Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

"Trögrörligt att äga företag med 13 andra"

Bengt Nybergh och sonen Andreas är femte respektive sjätte generationen mjölnare och idag äger de två av Sveriges största mikrokvarnar. Omsättningen har ökat med 20 % per år sedan uppstarten – ett väldigt lyckat företagsbygge. Men inledningsvis var det lite kvalfyllt.

– Nu är det 12 år sen som jag köpte den första kvarnen, Limabacka, och jag tyckte det var läskigt för jag visste inte om jag verkligen ville bli företagare. Min pappa var det och jag tyckte han jobbade för mycket. Nu har jag nästan blivit likadan själv, haha!

 

Men kvarnen var till salu och 13 spannmålsodlare beroende av den. Bengt hade jobbat som mjölnare så gott som hela livet, med undantag för de senaste fem åren.

 

– Och jag längtade hela tiden tillbaka till yrket så när jag såg annonsen i Göteborgsposten blev jag lite intresserad.

 

Det gick inte att blunda för läget. Bengt kände dessutom till kvarnen sedan tidigare och hade till och med varit där och hälsat på mannen som drev den, som nu skulle gå i pension. Den hade drivits med vinst i liten skala under många år.

 

– Jag bestämde mig när jag träffade odlarna som levererade till kvarnen. De ville att den skulle leva vidare och vi kom överens om att köpa den tillsammans och på så sätt dela på risken.

 

Men sen köpte du ut de andra delägarna?
– Ja, jag insåg ganska snabbt att det var trögrörligt att äga ett företag tillsammans med 13 andra som dessutom hade andra huvudsysslor. Jag ville investera och renovera, men de ville inte satsa mer pengar och hade inte heller tid att lägga – så lösningen blev att jag under några år köpte ut dem en efter en.

 

När Bengt tog över Limabacka Kvarn år 2005 omsatte den drygt en halv miljon kronor och hade en malningskapacitet på 100 kilo per timme. Så fort han blev ensam ägare byggde han klart ett halvfärdigt kvarnverk inuti fastigheten vilket fördubblade kapaciteten.

 

– I samma veva då, runt 2007, började surdegsbröd bli på modet. Det poppade upp hantverksbagerier lite här och där och det betydde mycket för oss. Vi hade möjlighet att ta dessa kunder som är för små för de större kvarnarna.

Under flera år växte omsättningen med 20 % om året och nu har intresset fullkomligt exploderat.
Bengt Nybergh, Limabacka Kvarn

Vad skulle du säga är framgångsfaktorn bakom er tillväxt?
– Att vi gör det där lilla extra för våra kunder som jag inte tror de större aktörerna gör. Ibland glömmer kunder till exempel att beställa eller har planerat dåligt och behöver några extra säckar mjöl – och då kör vi ut med det utan problem. Såna små saker tror jag är avgörande i det långa loppet.

 

Fram till för bara några år sedan körde Bengt själv ut alla beställningar till kunderna, som framför allt består av mindre bagerier runt om i Hallandstrakten.

 

– Men nu sen ett år tillbaka skickar vi pallarna med fraktföretag för att effektivisera. Det tog sån otrolig tid och dessutom var det slitsamt att bära mjölsäckar in och ut ur bilen hela dagarna.

 

Den riktigt stora tillväxtresan har skett de senaste åren. Startskottet gick när Bengts son Andreas Nielsen kom in i företaget 2014.

 

– Då bestämde vi oss för att öka kapaciteten ytterligare för att efterfrågan var betydligt större än vad vi kunde leverera. Vi hade flera kunder som stod på kö för att få börja köpa och då känns det ju dumt att inte satsa.

 

De försökte ett tag att köpa ytterligare en kvarn och hade siktet inställt på en i Gissleberga i västra Skåne, men kvarnägaren där ville inte sälja.

 

Så ni byggde ut er egen kvarn istället. Hur gick det till?
– Andreas hittade ett par kvarnverk i Tyskland som vi åkte ner och tittade på. De flesta var för stora för oss och rymdes inte i vår lokal, men ett verk var helt perfekt med en kapacitet på 1200 kilo per timme.

