Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Så förvandlade Macacos frukt till itänkter

Andrea Sucasas bara längtade efter att driva företag och hade massvis av idéer – men alla bleknade när hon reste till Brasilien och upptäckte acai-frukten. "Den kommer göra succé i Sverige" tänkte Andrea och så blev det. Nu växer Macacos i raketfart – från en kvarts miljon 2014 till 4 miljoner 2016.

 – Att driva företag är lite som en boxningsmatch och för att orka resa mig från alla slag och motgångar har jag skapat en ny vana. Varje morgon när jag duschar drar jag på kallt vatten i slutet, och så måste jag stå kvar i 30 sekunder. Det är det absolut värsta jag vet, men det ger mig en mental styrka. Jag vet att om jag klarar det, så klarar jag allt!

 

Det låter som en galen idé men för Andrea Sucasas har den uppenbarligen fyllt sitt syfte. Hennes företag Macacos har – trots utmaningar med långa leveranstider, dyr distribution och ständig personalbrist – haft en rakettillväxt sedan hon för tre år sedan sa upp sig från sitt tidigare jobb som marknadschef inom läkemedelsbranschen.

Hur kom du på idén med att börja importera acai?
– Allt började med att jag och familjen reste till Brasilien som är mitt hemland. När vi besökte Floripa, ett surfingmekka på Atlantkusten, såg vi att alla där åt acai bowls hela tiden.

I början jobbade jag som konsult parallellt med Macacos, men efter ett par månader slutade jag. Att starta livsmedelsföretag är för komplicerat för att göra på deltid!

Acai bowl är en slags smoothie som man gör på banan, acai-frukt och honung. Acai-frukten växer i Amazonas och Andrea berättar att den har ett så högt närings- och vitamininnehåll att den betraktas som en av världens nyttigaste frukter, vilket gjort den populär i hälso- och träningskretsar.


– Jag har drivit företag förr och längtade i många år efter en ny affärsidé, och när jag upptäckte det här kände jag WOW! Jag var bara tvungen att testa att ta acai till Sverige!


Hur gick du tillväga?
– Jag visste ju knappt någonting om acai då så jag började googla och tog kontakt med forskare och invånare i Amazonas, och förstod snart att dilemmat är att frukten måste ätas inom 24 timmar för sen förstörs nyttigheterna i den. Så jag tog kontakt med en stor odlare mitt i Amazonas för att börja nysta i hur vi skulle kunna ta den till Sverige utan att tappa näringen.

Under nästan ett helt år höll hon tät kontakt med producenten innan de enades om den bästa lösningen – att frysa frukten direkt efter skörd.

Hur tänkte du kring att sälja en fryst produkt som ju gör logistiken väldigt dyr?
– Nu förra året när vi började sälja frystorkat acai-pulver också så förstod jag varför de flesta livsmedelsföretag börjar med torrvaror – det är så mycket billigare och enklare. Jag menar, vi fick ju ägna hela 2013 bara åt att planera logistiken. Men en riktigt acai-bowl görs just på fryst frukt, så är det, och därför valde vi den vägen. För att kunna vara transparenta och äkta, så att man kan äta acai på exakt samma sätt och med samma näring i Sverige som i Brasilien.

Allt vi lärde oss från vår testpanel – om svenskars smak, tycke och värderingar – var väldigt värdefullt och viktigt för vår framgång.

Parallellt med produktionsutredningarna satte Andrea och hennes två barn – som är medgrundare av företaget och då pluggade på Handels – igång med branding-arbetet. De visste att de inte bara ville sälja acai-frukten utan också skapa ett eget varumärke "som skulle stå för en livsstil och kommunicera att äta nyttigt också kan vara gott, roligt och coolt." För att lyckas med de och få till rätt känsla tog de hjälp av två varumärkeskonsulter som de fick kontakt med via Handelshögskolans inkubator Business Lab.

 

Gjorde ni några marknadsundersökningar också?
– Ja, vi satte tidigt ihop en testpanel med folk från olika branscher; reklam, ekonomi, kockar och så vidare; som vi frågade om allt. Så att produkten skulle bli anpassad till Sverige. Bland annat gjorde deras input att vi bestämde oss för att inte sockra frukten som man vanligen gör i Brasilien och vi valde också en mycket renare logga än jag först hade tänkt just för att avskalat funkar bäst här.

Andrea och hennes två barn poserar med påsar med Acai-pulver
Andrea med sina barn och medgrundare Camille och David.

På våren 2014 var allt på plats för lanseringen. Den minsta ordervolymen hade varit på två ton acai och tillsammans med tull, transport och lagring blev det ett dyrt köp. Andrea finansierade köpet genom en lägenhetsförsäljning och ett mindre lån från Almi.


– Vi satsade allt och tog mycket risk, och när leveransen kom så grät jag nästan! Det var så mycket frukt, fyllde hela vårt lager. Vi sa, halvt på skämt och halvt på allvar, att vårt enda livsmål nu är att förvandla två ton frukt till intäkter haha!

Det gick snabbare än hon någonsin kunnat tro. På bara tre månader sålde allt slut, och nästa beställnig blev en hel container – 10 ton. 2016 köpte de in fyra containrar och under 2017 hoppas Andrea sälja 90 ton acai.

