Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Recaremed tog fart med hjälp av mentor

Genom sitt tioåriga jobb som miljöspecialist i apoteksbranschen fick Dag Malgeryd insyn i vårdföretags problem att på ett säkert och effektivt sätt hantera överblivna läkemedel. Tillsammans med kunderna utvecklade han en tjänst som löste detta, och genom ett förvärv och en säljfokuserad mentor har han fått en flygande start.

– Det är så lustigt, för det är först när någon vill uppmärksamma vår resa som jag inser vad vi faktiskt har gjort. Att vi har kommit någonvart i alla fall, fått det att snurra. När man är så inne i den dagliga verksamheten känns det inte alltid så. Senast förra året fyllde jag i en blankett för nystartade företag istället för den för tillväxtföretag haha!

 

Då har det ändå gått över tre år sedan Dag Malgeryd gjorde slag i sak och bestämde sig för att starta Recaremed som han i flera år hade gått och klurat på.

 

– Jag jobbade som miljöspecialist och miljöchef på ett av de stora apoteksbolagen i tio år innan jag startade upp. All den kunskap om läkemedelsavfall- och säkerhet som jag fick då gjorde jag något av och paketerade i de tjänster vi säljer idag.

 

Och det som Recaremed säljer är alltså förvaring och destruktion av överblivna läkemedel?

– Ja precis! I kundmöten genom åren förstod jag vad vårdbolag behövde för att kunna hantera sitt läkemedelsavfall effektivare och säkrare. Många mediciner är ju väldigt stöldbegärliga och ibland åker vårdpersonal två och två till apotek, kanske flera gånger i veckan, för att lämna tillbaka överblivna läkemedel. Om de ens återlämnas och inte ligger och dammar i skåp och riskerar att bli stulna innan de destrueras.

 

Idén – att skapa en en digital tjänst som erbjuder säker och hållbar hantering och destruering av överblivna läkemedelsprodukter – växte fram under flera år. När apoteket han arbetade på gjorde neddragningar och sade upp alla miljöspecialister, bestämde sig Dag för att besöka Almi och bolla sin idé med rådgivare där.

 

– Där blir man ju pepprad med jobbiga men väldigt nyttiga frågor om omvärlden, affären och marknaden, som sen mynnar ut i ett go-not-go-förslag. Och när de tyckte att min idé faktiskt var bra och verkade ha en marknad framför sig blev det en bekräftelse för mig att våga satsa.

 

Dag tog sina produktskisser på förvaringsboxen och gick till en svensk förpackningsleverantör som tog fram ett designförslag. Den första produkt som lanserades vid starten 2014 var Recareboxen, en insynsskyddad avfallslåda för läkemedel. Senare kom plåsterboxen – för läkemedelstunga plåster som oftast används istället för sprutor på gamla och sjuka.

 

– Sen kom ett riktigt uppsving under 2015 när jag förvärvade rätten till en produkt för stickande och skärande avfall från min underleverantör, som skulle renodla sin verksamhet.

 

Hur förändrade det din verksamhet?
– Ekonomiskt blev vi starkare. Jag fick nämligen in en stor kundbas från dem vilket gjorde att jag fick råd att jobba heltid med Recaremed. Innan hade jag haft alla möjliga extraknäck – allt från att jobba med verksamhetsutveckling till att klippa gräs – för att finansiera mitt leverne och företagets investeringar.

 

Affären ledde till att omsättningen ökade till närmare tre miljoner. Året efter fördubblades den.

 

Vad tror du är framgångsfaktorn bakom tillväxten?
– Att vi är så kunniga på vårt område som en följd av vår smala nisch. Många andra som säljer liknande förvaring gör också en massa annat – vi däremot är experter bara på detta!

 

Hur ser din säljprocess ut?
– De senaste åren har jag fått hjälp att strukturera upp säljet så nu har jag dag- och veckomål som jag sätter upp, att jag ska ringa samt följa upp ett visst antal kallsamtal dagligen. Och så testar vi digital marknadsföring emellanåt, men det är inte jättelätt när det gäller B2B upplever jag.

 

Vad har mer varit svårare än du hade tänkt dig i företagandet?
– Att skapa struktur. I början står man där med affärsplan och budget och allt känns bra, men sen när det förhoppningsvis slår till då gäller det att vara redo. Och då underlättar det om man har en struktur, ordning och reda och rutiner. Jag hade inte haft det om det inte vore för min mentor Dagnija Waern som kom in i företaget 2015.

Jag pratar med kunder säkert ett par timmar varje dag, guidar dem i vår shop och delar med mig av min kunskap. Det tar mycket tid men jag tror den kundnärheten och tillgängligheten är avgörande för vår framgång!
Dag Malgeryd, Recaremed

De blev ihopmatchade genom Almis mentorsprogram och träffades sedan en gång i månaden under drygt ett år.


– Marknad och sälj var det jag behövde hjälp med och exakt det är hennes expertis. Hon har varit marknadschef i massa år och på våra möten kom jag med frågeställningar och hon hjälpte mig genom att öppna dörrar, komma med idéer och bistå mig i att sätta upp rutiner och mål för till exempel kundnöjdhet- och uppföljning, säljarbete och marknadsföring.

 

Vad är planerna framöver?
– Jag har ju jobbat ifrån ett hemmakontor sedan starten, men nu håller jag på och renoverar ett hus dit vi ska flytta. När det är klart kommer jag anställa någon tror jag, som bland annat ska avlasta mig med kundtjänsten. En glad person med hög serviceanda – det är otroligt viktigt att ha vid första kundkontakt. Och min frigjorda tid kommer jag ägna åt sälj så att vi kan växa vidare – såklart vill vi bli mycket större!

Entreprenörstips

  • "Plan your work, and work your plan. Det är ett Mary Kay-ordspråk som har blivit mitt motto. Du måste ha en plan för vad du ska göra, och den behöver du sen hålla i."
  • "Det gäller också att du redan från början faktiskt funderar över din verksamhet. Var vill du vara om 5 år och hur kommer du dit? Vet du inte vart du vill är risken att någon annan kommer in och bestämmer, och så hamnar du någon helt annanstans."
  • "Och avslutningsvis tror jag att det gäller att ha rejält med tålamod för att lyckas."

Om Recaremed

Startade: 2014.

Gör: Utvecklar och säljer produkter och tjänster för förvaring och destruering av överblivna läkemedel.
Var: Kontor och lager utanför Aneby i Småland.
Grundare och ägare: Dag Malgeryd.
Kunder: "Alla möjliga små och medelstora bolag, framför allt inom vården. Det kan vara äldreboenden, olika vårdhem eller korttidsboenden, men också veterinärer och sjöfart till exempel."
Antal medarbetare: Än så länge Dag samt en timanställd kille som ansvarar för packning och lager, men planen är att anställa minst en person till under 2018.
Omsättning: 5,8 Mkr under 2016.