Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Tips och råd
31 maj 2018

Planera för en lugn semester

Semester och perioder av återhämtning gör att stresshormonet kortisol sjunker och kroppen slappnar av. Var tuff i prioriteringen av arbetsuppgifterna när du planerar sommaren för att ge dig själv en chans att hitta ny kraft och kreativitet till hösten.

Kroppen och hjärnan är på många sätt fantastiskt anpassningsbara. Samtidigt kommer vi inte att fungera optimalt om vi bortser från grundläggande behov som mat, träning och återhämtning. Sommaren är ett ypperligt tillfälle för längre perioder av vila från arbete, men som egenföretagare kan det vara svårt att få till den där ledigheten som kroppen så väl behöver.

– Att få till en längre ledighet under sommaren gör att man kan få nya perspektiv på saker. Märker du att du har svårt att släppa kontrollen bör du åtminstone blockera enskilda dagar då du är helt frånkopplad. Sätt autosvar på mejlen, dela upp supporttid med en kollega eller ha ett permanent autosvar under sommaren som informerar om att det är längre svarstid på mejlen, säger Niklas Laninge, psykolog och författare till böckerna Beteendedesign och Beslutsfällan. 

 

Se upp för sommarprojekten

Att inte kunna koppla bort jobbet helt under sommaren som egenföretagare gör att det är viktigt att åtminstone sortera bort mindre viktiga arbetsuppgifter. Många tänker att de under sommaren ska ta tag i allt det där man inte hinner med när det är som mest att göra. Men tänk om just de uppgifterna kanske inte är så viktiga ändå.

– Uppgifter du sparat till sommaren är sannolikt saker som aldrig behöver göras. Nej, ditt mappsystem behöver inte förnyas och ja, din offertmall duger som den är. Allt för många människor gör saker som i ärlighetens namn inte är så värst viktiga. Att skapa tid för återhämtning ger istället utrymme för kreativitet och nya tankar. Det är saker som kan göra skillnad på riktigt för ditt företag, säger Niklas Laninge.

 

Var offline

Det är inte alltid så enkelt att bara koppla bort jobbet och njuta av semestern. Man behöver jobba på sin inställning och hur man agerar på den. Helt enkelt öva på att vara ledig.

 

Offline-perioder och daglig eller veckovis återhämtning är ett måste. Får du inte in detta måste du klyschigt nog förr eller senare få in tid för en längre sjukdomsperiod.


En vanlig intervention i behandling av bland annat stressrelaterade problem är att hjälpa människor prioritera sina uppgifter utifrån sådant som måste göras idag, sådant som kan vara bra att få gjort och sådant som kan vänta. Många har svårt att göra en sådan prioritering vilket gör dem splittrade och ofokuserade.

– Att vara ständigt uppkopplad försvårar återhämtning. Det gör oss också frånvarande när vi egentligen behöver vara närvarande, som vid ett viktigt möte eller när vi är med vår familj. Sedan försämrar det också vår kreativitet då vi måste låta oss själva slappna av för att kunna smälta intryck vi har varit med om under dagen för att på så vis skapa oväntade kopplingar, säger Niklas Laninge.

Niklas Laninge, psykolog och författare till böckerna Beteendedesign och Beslutsfällan.
Foto: Eva Lindblad Bildtext: Niklas Laninge, psykolog och författare till böckerna Beteendedesign och Beslutsfällan.