Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Hon trodde mer på Trissvinst än framgång för sin egen affärsidé

Alltihop började med en makeup-artist som aldrig var helt nöjd med sminkutbudet. När Lina Ivarsson inte fann det som hon sökte bestämde hon sig för att utveckla det själv. Nu är varumärket Palina snabbväxande och finns att köpa på salonger över hela Sverige – och snart också utomlands om Lina får som hon vill.

– Jag minns en gång när en kompis sa till mig "men varför startar du inte ett eget sminkmärke då?" och jag bara skrattade. Eller hur liksom? Men någonstans fanns det kvar. Alla företag startas ju av människor, så varför skulle inte jag kunna starta ett varumärke? Och så gjorde jag det!

 

Året var 2007 då "jakten tog fart" som Palinas grundare Lina Ivarsson beskriver det. Jakten på sminkfabriker.

 

– På den tiden gick det inte bara att googla upp sminkfabriker som man hade gjort idag, utan det tog jättelång tid att hitta. I ett år faktiskt höll jag på, tills jag blev tipsad av Svenska Handelskammaren om en branschmässa där jag hittade mina blivande fabrikspartners.

 

Idag är Palina ett av Sveriges största salongsmärken och deras smink och hudvård säljs hos över 150 återförsäljare runt om i landet, framför allt små och medelstora hudvårdssalonger. Omsättningen under 2017 kommer landa kring 10 miljoner.

 

Vad tror du ligger bakom era framgångar?
– Grunden är förstås produkterna, att de har blivit omtyckta och att folk har fastnat för dem fast vi inte har haft något känt namn att komma med. Sen är det såklart också att vi har gjort the hard work, pinpointat städer och gett oss ut på säljresor om och om igen.

 

Palina-turnéer kallar Lina dem. Resorna när hon väljer ut en stad, kontaktar alla salonger där omkring, bokar möten och visar upp sina produkter.

 

– Våra första leads fick jag 2012 när vi lanserade Palina på riktigt på Hud- och Kosmetikmässan, och sen dess har det rullat på med turnéer med både säljmöten och kundkvällar där vi även träffar slutkonsumenten. Sakta men säkert började salonger ta in oss och på den vägen är det.

 

Men hur kom det sig egentligen att du ville utveckla eget smink?
– Jag har jobbat som makeup-artist i över 15 år och mitt intresse för hudvänligt smink startade 2005 när jag gick en utbildning inom hudlära. Då började jag inse att smink nästan aldrig innehåller ingredienser som främjar hudens välmående utan istället snarare täpper till.

När jag inte hittade det jag ville ha bestämde jag mig tillslut för att göra det själv.

I två år letade hon efter smink som var både hudvänligt och med bra sminkegenskaper, och åkte till och med till USA för att testa amerikanska märken som inte fanns i Europa.

 

– Men ingenstans hittade jag det som jag ville ha och bestämde mig tillslut för att göra det själv. Utveckla en sminkserie som tillfredsställer både makeup-artisten, hudterapeuten och kunden!

 

Via branschmässan hittade hon hundratals sminkfabriker från hela världen, men få var speciellt intresserade av att ta sig an en ensam-företagare med en sminkidé.

 

– Men jag lyckades tjata mig in hos ett par stycken och sen började jobbet, tillsammans med fabrikernas kemister och dermatologer.

 

Berätta, hur gick det till när du utvecklade Palinas första produkter?
– 2007 så åkte jag ner till Italien där våra fabriker ligger, och tog med mig en black-list och en wish-list avseende ingredienser till dem. Sen utvecklade de smink i olika omgångar och emellan så åkte jag ner och tyckte till om det mesta. Färger, konsistenser, om de täckte för mycket eller för lite och sådär. I senare skeden fick jag också hem prototyper som jag kunde testa på olika kunder i vår salong.


Arbetet med den första sminkserien tog 3 år och kostade flera miljoner, pengar som delvis återinvesterades från hudvårdssalongen SkönhetsCompaniet som Lina har drivit sedan 2005.

 

– De tre utvecklingsåren var långa och länge kändes hela grejen som en dröm. Jag kommer nog aldrig få en fysisk produkt i min hand, tänkte jag ibland när olika saker som kompabilitetstester kring förpackningar eller allergitester krånglade. Det kändes osannolikare att lyckas ta fram smink än att vinna på Triss haha!

