Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
23 mars 2018

Så revolutionerade Johan & Nyström kaffebranschen

Johan var rätt så säker på att livet skulle handla om mat och dryck, men att det skulle bli just kaffe var mest en slump. Efter en roll som köksmästare kom erbjudanden om att starta restauranger, men inget lockade. Och tur var väl det! Han tog jobb på ett rosteri och fick snart upp ögonen för en kaffetrend från USA.

Vi inleder med en tidsresa till Sverige som kaffeland i början av 2000-talet: Färdigmalda bönor på kaffehyllan, ihopmixade till oigenkännlighet och med ett högst oklart ursprung. Så beskriver Johan Damgaard, grundare av kafferosteriet Johan & Nyström, den tiden.

 

– I USA var det så redan på 60-talet. Kaffet såldes in med argument som ”nu räcker det med hälften så många skopor för samma smak”. Samma selling point som för tvättmedel typ. Det var en stapelvara och ingen visste egentligen vad de drack.

 

När ändrades trenden?

– Jag tror det var Starbucks som började med ursprungsmärkt kaffe i början av 70-talet och berättade storyn om kaffebonden som en del i sin marknadsföring. Sen under slutet av 90-talet uppstod nästa grej, smakdiskussionen, och alltfler lokala amerikanska mikrorosterier dök upp.

 

Samtidigt i Sverige hade Johan slutat som kock och pluggat marknadsföring och ekonomi i några år. Beslutsångesten över vad han skulle göra med livet var påtaglig tills en kompis föreslog att han skulle börja jobba med honom på ett kafferosteri i Göteborg. Han nappade.

 

– Under en semester i USA såg vi lokalkaffe-trenden och tipsade vår chef om det, men han trodde inte på idén. ”Folk är nöjda med Mollbergs blandning och de lite dyrare varianterna som redan finns” sa han.

 

Trots chefens invändning glömde inte Johan sin idé. Om det funkade i USA, varför skulle det inte fungera här? Och så bestämde han sig.

 

– Jag sa upp mig från rosteriet, flyttade till Stockholm och tog ett provisionsbaserat sälj- och marknadsjobb istället. På kvällarna sågs vi fem kompisar och planerade vår uppstart.

De ville själva leta upp bönorna som skulle utgöra grunden i deras nya företag och gjorde ett gäng resor till en mängd olika plantage världen över.

 

Vad letade ni efter?

– Goda bönor såklart, men också bönder som skötte både medarbetare och odlingar väl. Vi ville jobba med specialkaffe som ställer höga krav på smakerna och därför var det handplockat som gällde för oss.

De behövde också hitta lokaler och ett rosteri. Detta var före Googles tid, som Johan säger, men tack vare branschkontakter hittade de en holländsk leverantör som sålde lämpliga rostverk.

 

Väl hemma i Sverige hittade Johan den perfekta lokalen i ett industriområde i Tullinge, söder om Stockholm.

 

– När jag ringde och berättade om den visade det sig att mina polare redan hade varit där och tittat och tackat nej, haha. Men de hade missat möjligheterna som vi såg, bara vi byggde om lite. Jag övertalade fastighetsägaren att riva taket mellan två våningar och då fick vi plats.

 

Hur hade ni råd att starta upp?

 – Finansieringen var en stor och ganska svår puck. Tillsammans hade vi några hundra tusen i sparkapital och efter några möten hos Almi lyckades vi få låna en miljon.

 

Den 4 november 2004 startade de igång sitt rosteri för första gången, och det blev den första dagen på ett intensivt år.

 

På dagarna efter uppstarten jobbade Johan 8-5 på sitt säljjobb. Därefter åkte han hem, umgicks med sin fru och dotter och tog en powernap för att sedan åka till Tullinge för ett kvällspass.

 

– Vi sågs där allihop klockan 20 och fram till midnatt ungefär rostade vi bönor, paketerade och förberedde leveranser till nästkommande dag. Vi hade fantastiskt roligt på kvällarna, men det var tufft. Och en hel del learning by burning som man säger i branschen, innan vi lärde oss att få kaffet riktigt bra.

 

Johan blev sälj- och ekonomiansvarig och ägnade många kvällar och helger åt att åka runt och bjuda potentiella kunder på kaffe. Till en början riktade han sig mot caféer och espressobarer, men ganska snart även mot restauranger.

 

– Vi insåg att om man har betalat flera hundra för en bit mat vill man inte avsluta med en dålig kopp kaffe. Och det var krögarna helt med på, så den införsäljningen gick riktigt bra!

 

Vad hade ni för mål under det första året?

– Att omsätta 8 miljoner. Jättemycket pengar tycker jag nu, men det budgeterade vi i alla fall för. Almi skakade nog lite på huvudet åt oss kan jag tro, haha!

2006 omsatte vi 13 miljoner, 2008 det tredubbla och 2011 närmare 75 miljoner. 2016 landade siffrorna på 123 miiljoner.
Johan Damgaard, grundare av Johan & Nyström

Men hårt arbete gav lön för mödan. När första året var till ända landade omsättningen på 8 041 000 kronor. Både tillväxten och lönsamheten har sedan dess varit stadig från början och bara fem år efter uppstarten hade de betalat av alla sina lån.

 

När har det varit som roligast?

 – Jag var såklart ohyggligt glad när vi överträffade vår första budget, men mest nöjd var jag egentligen efter den ekonomiska krisen 2008. Vi handlar det mesta av kaffet i dollar och den stack iväg och blev svindyr, så året blev ett riktigt stålbad för oss.

 

Samtidigt säger han att de aldrig var riktigt oroliga för att kunderna skulle svika.

 

– När folk ändrar konsumtionsmönster under en ekonomisk kris kanske de struntar i att köpa en ny bil eller ett sommarhus. Men de börjar ju inte köpa äckligt vin eller byter till snabbkaffe. Så vi satt ganska lugnt i båten och det är jag stolt över i efterhand.

 

Av de fem ursprungliga grundarna är det nu bara Johan och en annan kille som jobbar kvar, tillsammans med ett 70-tal anställda. Förutom rosteriet tillika huvudkontoret i Tullinge finns det en konceptbutik på Södermalm i Stockholm samt tre svenska och ett finskt säljkontor. Själv har Johan inget kontor, utan han föredrar livet som en agil företagsledare.

 

– Det är nästan alltid någon som är ute och reser så behövs det kan jag alltid låna en arbetsplats. Men jag gillar också att vara fri och kunna jobba hemifrån eller på olika caféer om jag känner för det.

 

Vad är visionen framöver?

– Att fortsätta som vi gör och ta ännu fler marknadsandelar från drakarna, som vi tycker sprider dålig kaffekultur. Dessutom ska vi bygga ett nytt rosteri som är tänkt att bli klart 2017, och det ska bli svinskoj!

Om Johan & Nyström

Startade: 2004
Grundat av: Johan Damgaard och fyra vänner.
Är: En kaffe- och tegrossist med eget kafferosteri.
Var: Rosteriet ligger söder om Stockholm och den egna konceptbutiken på Södermalm. Säljkontor i Sverige och Finland. Kaffet kommer från framför allt Brasilien, Centralamerika och Östafrika.
Omsättning: Ca 120 Mkr
Antal medarbetare: Ett 70-tal