Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
25 maj 2018

Storyn bakom MonthlyCup

Allting började med att Lisa Perby blev övertalad att testa en menskopp. Hon älskade den från första stund och började snart importera och sälja online. Nu har businessen utvecklats med egna produkter, kunder i hela Europa och en satsning i USA.

– Varje kvinna använder i genomsnitt 12 000 tamponger eller bindor under sin livstid. Jämför det med att behöva totalt sju stycken menskoppar, det är en otroligt stor skillnad vad gäller miljöpåverkan och sopberg.


Det går inte att ta miste på Lisa Perbys engagemang för menskoppar som genom uppstarten av hennes företag MonthlyCup snabbt vidgades till kvinnorättsfrågor rent generellt.

Vägen ur fattigdom är utbildning. Med en menskopp kan flickorna i u-länder stanna i skolan istället för att tvingas vara hemma en vecka i månaden.

– Ganska snart efter att vi lanserade började det nämligen höra av sig människor som jobbar med kvinnofrågor i U-länder. De berättade att menstruation är ett stort problem för tjejerna där, att de inte har skydd och därför ofta stannar hemma från skolan.

 

De undrade helt enkelt om de skulle kunna få handla menskoppar billigt av Lisa och skänka dem vidare till fattiga tjejer och kvinnor.

 

– Jag tyckte såklart det lät som en fantastisk idé men eftersom vi då i början inte tillverkade våra egna koppar utan importerade dem från ett spanskt företag, skickade jag frågan vidare till vår leverantör. Jag frågade helt enkelt om de ville sänka sina marginaler lite för ett gott syfte. Men det var de inte alls intresserade av.

 

Det fick tankarna att börja snurra hos Lisa. Skulle hon kanske ge sig på att utveckla en egen menskopp istället, för att inte hamna i klorna hos leverantören? Och under vintern 2013 bestämde hon sig för att göra det.

 

Hur såg processen kring produktutvecklingen ut?
– Det var väldigt svårt faktiskt, att gå från ingen förkunskap alls till att skapa en helt egen menskopp i silikon. Men med en massa efterforskningar kring lagar och regler och med hjälp av medicintekniska konsulter som hjälpte oss med design, teknik och materialval lyckades vi till slut – även om det tog dubbelt så lång tid som vi trodde och kostade väldigt mycket mer.

Vi bestämde oss tidigt för att lägga produktionen i Sverige så vi kunde ha koll på arbetsvillkor och att rätt material används.
MonthlyCup fick hjälp med finansiering från Almi.

Förutom konsulternas arvoden så kostade varje prov-tillverkning en rejäl slant.

 

– Jag och vår lilla testpanel provade menskopparna mellan varje gång och kom fram till saker vi ville ändra och förbättra. Och det blev många fler vändor med ändringar än jag hade förutspått.

 

I det läget blev Almi en räddande ängel som beviljade ytterligare ett företagslån på 200 000 kronor för att Lisa skulle kunna färdigställa utvecklingen.

 

Hur finansierade ni utvecklingen?
– Vi hade tagit ett lån hos banken och Almi i början av 2014 för att kunna påbörja den. Men sen någon gång i april 2015 tog de pengarna slut samtidigt som vi insåg att vi behövde göra ett par sista testomgångar för att få till de sista detaljerna.

Det är tack vare Almi som vi existerar idag. Deras extra finansiering gjorde att vi kunde göra de där sista testomgångarna och sen lansera. Den hjälpen var ovärderlig!

I juli 2015 var det dags för nylansering – med egendesignade menskoppar och en ny hemsida som Lisas man Martin hade byggt.

 

– Det är han som är det tekniska geniet bakom vår framgång inom e-handel. Han har byggt alla våra webbshopar och lyckats köpa domäner som varit avgörande för vår höga rate på google.

 

De äger menskopp-domänen i Sverige och Norge samt har också fått tag på menstrualcup.com som är den engelska motsvarigheten – vilket gjort att de beslutat sig för att också satsa på den internationella, och främst den amerikanska, marknaden.

