Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Så skapade Mionix världens bästa gamingmus

2007 var Peter Nygren nybliven högskolestudent och väldigt sugen på att starta företag. Han bestämde sig för att börja tillverka gamingmöss. Det blev startskottet för Mionix som nu är ett av världens mest innovativa företag inom sitt gebit.

– Vår största styrka är vår förmåga att hitta trender och ligga i framkant. Vi var först med ARM-processorer i möss, först med induktiva musmattor som laddar musen trådlöst och nu kommer vi bli först med smarta spelmöss.

 

Mionix grundare Peter Nygren berättar på entusiastisk småländska om den nya produkten som lanseras hösten 2016. Det är världens första smarta gamingmus som kommer kunna registrera och analysera bland annat kroppspuls, handrörelser och knapptryckningar och på så sätt ge spelare nya möjligheter att förbättra sig, både under spelets gång och genom att analysera fel och brister efteråt.

 

– I förlängningen kan informationen också användas så att spelet interagerar med spelaren. Om musen känner att du har låg puls när du spelar ett skräckspel kan det skrämma dig, eller tvärtom skala bort läskiga händelser om du redan är skiträdd.

 

Idag säljer Mionix sina prisbelönta gamingmöss över hela världen men låt oss ta det från början. 2007 var Peter Nygren 19 år, nybliven högskolestudent och väldigt sugen på att starta företag. Tillsammans med klasskompisen Calle Conradsson spånade han på affärsidéer inom deras två stora intressen: sportfiske och gaming.

 

Steget in i spelbranschen togs när de upptäckte en lucka på marknaden. På den tiden fanns det två stora tillverkare av gamingmöss: Logitech som fokuserade på konstruktion och ergonomi och Razer som satsade på precision och en stil som tilltalade gamers.

 

– Vi bestämde oss för att göra en gamingmus som uppfyllde alla behoven: högteknologisk och ergonomisk med en schysst design!

Bara några månader in på sin utbildning hoppade Peter alltså av skolan för att ta fram en gamingmus. Den var något av ett plagiat, medger han nu i efterhand.

 

– Vi hittade en ergonomisk mus och brandade bara om den. Idag hade man aldrig kommit undan med det och vi insåg ju att det inte var hållbart, men det var en bra väg in.

 

I september 2008 lanserades musen och Peter lyckades sälja in den hos en rad svenska butiker och webbshoppar där den också sålde väldigt bra. Några veckor efter premiären hörde till och med brittiska butiksägare av sig. Under sitt första kvartal omsatte Mionix närmare en halv miljon och det stod klart att Peter och Calle hade tänkt helt rätt.

 

– Men vi firade inte precis utan var väldigt fokuserade på att ta nästa steg: att utveckla vår helt egna mus som skulle bli världens bästa gamingmus!

 

Hur gick ni tillväga?

– Vi visste ju egentligen bara vad vi ville ha för egenskaper hos den och inte hur vi skulle göra, men vi hade varit på CeBIT-mässan i Hannover och träffat en kinesisk leverantör som vi började samarbeta med. De blev bollplank för mitt och Calles lilla R&D-team och bistod med teknisk kompetens medan vi hade den kommersiella.

 

februari 2009 inledde Peter, Calle och kineserna sitt utvecklingsarbete och på gamingeventet Dreamhack i slutet av november samma år var det lansering. Mionix släppte sin allra första helt egna datormus, NAOS 5000.

 

Blev den världens bästa mus?

– Jag tycker vi höjde ribban rejält! Bland annat hade vi fyra lager rubbercoating för att skapa bästa greppet, 24 olika belysningsalternativ, en funktion för att analysera underlaget och massa specialfunktioner i mjukvaran. Sen var detta också första gången som någon installerade en ARM-processor i möss vilket gjorde att vi kunde erbjuda unika funktioner.

 

Hur finansierade ni satsningen?

– Den första musen finansierade vi själva med sparpengar och lån från föräldrar, på totalt ungefär fyrahundratusen. Sen finansierade de inkomsterna den första NAOS-musen. Men efter det blev det tufft ekonomiskt. För oss kostar det ungefär två miljoner att utveckla en ny mus och till följd av det höll vi faktiskt på att konka 2012.

 

Peter beskriver det som den absolut värsta tiden med Mionix. Trots stor potential, med nya nästan helt färdigutvecklade produkter och kunder på kö, avstannade hela maskineriet. Pengarna var slut.

 

– Jag lyckades tillslut fixa riskkapital. Vi fick en värdering av bolaget på ungefär 10 miljoner och fick in tre affärsänglar och Almi Invest. De investerade 4 miljoner för cirka 30 % av företaget och det blev vår räddning och vändning! Sedan dess har vi gjort ytterligare två mindre nyemissioner och en crowdfundingkampanj för att bekosta tillväxt och produktutveckling.

Det var ett misstag att vi satsade så mycket på utveckling och så lite på sälj. Om vi hade prioriterat annorlunda hade vi varit mycket större nu.
Peter Nygren, grundare Mionix

2014 lämnade Peter över VD-stolen till sin delägare Carl Silbersky som hade tankar på hur de kunde göra Mionix mer lönsamt. Han valde att flytta företaget från Växjö till Malmö, skala ner personalstyrkan rejält och satsa på ett mer seniort utvecklingsteam och ett globalt säljteam.

 

– Nu har vi anställt säljare och agenter runt om i världen, i Tyskland, Hongkong, Turkiet, Spanien och USA. Det är stor skillnad jämfört med när vi satt i Växjö och mejlade, det blir ett helt annat tryck.

 

Kvar i Växjö blev Peter. De senaste två åren har han jobbat med försäljningen i Norden, men nu stundar nya uppgifter.

 

– Jag ska faktiskt trappa ner mitt operativa engagemang lite efter sommaren och fokusera på styrelsearbetet. Och så kommer jag börja engagera mig i vinimportföretaget The VXO Company som jag köpte in mig i i vintras. Det ska byggas om till ett stort bolag som importerar viner och öl.

 

Vad driver dig som entreprenör?

 – Jag drivs av kicken i att klara av utmaningar och att utvecklas hela tiden, men framför allt älskar jag att bygga bolag från grunden och se dem växa! Men det måste hänga ihop med mina intressen. Gamingen har ersatts med träning i form av gym, löpning, ishockey samt ölbryggning, så nu utvecklar jag mitt företagande mot befintliga och nya intressen!

 

Om Mionix

Startade: 2007.
Gör: Designar och säljer innovativa speltillbehör till datorer. Produktportföljen består av gamingmöss, tangentbord, hörlurar och musmattor.
Var: Huvudkontor i Malmö där utvecklingsteamet sitter. Säljkontor i Tyskland och USA och agenter runt om i världen.
Grundades av: Peter Nygren och Calle Conradsson.
Ägs av: Peter Nygren, Carl Silbersky, Hampus Jakobsson, Magnus Kenneby, Almi Invest med flera.
Antal anställda: Cirka 15 personer.
Omsättning: Cirka 25 Mkr.