av mig istället för en konkurrent? Om du kan besvara dessa frågor och du har en välarbetad affärsmodell samt budget, finns det goda förutsättningar för framgång.

 

Fisnik Nepola,rådgivare Almi

Fisnik Nepola, rådgivare Almi Halland
Fisnik Nepola, rådgivare Almi Halland