Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Lilla Bruket hittar ut i stora världen

Från en liten lagerlokal i Varberg till Milanos och Paris trendbutiker på tre år. Det har gått rasande snabbt för L:a Brukets hudvårdsprodukter.
– Nu är Kina och Japan på gång, säger Mats Johansson, vd och delägare.

Allt började med att Varbergskeramikern Monica Kylén drejade tvålkoppar i sin verkstad och behövde handtillverkade tvålar till dem. Hon fick göra dem själv och så föddes L:a Bruket.


Nu arbetar Monica heltid med produktutveckling och varukatalogen växer snabbt. Hud och hy har fått sällskap av bland annat L:a Brukets citrongräsdiskmedel och till vovsingen finns schampo med lime, mynta och teatree.

 

Förra året tog också maken Mats steget över till heltidsjobb i företaget. Han har lång erfarenhet inom reklam och handel och profilen för L:a Bruket har varit tydlig från start.

 

Man slår hårt på strängar för naturlighet och genuinitet och spetsar med lite lyxighet. Man använder vindiga Västkusten och Varbergs 200-åriga spatradition för att bygga varumärket.

 

– När vi var i Paris senast "slogs" fotomodellerna om vår sista låda torkad sågtång från vattnen utanför Getterön, försäkrar Mats.

 

L:a Bruket bromsar nu i Sverige för att orka expandera utomlands. I två omgångar har Almi Halland medverkat till det steget. Konsultcheckar bidrog till att utreda en strategi till exportlansering när H&M ville ha Varbergsföretagets produkter till sin nya butikskedja "& Other Stories" som skulle öppna i åtta europeiska trend- och storstäder.

 

Sommaren 2013 fick L:a Bruket via Almi och Tillväxtverket bidrag till internationalisering.

 

– Vi fördjupade strategin och fick en kartläggning av vilka återförsäljare som vi borde satsa på. Det handlar mer om städer än länder för att hitta våra kundgrupper.

 

– Bidragen gav oss mod och resurser att gå utomlands. Vi vet nu att bilden vi vill förmedla med våra produkter av en hård men frisk skandinavisk miljö fungerar över allt, summerar Mats Johansson, och räknar med att exportandelen snart är uppe i 30 procent.

 

L:a Brukets omsättning har gått från noll till tolv miljoner kronor på fyra år. I år ökar den med ytterligare sju-åtta och resan från Monicas drejskiva har just börjat.

L:a bruket fick hjälp vid internationalisering.
Monica Kylén driver Lilla Bruket med sin man Mats Johansson.