Kvarnar hos Limabacka

I juni 2014 kom fem lastbilar körandes med 40 ton kvarndelar som skulle monteras ihop. De stora delarna tog Bengt och Andreas hjälp med att montera, men allt smått tänkte de fixa själva.

 

– Men det var definitivt ett misstag för vi hade ju aldrig tid. Vi avsatte en timme om dagen för bygget men efter ett år hade vi inte kommit långt alls.

 

Samtidigt hade de planerat för satsningen genom att beställa mycket mer säd än vanligt från sina odlare och hade dessutom tagit in flera kunder från sin väntelista. I september, ett drygt år efter köpet, var det dags att börja leverera den ökade orderingången.

 

– Då var den nya kvarnen fortfarande inte klar, så vi fick börja jobba i tiotimmars-skift jag och Andreas. Den gamla kvarnen gick 20 timmar om dygnet hela hösten för att vi skulle hinna leverera och först i december kunde vi äntligen inviga den nya.

 

Hur bekostade ni investeringen?
– Totalt investerade vi 3 miljoner kronor och det lånade vi från Almi och banken, tillsammans med en viss egen insats. Samma sak var det hösten 2016 när vi fick möjlighet att förvärva Gissleberga Kvarn.


Ja, för strax efter att Bengt och Andreas nya verk var installerat blev nämligen den skånske kvarnägaren sjuk och beslutade sig för att sälja.

 

– Det var lite dåligt tajming eftersom vi redan hade överkapacitet och deras kvarn var ännu större än vår, men jag kunde inte låta bli. Jag har känt till den i 35 år och tycker den är så vacker, och det är inte många såna köp-chanser som uppstår.

 

Hur gick köpprocessen till?
– Vi tog hjälp av vår ekonomirådgivare för att granska kvarnen och utröna vad vi var villiga att betala och sen godtog säljaren vårt bud. Innan dess behövde vi ju få lånelöfte från banken och Almi också, så det var en liten process alltihop som nog tog ett halvår eller så från första kontakten till påskrivna papper.

 

Hur ser planerna framåt ut?
– Expansiva! Vi har ju en stor överkapacitet just nu, men har nyligen anställt en säljare på deltid och det har gett effekt. Som orderingången ser ut nu första kvartalet så tror jag vi kommer omsätta 9 miljoner under året. Det är ju mer än en fördubbling från 2016 – så det vore väldigt häftigt!

Entreprenörstips

  • "Om du ska köpa ett företag är det en bra idé att ha yrkeskunskap som är gedigen inom området där du ska verka. Det är förtroendeingivande."
  • "Sen är ju ekonomin A och O. Har du ingen koll på marginalerna så spelar det ingen roll hur mycket du arbetar – det kommer inte gå att driva ändå. Så anlita ekonomisk hjälp om du inte är riktigt duktig själv."
  • "Ha en passion för det du gör – då blir det både roligare och lättare."
  • "Och sen är nog mitt bästa tips att försöka ha en personlig och tät kontakt med dina kunder, det lönar sig."

Om Limabacka Kvarn

Är: Två KRAV-certifierade kvarnar, Limabacka och Gissleberga, som maler mjöl av olika sädesslag. 90% av grödorna till Limabacka är odlade i Varbergs kommun av ett femtontal spannmålsodlare.

Var: Limabacka Kvarn är belägen två mil norr om Varberg och Gissleberga Kvarn finns fyra mil söder om Helsingborg.
Ägare: Bengt Nybergh och sonen Andreas Nielsen som äger 50 % vardera.
Startade: Båda kvarnarna har gamla anor, men startades regelrätt under 80-talet. 2005 tog Bengt över ägandet av Limabacka och 2016 förvärvade han och sonen Gissleberga.
Kunder: Under eget varumärke är 80 % av kunderna mindre bagerier runt om i framförallt Västsverige. Utöver det säljer de också till ett antal mindre grossister samt direkt till privatpersoner. På Gissleberga legomals ekologiskt mjöl till större kunder.
Antal medarbetare: 4.
Omsättning: 4,5 miljoner under 2016, motsvarande ungefär 400 ton malda spannmål. Under 2017 är planen att omsätta cirka 9-10 miljoner.