Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Efterfrågan på digital vård har aldrig varit större

Visiba Care har plattformen som hamnat i fokus under coronakrisen när digital vård efterfrågas mer än någonsin. Bolaget växer just nu med 3 000 nya användare i veckan.

När Almi-kunden Visiba Care lanserade sin första tjänst för fem år sedan insåg de snabbt att den skulle passa bra för större vårdorganisationer. Visiba Care erbjuder digitala lösningar för vård på distans genom boknings- och betalningsfunktioner, chattar och videosamtal.

 

Så kom coronan. 

Det som sker just nu är en omfattande och snabb digital omställning i hela hälso- och sjukvården.
Johan Gustafsson, vd Visibia Care

– Det som sker just nu är en omfattande och snabb digital omställning i hela hälso- och sjukvården, säger Johan Gustafsson, vd för Visiba Care.

 

Väldigt många av deras redan befintliga kunder har snabbat på ett brett införande av lösningen. Många nya användare har tillkommit, runt 3 000 nya i veckan, vilket kräver utbildningar, såsom webbinarier och e-learning, och en stor uppskalning sker också internt.

 

– En hel del nya kunder hör av sig och vill ha vår hjälp, men det är framförallt våra befintliga kunder som skalar upp nu. Vi jobbar redan med hälften av Sveriges regioner och vi får många nya användare. Vi har otroligt mycket att göra. Sedan i mitten av mars har vi ökat vår volym av genomförda digitala vårdmöten i plattformen med 700 procent. Vi behöver säkerställa att vi kan hantera den enorma uppskalning som sker, säger Johan Gustafsson.

Som ledare och chef försöker han prioritera väldigt hårt och han betonar att han har ett fantastiskt team som är otroligt duktiga i det de gör.

 

– Vi är i en unik situation där alla jobbar så mycket som de orkar just nu. Vi försöker hjälpa vården. Vi har snabbat på ett antal rekryteringar och utvärderar om vi ska rekrytera ytterligare.

 

Johan Gustafsson har tudelade känslor till allt som händer just nu.

 

– Det är en häftig upplevelse att komprimera en omställning som man tänkt vara med och göra under en längre tid. Men jag vill poängtera att även om det är roligt att vi som bolag växer, är vi i en högst allvarlig situation. Vi försöker hjälpa alla kunder som vi jobbar med, och att patienterna får vård.

Jag är övertygad om att vi har ett väldigt tydligt före och efter corona i vår digitalisering av sjukvården. De förändringarna hade skett, men hade tagit mycket längre tid.
Johan Gustafsson

När vi förhoppningsvis snart är i ett “efter corona” – kommer vi fortsatt nyttja de digitala fördelarna då?

 

– Jag är övertygad om att vi har ett väldigt tydligt före och efter corona i vår digitalisering av sjukvården. De förändringarna hade skett, men hade tagit mycket längre tid. Nu har vi en helt annan acceptans och bredd inom vården. Vi kan rulla ut sådana här digitala lösningar mycket snabbare, säger Johan Gustafsson.