Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Så revolutionerade Kronfönster en hel bransch

När Carl-Gustaf Svensson skulle renovera huset tyckte han att processen kring att byta fönster – med hembesök från diverse säljare – kändes onödigt komplicerad. Ur det kom affärsidén till Kronfönster. 2005 startade han en webbshop, knöt avtal med fabriker i Östeuropa och lät kunden göra mätjobbet – och det blev succé!

 

Carl-Gustaf Svensson är just hemkommen från en av sina fabriker i Polen. Där har han varit i en vecka för att träffa viktiga underleverantörer, men också prata med cheferna och all sin personal.

 

– Det är ju våra medarbetare där som faktiskt ska leverera det som våra säljare lovar, så jag försöker vara på våra fabriker minst en gång i månaden, som ett sätt att visa respekt och tacksamhet för deras jobb. Berätta hur duktiga de är, peppa dem med våra planer framöver och sprida kärlek i hela organisationen, den ledarstilen tror jag på!

 

Och det blir en hel del resor berättar han, för Kronfönster är ingen liten organisation längre. På de 12 år som gått sedan starten – när kontoret inrymdes i Carl-Gustafs bastu – har han nu verksamhet i fyra länder: två fabriker i Polen och en i Litauen, en liten säljorganisation i Norge, ett större säljkontor och showroom i Stockholm samt huvudkontor och fabrik i Växjö där allt en gång började. Omsättningen har på samma tid ökat från 4 miljoner första året till 70 miljoner 2016.

 

Vilka är framgångsfaktorerna bakom denna enorma tillväxtresa?
– Flera saker är bärande såklart, men två viktiga tajming-faktorer när vi startade var att många länder i Östeuropa hade kommit med i EU på riktigt då samt att e-handel började spridas bland gemene man. Och sen ska jag väl inte sticka under stol med min egen styrka i att sälja in idéer – till såväl leverantörer som kunder och personal. Den egenskapen har varit jätteviktig för att få med folk på tåget!

Jag är inte blyg utan har stora mål – 30 % omsättningstillväxt per år samt att bli störst i Sverige är vad vi siktar på.
Carl-Gustaf Svensson, Kronfönster

Allting började med att Carl-Gustaf lade ner sin IT-konsult-verksamhet. För att minska sina utgifter flyttade han och familjen från en bostadsrätt inne i Växjö till ett gammalt hus på landet.

 

– Jag tog tre månader ledigt för att fundera på vad jag skulle göra när jag blev stor haha, och satte under tiden igång att renovera huset. Tapetserade och målade överallt. När turen kom till fönsterbytet visade det sig bli en betydligt dyrare historia än jag hade tänkt.

 

Flera olika säljare kom och besökte honom i huset, mätte fönsterna och skickade sedan offerter per post. Carl-Gustaf tyckte processen var förvånansvärt omständlig och dessutom blev priserna en chock.

 

– Jag hade gett 600 000 mitt hus och att byta fönstren skulle gå på 300 000. Var det tvunget att kosta så mycket? Måste det komma en snubbe i en V70 hem till mig liksom, han säljer kanske en gång av tio och vem betalar hans lön? Jo, den stackar'n som betalar 300 000 för nya fönster.

 

Så där och då fick du idén med en webbshop för fönsterbyten?
– Ja precis, som ett sätt att sänka priserna. Jag har själv jobbat på Ikea där man ju flyttat över jobbet till kunden och blev inspirerad. De flesta husägare vet ju hur en tumstock funkar och tycker dessutom ofta att det är lite jobbigt med en säljare i huset – så låt dem då göra jobbet själva!

 

Han byggde en webbshop där man kunde fylla i sina fönstermått och direkt få en offert. Något liknande fanns inte på den tiden. Fönsterbranschen hade inte digitaliserats och Kronfönster toppade alla google-sökningar på ämnet.

 

– Parallellt började jag leta efter fönsterleverantörer i Östeuropa och hann faktiskt inte ens kontraktera en förrän jag fick mina första beställningar.

 

Hur hittade du din leverantör?
– Först googlade jag bara. De som inte hade engelska sajter sorterade jag bort direkt, sen försvann de som inte hade mejladress på hemsidan. Resten mejlade jag och fick tre svar med både priser och fraktinfo. Av dem valde jag en – han som gav bäst intryck. Och nu är det han som är VD för vårt polska dotterbolag, så samarbetet har funkat bra kan man säga.

 

Och i början sålde du enbart plastfönster, hur kom det sig?
– Jag kände faktiskt inte till det innan, men min polska leverantör berättade om PVC-fönster och att det är jättestort i Europa. Att de är hälften så dyra och kräver mindre underhåll. Jag tyckte det lät fantastiskt så det blev min nisch i början och är också en stor framgångsfaktor.

 

Det tog bara ett par månader efter lanseringen innan Carl-Gustaf blev överhopad av jobb. På dagarna sålde han fönster och på nätterna beställde han dem – som han själv beskriver det. Familjen såg han inte mycket av.

