Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Missad målgrupp blev början på en succé

Som 25-åring blev Anna Omstedt vd över då nystartade Tasteline – som under hennes ledning växte till en av Sveriges största matsajter. När hon tog steget därifrån ville hon fortsätta med digitala medier och startade Meduniverse som var tänkt att bli ett Facebook för läkarkåren. Men ursprungsidén lyfte inte alls – det krävdes en rejäl omstart och en helt ny affärsmodell.

– Jag är så himla glad att jag vågade ta vd-rollen på Tasteline, som ganska oerfaren 25-åring. Det var så väldigt lärorikt att kastas in i entreprenörskapet, sälj, styrelsesammanhang, alltihop! Ovärderliga erfarenheter och dessutom gav resan mig startkapital att investera i Meduniverse.

 

Det var 2009 som Anna Omstedt sålde sin andel i Tastelinesuccén och bestämde sig för att hitta på nya utmaningar.

 

– Jag älskar ju digitala medier och började tänka på vad folk kunde tänkas dela mer än matrecept. Min dåvarande man var läkare så ganska naturligt hamnade jag i tankar på att skapa ett digitalt nätverk för dem, lite som ett Facebook för läkarkåren. Eller som LinkedIn fungerar för vissa yrkeskårer idag.

 

Under researchandet hittade hon liknande framgångsrika koncept i USA vilket fällde avgörandet: hon och ex-kollegan Anna Norin bestämde sig för att satsa. I fyra år kämpade de sedan med att skapa aktivitet i sitt nätverk, få läkarna att diskutera behandlingar, patientfall och lära känna varann på aktivitetsdagar, men ingenting funkade riktigt bra.

 

Varför lyfte aldrig er idé tror du?
– Vi var naiva som tänkte att bara för att digitala läkarnätverk fanns utomlands borde det funka här. Vi skulle ha gjort vår hemläxa bättre och lyssnat på marknaden. Ibland är det svårt – när målgruppen är positiv först, men sen inte köper när det väl gäller – men nu var det tydligt. När vi frågade svenska läkare svarade de ärligt att de inte skulle hinna använda vår tjänst. Ändå körde vi på.

 

Och när bestämde ni er för att göra om?
– Då kände vi att det var alldeles för lite aktivitet i online-nätverket. Offline gick det bättre, läkarna uppskattade våra konferenser med olika teman, så vi hade kanske kunnat välja det spåret – men vi kände tydligt att vi inte ville göra det.

Grundaren av Meduniverse
Grundarduon Anna Omstedt och Anna Norin.

Anna berättar att när beslutet väl var taget om att göra en omstart med Meduniverse satte de sig ner och gick igenom sajten, artiklarna och forumen för att utreda vad som gått bra och sämre.

 

– Vi insåg att en sak som läkarna verkligen hade uppskattat var våra workshops med fiktiva patientfall, och det valde vi att bygga vår nya affärsidé på. Men denna gången med en ny huvudkund – läkemedelsbolagen.


Hur finansierade ni omstarten?
– Vi var huvudsakligen fyra delägare som ägde Meduniverse då, så vi satsade ytterligare några hundra tusen var för att skapa den nya tjänsten. Almi Invest gick också in som delägare i den vevan eftersom de tyckte det var en spännande idé. Totalt satsade vi 2 miljoner, som framför allt gick till att anställa en teknisk chef och en ny säljare.

 

Resultatet blev en digital marknadsförings- och utbildningsplattform med läkemedelsbolag som kunder. Genom plattformen kan de distribuera fiktiva patientfall till läkare och får genom det en ny och fördjupad kunskap om hur läkare resonerar kring deras läkemedel och när och hur de förskrivs.

Fysiska event är inte lika skalbart och det var uppskalningseffekten vi ville åt!
Anna Omstedt, Meduniverse

2013 nylanserades Meduniverse. Hur gick uppstartsåret?
– Oerhört trögt. Alla de första åren var faktiskt väldigt långsamma. Vi hade nämligen varit naiva igen och inte insett att läkemedelsbranschen är sist ut på digitaliseringen – framför allt vad gäller B2B. De här första åren har vi verkligen ägnat åt utbildning, att lära våra kunder nyttan med detta interaktiva sätt att kommunicera med kunder på jämfört med hur de tidigare har skickat broschyrer.

 

Anna beskriver att läkemedelsbranschen består av ett 10-tal enorma, globala företag. Två av dem hakade på tidigt, det ena direkt vid lanseringen.

 

– Vi hade två betalade pilottest kan man säga, där de köpte en licens var av oss för att marknadsföra ett av sina läkemedel mot den svenska marknaden. Och sen när de märkte att det funkade bra köpte de en licens till, för ett annat nordiskt land.

 

Nu har ni ju 10 anställda och är ganska omskrivna får man säga. När tog det fart på riktigt?
– Det var först 2015 som vi började känna att det lossade lite, att marknaden mognade och att vi nog borde våga satsa. Så då började vi träffa investerare och i januari 2016 tog vi in 11 miljoner i riskkapital.

 

Den satsningen kom vad det verkar som i helt rätt tid. Under året som gick nyanställdes sex personer och antalet sålda licenser ökade till ett 30-tal. Och då är det egentligen först 2017 och 2018 som Anna tror att riktigt stora saker kommer hända.

 

– Fördelen med våra kunder är att de finns globalt och har många produkter. Någon som kanske började med att marknadsföra ett diabetesläkemedel här i Sverige, vill nu marknadsföra det i fler länder eller kanske synas med fler produkter här. När kunden vill använda vår produkt på andra marknader eller inom fler indikationer så köper de ytterligare licenser av oss.

 

Vad är ert fokus framöver?
– Att växa, och inte bara på kostnadssidan nu utan framför allt intäktsmässigt. Siffrorna ser fortfarande inte roliga ut men snart ska vi vara lönsamma. Planen är att fokusera på Europa nu i ett par år, men sen tittar vi såklart på USA. Det är en enorm marknad!

Om Meduniverse

Startade: 2009.

Är: En digital marknadsförings- och utbildningsplattform för läkemedelsbolag.
Var: Kontor i Vasastan i Stockholm.
Grundare: Anna Omstedt och Anna Norin.
Ägare: Grundarna äger 51 %. Övriga delägare är Björn Littorin, Anders Pihlström, Almi Invest och riskkapitalbolaget 20 North Street.
Kunder: Läkemedelsbolag som vill marknadsföra sina läkemedel mot läkare. Idag är ungefär 70 % av de globala läkemedelsbolagen kunder och innehar en eller flera licenser.
Antal medarbetare: 9 stycken samt en konsult.
Omsättning: Cirka 3,5 Mkr 2016.