 

– Via Almi fick vi hjälp att söka en affärsutvecklingscheck samt en FoU-check av Region Halland som vi använt för att finansiera tester och ta fram ett kvalitetsledningssystem till FDA. Det är nödvändigt för att få sälja menskoppar i USA. Vi lanserade där i december 2017 så än är det lite tidigt att säga hur bra det går men potentialen bedömer vi som väldigt stor. Planen är att satsa både på egen e-handel och att sälja via återförsäljare.

 

Hur har tillväxten annars sett ut sen start?
– Det har gått väldigt bra och fort, även om jag fortfarande är otålig och min man ständigt påminner mig om att företagande är ett marathonlopp och ingen sprint. Första året efter omstarten omsatte vi 1 miljon och året därpå över 3 miljoner, så det är ju en stark utveckling.

 

Vad tror du är framgångsfaktorerna?
– Mycket handlar om att vi har nått ut i sociala medier vilket ju är avgörande när man bedriver e-handel. Men också att vi har skapat diskussion och debatt om mens rent generellt – det har lyft vårt varumärke. Att vi har fokuserat mycket på att få PR och artiklar för att bryta mens-tabuet har gjort att återförsäljare ofta redan känner till oss när vi kontaktar dem.

 

Under 2017 uppfylldes Lisas dröm om att sälja menskoppar i mataffärerna, för under hösten kom MonthlyCup in centralt hos både Coop och Ica.

 

– Det kommer ge en stor skjuts i vår omsättning på sikt såklart även om det tar tid att skapa kännedom om oss och få folk att hitta menskoppar i hyllan.

 

Vad har varit utmanande med er snabba tillväxt?
– Just att den går så snabbt att man knappt hinner med. Till exempel fick vi väldigt brådskande flytta från vårt 14 kvadratmeter lilla lager och hemmakontor när Ica och Coop ville ha varorna på pall. Det kunde vi inte packa hemma och i dåvarande lager så det blev en akut flytt. Och att fylla i papper åt dessa storföretag är ju rena grekiskan. Så det är mycket praktiskt som vi måste lära oss nu när vi jobbar med större aktörer och det är utmanande.

 

Framtidsplanerna handlar om att utforska och växa på den amerikanska marknaden. Och så hoppas Lisa att deras nylanserade färgade menskoppar kommer ge ett försäljningsuppsving.

 

– Flera återförsäljare framförallt utomlands har inte ens velat ta in oss i sitt sortiment eftersom vi bara har haft transparenta koppar, så våra blå som kom nu för några veckor sen har redan blivit en succé!

Entreprenörstips

  • ”Jag önskar att jag redan från början kände till exempelvis Almi och andra aktörer som kan hjälpa till både med råd och ekonomi. Det hade kortat resan för oss tror jag.”
  • ”Allting tar minst dubbelt så lång tid och kostar dubbelt mot vad man tror. Budgetera för det i alla kalkyler, framför allt när det kommer till produktutveckling.”
  • ”Jag är oerhört bra på att veta vad jag inte är bra på och då låta någon annan göra det istället. Vi hade aldrig kommit dit vi är idag utan våra fantastiska medarbetare!”
  • ”Brinn för det som du gör och skriv gärna ner vad i din affär som är din drivkraft. Vår vision är: vi förändrar världen – en menskopp i taget! och den meningen får mig att orka jobba hårt varje dag.”

Om MonthlyCup

Startade: 2013, då med importerade menskoppar. Nystart med egna koppar under sommaren 2015.
Gör: Utvecklar och säljer menskoppar, via egen e-handel och hos återförsäljare.
Var: Kontor och lager i Halmstad. Återförsäljare över hela Sverige och i Danmark, Norge, Tyskland, Österrike och Schweiz.
Kunder: Privatpersoner samt återförsäljare. Finns centralt listade hos Coop och Ica, och säljs också hos till exempel Apotea och många mindre, både digitala och fysiska, butiker som ofta är nischade mot hälsokost och ekosortiment.
Grundare och ägare: Lisa Perby och hennes man Martin.
Antal medarbetare: Totalt 8 personer som jobbar på hel- och deltid.
Omsättning: 3,1 miljoner under 2016/2017.