 

– Så jag fick ganska snabbt anställa min bror och under första året också två arbetslösa kompisar. Det är ju annars det enda rådet man får – att inte anställa släkt och vänner. Men för mig har det gått bra. Totalt jobbar fyra kusiner, min bror och fem barndomsvänner med mig nu haha!

 

Vilken har varit den viktigaste aktiviteten för er tillväxt?
– En avgörande sak var när vi började äga hela kedjan och kapade mellanhänderna. Det blev så när vi efter ett par år började få fler frågor om var fönsterna kom ifrån och varför vi inte tillverkade dem själva för att sänka priserna ännu mer – som ju var vår sellingpoint. Och det fanns ju faktiskt inget riktigt bra svar på det.

Carl-Gustaf med kollega framför fönster

Sagt och gjort, Carl-Gustaf bestämde sig för att starta sin egen fönsterproduktion. Den första fabriken öppnade 2008 utanför Växjö och där anställde han till en början en kompis med erfarenhet av produktion. Två år senare var det dags för en ny som han satte upp i Litauen. 2014 öppnade han den tredje, i norra Polen, och den fjärde i samma område under våren 2017.

 

Vad kostade det att sätta upp dina fabriker?
– Det går inte riktigt att säga för det är så enormt stor skillnad på dem. Den första i Småland var ju väldigt manuell och liten och kostade nog 700 000 eller så, som jag framför allt finansierade genom vinster från tidigare år. Den sista nu däremot i Polen, som är designad för volym-produktion, kostade ungefär 35 miljoner.

 

Hur har du finansierat alla satsningar?
– Eftersom vi har varit lönsamma från start har vi för det mesta fått banklån när det har behövts. Men nu inför den sista fabriken bestämde vi oss för att ta in riskkapital, och då genom en ganska smart process om jag får säga det själv.

 

Han berättar att han startade en crowdfundingkampanj och riktade den mot svenska byggbolag.

 

– Fönsterbranschen är ganska traditionell. Privatpersoner tittar mycket på pris medan byggare ofta köper fönster av tradition, vilket har gjort det svårt för oss att nå dem. Men blir de delägare tänkte jag, då finns det väl inget att tveka på. Så i somras tog vi in 25 miljoner och fick totalt några hundra engagerade byggbolag som delägare – vilket har varit jätteroligt!

 

Vad har du för målsättningar framöver?
– När jag startade ville jag mest ha en inkomst, men nu är jag inte så blygsam längre haha! Det uttalade målet är att bli Sveriges största fönsterleverantör. Att vi kommer omsätta en miljard inom 5-10 år känns inte omöjligt, det har jag sagt till våra aktieägare – så det siktar vi på!

Entreprenörstips

  • "Rent generellt tror jag det krävs att man förstår att entreprenörskap är en livsstil. Företaget blir ens liv, antingen man vill det eller ej. Det behöver man vara införstådd med."
  • "Sen om man ska göra en tillväxtresa behöver man hela tiden försöka prestera bättre. Skapa kortare leveranstider, högre kvalitet, lägre priser, fler produkter eller nya marknader. Jag nöjer mig aldrig, och den dagen jag gör det tror jag företaget kommer sluta växa direkt."
  • "När det gäller anställningar tycker jag man ska försöka hitta medarbetare som inte är lika en själv, då tror jag det blir bäst resultat."
  • "Slutligen, ta gärna hjälp av experter som bollplank. I mitt fall har min revisor varit ett stort stöd vad gäller ekonomi och likviditetsplanering och Almi har varit superbra under hela tillväxtresan,med allt från individuell rådgivning till tillväxtprogram och hela deras nätverk. De har till exempel hjälpt mig med kontakt till vissa av de polska underleverantörerna vi har nu."

Om Kronfönster

Är: Sveriges snabbast växande fönsterföretag som tillverkar och säljer måttbeställda fönster i trä, aluminium och pvc-plast. Var först i branschen med e-handelslösningar.

Var: Huvudkontor och fabrik i Växjö. Tre fabriker i Polen och Litauen. Säljkontor och visningsrum i Stockholm och Oslo.
Startade: 2005.
Grundare: Carl-Gustaf Svensson.
Ägare: Carl-Gustaf samt ett hundratal byggbolag som kom in som delägare genom en crowdfundingkampanj under 2016.
Kunder: Framför allt privatpersoner, men allt fler byggbolag och hantverkare de senaste åren. 95 % av försäljningen sker idag i Sverige och resten i Norge och Danmark.
Omsättning: Cirka 70 Mkr under 2016. Planen är att öka till 100 Mkr under 2017 och nå en miljard inom 5-10 år.
Antal medarbetare: Ett hundratal, varav 50 i de polska fabrikerna, ett 20-tal i Litauen och resten i Sverige där ungefär hälften jobbar som säljare.