Josefin Alvtegen och Alex Sunesson

Paret från Halmstad satsar på hobbyn de älskar

Affärsutveckling, Lån

Tumla

  1. Behov

    Tumla behövde diskutera sin affärsidé, få rådgivning och medel för att testa sin idé.

  2. Lösning

    Tumla blev beviljade verifieringsmedel från Almi och företaget fick även affärsutveckling.

  3. Resultat

    Tumla kunde lansera och nu är målet att etablera bolaget på marknaden.


De fann varandra genom sitt gemensamma intresse för att surfa. Nu har paret Josefin Alvtegen och Alex Sunesson från Halmstad startat sitt andra företag inom hobbyn de älskar.
– Tumla är en dröm sedan en lång tid tillbaka. Jag har alltid haft svårt att hitta badkläder som både är snygga och funktionella, säger Josefin.

Josefin Alvtegen och Alex Sunesson har surfat stora delar av sina liv, och rest runt i mer eller mindre hela världen för att hitta vågorna. Men de har också haft en stor roll i att etablera sporten på hemmaplan i Halmstad, genom surfskolan Namasea.

– Vi brinner båda två för surfingen och kulturen som är runt den. När vi kom hem från våra resor och jag skulle börja studera så kände vi att det var ett perfekt tillfälle att starta surfskolan, berättar Josefin, som sedan starten för fem år sedan har haft runt 100 elever varje sommar.

Kläder i närbild.
Tumla säljer funktionella bikini- och surfkläder för kvinnor över nätet.

Säljer badkläder för kvinnor

Men inte nog med Namasea. Nyligen har paret också startat sitt andra företag i surfbranschen. Den här gången heter bolaget TumlaLänken öppnas i nytt fönster, vars syfte är att sälja bikini- och surfkläder för kvinnor över nätet.

– Jag har alltid haft svårt att hitta badkläder som både är snygga och funktionella, som inte tummar på vare sig design, kvalitet eller hållbarhet. Vår vision är att skapa produkter som får kvinnor att uppskatta vattenaktiviteter med badkläder som sitter på plats, på samma gång som vi utvecklar produkter med hållbarhet i fokus, säger hon.

Både Josefin och Alex har studerat produktutveckling och har kunskap inom textildesign sedan tidigare. Men trots sina goda förutsättningar lyfter de Almis rådgivning och ekonomiska stöd som helt avgörande för bolaget i etableringen.

Stödet från Almi var väldigt viktigt för oss redan från start. Dels att få visa upp vår affärsidé och diskutera med personer som har bra koll på produkt- och affärsutveckling. Men även att få rådgivning i hur vi skulle gå till väga.

Alex Sunesson

Blev beviljade ekonomiskt stöd från Almi

Conny Nilsson är en av innovationsrådgivarna på Almi, och hjälper såväl privatpersoner som företag att utveckla en ny idé eller tjänst. Han gillade det han såg i Tumlas erbjudande.

– Vi tyckte att det kändes jättespännande och en växande marknad. Josefin och Alex var dessutom väldigt pålästa och hade en tydlig bild kring hur de ville driva det. För oss är det viktigt att stötta unga entreprenörer och se till att de får den rådgivning och stöd de behöver för att förverkliga sin dröm, säger han.

I det här fallet blev Josefin och Alex beviljade verifieringsmedel, vilket är ett ekonomiskt bidrag från Almi på upp till 100 000 kronor som ges till privatpersoner eller företag som har nya idéer med stor potential men som samtidigt innebär ett risktagande.

Nu är målet för Tumla att etablera bolaget på marknaden inför kommande säsong.

– Dessvärre blev vi något försenade på grund av pandemin. Vi vet att badkläder säljer som bäst i april och maj. Men vi är ändå väldigt nöjda med starten och ser fram emot att stärka varumärket inför våren. Vi har många nya spännande idéer och ser fram emot att fortsätta resan, säger Josefin.