 

Hur finansierade du utvecklingen?
– Jag har Almi att tacka för oerhört mycket, utan dem hade jag aldrig fått banklån. Sen eftersom jag velat göra det här utan några externa delägare har jag såklart satsat väldigt mycket pengar själv, och dessutom har mina föräldrar också investerat. Jag har även fått en del utvecklingsbidrag, det hjälper definitivt till. Och så har min mentor och styrelseledamot Claes Röhnisch, som jag fick kontakt med via Almi, också gått in med lite kapital förra året.

 

2010 levererades äntligen de slutliga produkterna. Rouge, mascara, puder, läppglans och foundations.

 

– Vi lanserade på min salong i Örebro, började försäljningen där och lät Örebroarna vara smakråd för att ta reda på vilka produkter vi skulle satsa på. Så det dröjde ända till 2012 innan vi bildade en agentur, ställde ut på Hud- och Kosmetikmässan och började vända oss till andra salonger. Och sen dess jobbar jag på heltid med Palina!

 

Vad är din drivkraft i företagandet?
– Väldigt mycket av själva resan faktiskt, och en tacksamhet att jag får göra just detta. Jag lever det liv jag vill leva och jag har roligt. Nästan varje dag på jobbet känner jag "this is my happy place", och då är det värt det. Då spelar det ingen roll att jag inte har 100 miljoner på kontot, utan grejen är resan.

Största utmaningen är att planera ekonomin och ha råd att anställa.

Ni växer ju snabbt, nu under 2017 med nästan 50 %. Vilken är den största utmaningen med tillväxten?
– Att planera ekonomin och ha råd att anställa. När vi växer behöver vi egentligen mer personal för att kunna ta hand om våra kunder, men det har vi inte alltid råd med eftersom produktutvecklingen kostar så mycket och vi betalar allt kring den i förskott. Det gäller att hitta balansen. Den senaste tiden har vi haft 150 återförsäljare på 3 personer, och det är ohållbart. När vi ibland har tappat någon kund är det nästan alltid för att vi inte hunnit ta hand om dem så som de har förväntat sig – och det skär i hjärtat.

 

Vad är planerna framöver, förutom att hitta någon mer medarbetare då?
– Först och främst att rulla ut Palina Skin Philosophy, vår nyligen lanserade hudvårdsserie som vi har utvecklat de senaste fyra åren. Den ska vi ut på turné med! Och sen parallellt med allt löpande arbete håller vi på att titta på export tillsammans med en konsult. Vi har genom åren fått otroligt många förfrågningar från alla möjliga länder, men har tackat nej för att det ställer krav på oss som vi inte har kunnat uppnå. När vi en dag går på export behöver vi muskler för att klara av det och det börjar vi nu så smått göra oss redo för!

Entreprenörstips

  • "Dra dig inte för att ta hjälp. I Sverige finns många fantastiska ställen som hjälper till, inte minst Almi där jag har fått jättemycket stöttning, rådgivning och finansiering. Så sök och ta den hjälp du kan få."
  • "Sen gäller det att vara envis och ha tålamod. Det kommer ta längre tid och kosta mer än du har tänkt, så du behöver stå pall och hitta glädjen i det du gör hela tiden. Det är viktigt att försöka vara tacksam för att man faktiskt får göra det man gör."
  • "När du anställer nya medarbetare, var tydlig med vilka förväntningar du har, vilka krav du ställer samt vilka arbetsuppgifter personen förväntas göra. Jag var sämre på det från början, var inte tillräckligt tydlig och vågade inte riktigt ställa de krav som företaget behövde. Det ledde till en del kostsamma felrekryteringar, som jag blivit bättre på att undvika nu tack vare ett tydligare ledarskap."
  • "Och slutligen, glöm inte att ta hand om dig själv. Det låter som en klyscha, men man orkar inte hålla ett så högt tempo som ett entreprenörsliv ofta kräver, om man inte tankar kroppen med träning och bra mat."

Om Palina

Startade: 2010
Gör: Utvecklar och säljer hudvänligt smink och hudvårdsprodukter.
Var: Kontor och lager i Örebro samt filial i Stockholm. Produkterna tillverkas i Italien.
Grundare: Lina Ivarsson.
Ägare: Lina äger majoriteten av bolaget och hennes pappa äger en mindre andel.
Kunder: Hudvårdssalonger över hela Sverige.
Antal medarbetare: 4
Omsättning: 8,6 miljoner under 2016. Prognosen för 2017 är ca 10-12 miljoner.