Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
23 maj 2018

RaceONE gör det roligare att följa lopp

Allt började med att Marlene Sjöberg tyckte det var trist att titta på sin sambos skidlopp. Via Chalmers Ventures entreprenörsprogram, förstudiemedel från Almi och ett tidig marknadstest skapades RaceONE – en app där man kan följa deltagare i olika lopp via gps-livetracking, mellantider, film och foton. Efter tre år har den nu fått flera hundra tusen användare.

– Att jag startade upp RaceONE är egentligen en slump. Det började med att jag berättade för en kompis hur trist det var att följa med min sambo Johan på skidlopp eftersom jag ingenting såg och att det borde finnas en lösning som gör det roligare. Han föreslog då att jag skulle söka till Chalmers Ventures entreprenörsskola för att utveckla min idé.

Jag hade länge sökt en utmaning att ta min an och jag insåg att idén bakom RaceONE var en fantastisk chans att förena mina tre passioner för sport, IT och företagande.

Den sista ansökningsdagen var bara tre dagar bort så Marlene satte full fart och skrev ihop en problemformulering – som hon också antogs med.

 

– Jag visste bara att jag ville göra det roligare att följa loppen och under en av intervjuerna fick jag frågan om det inte vore smart att utveckla en mobil lösning för det. Och så blev det.

 

Programmet pågick i tio veckor och de första fem ägnade Marlene åt att verifiera sin idé genom att vara ute på lopp och prata med loppdeltagare och publik och planera appen och dess innehåll. Därefter pratade hon med lopparrangörerna för att förstå intresset från deras håll.

 

– I slutet av programmet hörde jag med arrangörerna igen och fick då direkt 19 stycken som ville köpa tjänsten. Några dagar senare hade vi demodag och då vann jag hela entreprenörscampet och 250 000 kronor i uppstartskapital!

För varje loppdeltagare som använder vår app får vi i genomsnitt 3,5 åskådare som också gör det.

Wow! Vad blev dina första steg efter det?
– Första grejen blev att jag tog in min medgrundare Per Stridh som jag kände via min sambo och som hade erfarenhet av sälj och marknadsföring. Sen blev nästa steg att vi bestämde oss för att lägga alla pengar från vinsten plus förstudiemedel som vi sökte från Almi på att utveckla en första version av appen.

 

De anlitade en konsult innan de lyckades anställa en utvecklare och en sommarjobbare och under några intensiva månader utvecklades RaceONE.

 

– Den blev hyfsat klar i augusti och även om det fanns en hel del buggar kvar då så bestämde vi oss för att lansera den. Det var så viktigt att hinna testa intresset innan säsongen dog ut i oktober. På de två månaderna fick vi in 6000 användare vilket var tillräckligt många för att kunna övertyga fler investerare om att gå in i bolaget.

Under de tre åren som gått sedan lanseringen har det stora fokuset legat på vidare produktutveckling och företaget har levt på riskkapital.

 

– I januari 2016 tog vi in 2,5 miljoner i vår första investeringsrunda från två investerare, två affärsänglar och ett företagslån från Almi. I samband med det började Per och jag jobba heltid och vi tog också in vår CTO Patrik Corneliusson då. Sen i april 2017 tog vi in ytterligare några miljoner i en ny investeringsrunda. Våra tidigare ägare gick in med mer plus att Almi Invest kom in som delägare.

 

Hur ser er affärsmodell ut?
– Den har ändrats över tid. Från början tänkte vi att användaren – alltså åskådarna – skulle betala, men vi märkte snart att det bara funkade på de allra största loppen. Så nu håller vi på att på olika sätt utvärdera intäktsströmmar och se vad som funkar bäst. Just nu betalar användarna bara på stora lopp och på mindre lopp betalar arrangören en fast summa som baseras på hur stort loppet är.

 

Det är också arrangören som bestämmer vilka funktioner som ska finnas. Live-tracking erbjuds alltid så länge deltagaren slår på sin GPS och mellantider och sluttider fixar RaceONE också genom att de har avtal med alla tidtagningsbolag som verkar i Sverige.

 

– Sen kan vi också både fota och filma deltagarna och låta materialet dyka upp i appen ifall arrangörerna väljer att bekosta detta genom kameror som sätts upp längs banan.

Målet är att man som åskådare ska känna sig nästan lika närvarande som om den deltagande hade en kamera på huvudet.

Säljstrategin har varit att få in så många lopp som möjligt.

– Vi vet att när en deltagare väl har använt oss två gånger så glömmer de inte bort oss. Alltså gäller det att vi finns på många lopp.

Hur ser er säljprocess ut?
– Vi jobbar själva med de stora loppen, ringer runt helt enkelt och knyter avtal. Sen har vi också samarbeten med de tre största tidtagningsbolagen som inkluderar oss i sina offerter som ett mervärde. Det har varit väldigt framgångsrikt, och på den vägen kommer vi till exempel vara med i Rom Marathon nu i vår.

 

Rent tekniskt är det ingen svårighet att jobba utomlands och RaceONE har redan genomfört flera projekt i bland annat Norge och Estland. Planerna framöver är att fortsätta utlandsexpansionen till bland annat Italien och Storbritannien.

Vad är era drivkrafter för att gå utomlands?
– Framför allt att säsongen i Sverige och Norge är så kort. Skidlopp är väldigt små i jämförelse med löpning- och cykellopp och dessutom är vår livetracking känslig för kyla i och med risken för att deltagarnas mobiler dör. Sen är ju marknaderna större ute i Europa i och med att länderna är större och deltagarna fler.

Marlene förklarar att de tänker växa utomlands med hjälp av tidtagningsbolagen och med fokus på löpning och cykellopp, även om deras tjänst egentligen fungerar för alla lopp som har en fördefinierad bana.

– Nu med våra nya foto- och filmtjänster tänker jag spontant att OCR skulle kunna bli en stor sport för oss i framtiden också. Grymt bildmaterial som skulle funka bra i vår app!

Startade: 2015.
Är: En app som livetrackar, tar mellantider, fotar och filmar deltagare i lopp så att åskådarna kan följa med och heja digitalt.
Var: Sälj och utveckling i Göteborg. Anslutna lopp finns främst i Sverige än så länge, men planerna är att växa ut i Europa under 2018.
Grundare: Marlene Sjöberg, Per Stridh och Patrik Corneliusson.
Ägare: Grundarna, Almi Invest, Chalmers Ventures, Viab samt Johan Attby och Rikard Steiber.
Kunder: Lopp-arrangörer samt till viss del åskådare som på de största loppen betalar för att följa deltagarna.
Antal medarbetare: 7 personer
Omsättning: < 1 miljoner under 2017.