Nu finns ni ju i över 200 mataffärer, men från början satsade ni väl på caféer. Varför det?
– När vi började visste ingen i Sverige vad acai var och vi tänkte att vem handlar något i mataffären som man inte vet hur det ska användas? Alltså bestämde vi oss för att låta caféerna bli vår bro till konsumenten, vilket vi tänkte skulle skapa en efterfrågan också i butikerna så småningom.

Den första kunden var surfcaféet 654 på Södermalm. Andrea och dottern Camille gick dit på ett av sina allra första säljmöten.

– Vi sa "hej grabbar, ni säljer ju kaffe här och vi har en grej ni absolut borde sälja: surfarnas mat!" Och de sa direkt "wow, säg inte att ni menar acai bowls!" Helt fantastiskt var det, vi blev helt ställda! Vi hade ju lärt oss att man skulle be kunden fundera några dagar och sen återkomma, men de köpte på stående fot haha!

Några veckor senare körde Macacos sin lanseringsfest på samma café. Det var sambadans, capoeira och 150 besökare. Andrea berättar att ryktet sedan började sprida sig.

– Vår femte kund var caféet Reload Superfood och det var där intresset exploderade. Nu har de en kedja med tre ställen i Stockholm och säljer över 100 acai bowls om dagen.

2016 kom ni ju in centralt på Ica också. Hur gick det till?
– Några månader efter vår lansering ringde Ica till oss och sa att de ville köpa in vår frukt för att folk började fråga efter den. Det var som en dröm faktiskt, jag trodde inte mina öron!


Det tog nio månader för Andrea att lyckas uppfylla alla Icas krav kring förpackning, märkningar, IT-lösningar och inte minst volymer. För att få finnas centralt måste man nämligen kunna leverera snabbt.

– Vanligen tar det två månader för en beställning att skeppas hit, så nu var vi tvungna att lagerhålla mycket mer själva. För att ha råd tog vi därför in kapital från tre affärsänglar. Den ena träffade vi när vi demade acai bowls på ett frukostmöte och de andra två kände han sedan innan.

Vi har nu också en styrelse med duktiga personer från retail-branschen. Det är något helt annat än food service som vi är vana vid, så det känns skönt att kunna rådfråga dem.

Ni har ju växt väldigt snabbt. Vilka saker tror du att ni har gjort rätt?
– Framför allt att vi är nära marknaden och verkligen tar till oss av kundernas åsikter och förbättringsförslag, precis som vi gjorde genom testpanelen inför uppstarten.

Tack vare sina kontinuerliga cafébesök berättar Andrea att de nyligen har löst ett av kundernas största problem – den relativt långa tid det tar för cafépersonalen att göra en acai bowl. I slutet av 2016 lanserade de sin acai-bowl-maskin.

– Den fungerar ungefär som en slush-maskin och ihop med den levererar vi hinkar med färdig acai-bowl-blandning som tillverkas av en glassfabrik i Hjo. Det kommer bli en enorm game changer tror jag som gör att vi kan säljas på ställen som inte har egna kök!

Vad är era planer framöver?
– Att komma igång med exporten. Vi har så smått börjat lansera både fryst frukt och pulver på caféer och butiker i Danmark, Norge och Finland. Under året kommer vi upprätta en logistikhubb i Rotterdam dit båten från Brasilien mellanlandar och sen efter det ska vi bara köra. Hela Europa ligger framför oss!

Entreprenörstips

 

  • "Lär känna dina kunder. Vi gjorde det dels redan från början genom alla marknadsundersökningar och dels än idag när vi sitter på caféer vi säljs på för att titta vad som händer, vad folk frågar och äter. Det gäller att vara nära sina kunder hela tiden."
  • "Håll koll på din verksamhet. I början var jag lite slapp för jag är inget kontrollfreak till min natur, och dubbelkollade t ex inte vår orderingång kontra lagret för att se när vi behövde göra ny beställning. Men sen blev det så att den som skulle hålla koll på det inte var tillräckligt noggrann och det slutade med att vi fick beställa dyra flygleveranser för att lagret tog slut. Såna missar hade undvikits om jag hade haft bättre koll. I början är ett företag så känsligt för misstag att jag tror det är oerhört viktigt att VD:n har kontroll på allt."
  • "Håll fokus. Det är lite motsägelsefullt att ha koll på allt men samtidigt fokusera, men det är viktigt att veta vad man är bra på och försöka lägga så mycket tid som möjligt på det – för det kommer driva verksamheten framåt."
  • "Sen den sista grejen jag tänker på är att företaget oundvikligen kommer återspegla dig som grundare. Vilka värderingar du har och din livsstil, så tänk på det."

Om Macacos

Startade: 2014.
Gör: Säljer superfrukter från Brasilien, bland annat acai, acerola och caja – både fryst och som frystorkat pulver.
Var: Frukterna odlas och packas på en anläggning i Amazonas. Skeppas sedan till Stockholm och Macacos fryslager i Årsta där den distribueras ut i Sverige och Norge.
Grundare: Andrea Sucasas och hennes barn Camille och David.
Ägare: De tre grundarna samt tre affärsänglar.
Antal medarbetare: "Vi är bara vi tre, jag och barnen, men vi planerar att rekrytera under året."
Omsättning: 4 miljoner under 2016. Prognosen för 2017 är att nå 11 miljoner.

Fotograf: Harald Johansson